Danske Spil om lotto-snyd: Vi har (næsten) aldrig set det før

Det er ikke normalt, at medarbejdere i supermarkeder og kiosker snyder kunderne for deres lottogevinster, forsikrer dansk supermarked. Medarbejderen, der prøvede at snyde, er meldt til politiet

Takket været Steffens overvågenhed og hjælp fra Føtex' kundeservice, fik han de 171 kroner, som han havde vundet på sin onsdagslotto. (Foto: Privat og Finn Frandsen)
Takket været Steffens overvågenhed og hjælp fra Føtex' kundeservice, fik han de 171 kroner, som han havde vundet på sin onsdagslotto. (Foto: Privat og Finn Frandsen)

Fredag kunne Ekstra Bladet fortælle om Steffen, der blev snydt for sin lotto-gevinst, da han afleverede sine kuponer i Føtex. På den ene af dem var der en gevinst på 171 kroner.

Mens Steffen køber en ny omgang lotto, skynder ekspedienten sig at smide kvitteringen væk for den ene kupon, der var gevinst på.

Derved snød ekspedienten Steffen for sine 171 lotto-kroner, som der var i gevinst.

Forsøget på lotto-snyd foregik i Føtex på Mimersgade på Nørrebro fredag 23. maj.

Pressechef i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, var hurtigt ude og tage afstand til den lidt for fikse og klart ulovlige lotto-fidus.

Også Danske Spil, som ejer lotto-produktet og mange andre spil i Danmark, er ærgerlige over, at det overhovedet kunne ske.

- Det her tilfælde ærgrer mig meget. Så vidt jeg kunne forstå, kunne kunden se på kunde-displayet, at han blev snydt. Han havde heldigvis selv fanget det. Vi har sat de her kundedisplays op, og meningen med dem er, at kunden selv kan se deres præmiesøgninger på displayet, siger kommunikationschef i Danske Spil, Thomas Rørsig, til Ekstra Bladet.

Han understreger, at det er et meget usædvanligt tilfælde.

- Det er heldigvis ikke noget, vi har haft sager med før. Vi håber også, at det her bliver enestående.

Samtidig er der ros til Føtex.

- Vi er glade for, at Føtex øjeblikkeligt tog aktion og fjernede medarbejderen og hjalp med at få sagen opklaret ved at tjekke overvågningsbåndene. Det er jo svindel, siger Thomas Rørsig.

Er det noget, I har været inde over efterfølgende? Det er jo jeres produkt, der bliver forhandlet.

- Ja, vi har i hvert fald en interesse i, at det foregår ordentligt. Jeg vil da rose Føtex, fordi de har taget 'action' på det her. Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at tale med Føtex om sagen, men som udgangspunkt er vi glade for, at de handlede hurtigt.

Se også: 80-årig vandt 734.000: Kioskejer snød og gav ham 14.000

Ikke første gang
Det er dog ikke et helt nyt fænomen, at en medarbejder i en butik prøver at score en lotto-gevinst fra en kunde, indrømmer Thomas Rørsig. Det burde dog ikke kunne ske mere, men det kræver også, at kunderne selv er opmærksomme, når der skal tjekkes for milliongevinster - eller bare et mindre uventet bidrag til husholdningen finansieret af Danske Spil.

- Tilbage i tiden, før vi havde de her kundedisplays, har vi haft nogle enkeltsager, hvor sælgeren hævdede, at der ikke var gevinst, selv om der var gevinst på kundens kuponer. Sædvanligvis kan vi selv tjekke i vores terminaler, om der er gevinst, og så vil kunden selvfølgelig få sin gevinst.

- Vi er glade for, at kunden fik sin gevinst. Vi følger hele tiden med i, om der kommer nye måder, medarbejderne kan snyde på. Der er altid en mulighed for, at medarbejderne kan snyde. Man skal som kunde insistere på, at der er det her kundedisplay, og at det vender ud, så man selv kan se det, siger kommunikationschefen.

Medarbejder meldt til politiet
Den Føtex-medarbejder, der forsøgte at snyde Steffen for gevinsten på 171 kroner, har nu muligvis meget røde ører. Han er i hvert fald meldt til politiet, oplyser Dansk Supermarked.

- Vi har i går taget kontakt til politiet og anmeldt ham.

- Hvis det her er foregået, som det er beskrevet, så er det ganske udelukket, at han kan få job hos os igen. Det er et klart brud på vores procedurer, siger pressechef Mads Hvitved Grand.

Samtidig har Dansk Supermarked udsendt en reminder til alle kædens supermarkeder om reglerne for salg af lotto.

- I forbindelse med den her episode har vi har samlet alle varehus-cheferne til et telefonmøde. De har fået indskærpet, at alle kvitteringer skal udleveres, når der tjekkes for gevinst. Hvis altså kunden vil have det. Kunden skal have muligheden for at se kvitteringen. Jeg kan ikke garantere, at det altid vil ske, men det er det, der er meldt ud, siger Mads Hvitved Grand

Politiet skal nu foretage en undersøgelse af sagen.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere