Banedanmark advarer: Smartphones er livsfarlige på togstationer

Perron-overgange på 73 stationer kan være dødsfælder, hvis passagererne ikke ser sig for. Fem døde og 107 nær-ved ulykker på blot fem år

Den 17-årige blev dræbt i denne overgang på Bred station. Han forsøgte at vende rundt, men blev ramt af toget med 150 km/t. Foto: Havarikommissionen
Den 17-årige blev dræbt i denne overgang på Bred station. Han forsøgte at vende rundt, men blev ramt af toget med 150 km/t. Foto: Havarikommissionen

Brugen af smartphones og høretelefoner distraherer mange af DSB´s passagerer, så de er uopmærksomme, når de skal krydse et jernbanespor, og derfor risikerer at blive kørt ihjel af toget.

På fem år har der været fem dødsulykker og 107 nær-ved ulykker i perron-overgange, hvor passagerer og andre fodgængere krydser jernbanesporene på 73 stationer i Danmark.

- Der er en række forhold, der peger på, at publikums adfærd er under forandring. Brug af smartphones og høretelefoner medfører muligvis, at man ikke kan forvente den samme opmærksomhed på varslingsanlæg og skiltning som tidligere.

Det skriver Banedanmark i en ny rapport, der vurderer, hvordan sikkerheden kan forbedres på de 73 stationers perron-overgange.

Banedanmark har udpeget 14 stationer, hvor det er mest relevant at øge sikkerheden.

Se også: Banedanmarks sikkerhed revses: Derfor blev 17-årige Anders dræbt

Sikkerheden består i dag af skilte, og når et tog nærmer sig tænder en lampe med en lysende rød 'mand' og en højttaler advarer: 'Gå ikke over sporet, der kommer tog'.

Må selv se sig for
Men på 19 af de 73 stationer er der ingen varslingsanlæg, blot skilte, og her må passagererne selv se efter, at der ikke er et tog på vej, inden de krydser sporet.

Sidste år blev to drenge på 17 og 15 år dræbt af gennemkørende tog på stationerne Bred på Fyn og Tjæreborg i Sydjylland, fordi de ikke var tilstrækkeligt opmærksomme på advarslerne.

Havarikommissionens jernbaneenhed har netop offentliggjort sin rapport om ulykken på Bred station, mens redegørelsen om ulykken i Tjæreborg endnu ikke er klar.

Ulykken i Bred skyldtes ikke brug af smartphone eller høretelefoner.

Hun kiggede aldrig op
Men da en ung fransk kvinde blev dræbt af et tog midt i perron-overgangen på Kværndrup station den 23. maj 2016 beskrev lokoføreren, at hun slet ikke orienterede sig, da hun gik ud foran toget og på intet tidspunkt kiggede op.

Det så ud til, at hun holdt noget i hånden, der kunne være en mobiltelefon, og hendes knuste mobil blev fundet på ulykkesstedet.

Der var intet varslingsanlæg, kun et skilt på dansk med ordene: Pas selv på toget.

artiklen fortsætter under billedet

Den franske turist blev dræbt i denne overgang i Kværndrup. Hun var formentlig koncentreret om sin mobil og eneste advarsel var et skilt: Pas selv på toget. Foto: Havarikommissionen
Den franske turist blev dræbt i denne overgang i Kværndrup. Hun var formentlig koncentreret om sin mobil og eneste advarsel var et skilt: Pas selv på toget. Foto: Havarikommissionen
 

Næstformand i Dansk Jernbaneforbund, Preben Pedersen, der selv er lokomotivfører, kan godt genkende, at folks adfærd har ændret sig, fordi især de unge koncentrerer sig om deres smartphones og er uopmærksomme.

- Det hører jeg jævnligt fra kolleger. Folk går og kigger på youtube og hører musik og er helt væk fra omgivelserne. Det er et problem, som vi er nødt til at få gjort noget ved. Det kunne for eksempel være bomme i overgangene, siger Preben Pedersen.

Et kæmpe chok
- Det er et kæmpe chok for en lokomotivfører, når en person pludseligt er på vej ud foran toget. Man bremser og trykker på hornet og håber, at det går godt, men et tog standser altså først efter flere hundrede meter, siger Preben Pedersen.

- Det er virkelig noget der påvirker én i årevis, hvis man rammer en person, siger han.

En række stationer med perron-overgange ligger på jernbanestrækninger, for eksempel på Fyn, hvor tog kører op til 180 km/t gennem overgangene.

I Bred, hvor den 17-årige Anders blev dræbt, kørte toget 150 km/t.

17-årige Anders blev dræbt af et gennemkørende tog med 150 km/t. Privatfoto
17-årige Anders blev dræbt af et gennemkørende tog med 150 km/t. Privatfoto
 

Banedanmark anfører, at sikkerheden kan forbedres på flere måder. De sikreste - og dyreste - løsninger er at lave gangbroer over eller tunneller under sporene med eller uden elevator-tårne til gangbesværede.

En anden løsning er automatiske bomme, der går ned, når et tog nærmer sig, kombineret med hegn og en sluse. Den løsning bruges f.eks. i Sverige og England.

Farver skal 'vække' folk
Banedanmark vil også forsøge sig med såkaldte 'opmærksomhedsfelter' ved perron-overgange. Det er et farvemarkeret område umiddelbart før en perron-overgang.

- Tanken er her, at den del af publikum, som har deres fokus rettet mod deres smartphone, vil blive mødt af en tydelig farvemarkering, som fanger deres opmærksomhed, skriver Banedanmark i rapporten.

Ved nogle overgange kan sikkerheden også forbedres ved at fælde træer.

Bygning af gangbroer eller tunneller kan snildt koste et tocifret millionbeløb pr. perron-overgang.

Bomme og sluser er billigere, men anlæggene skal tilsluttes Banedanmarks sikrings- og signalanlæg, så de bør ikke bygges, før det stærkt forsinkede nye signalsystem bliver indfaset. Ellers vil bom-anlæggene koste det dobbelte, oplyser Banedanmark.

På grund af sommerferie har det ikke været muligt at få en kommentar fra Banedanmark.

Fem dræbte på fem år

13. februar 2012: En 11-årig dreng cykler ud foran et tog i perron-overgangen på Tølløse station. Han har hætten op over hovedet, og pæren i det venstre advarselslys på varslingsanlægget er i stykker.

2. november 2015: En 48-årig mand påkøres af et tog i perron-overgangen på Svebølle station, da han krydser spor 1 for at komme til perronen ved spor 2. Lokoføreren når at bremse toget, men det fortsætter 40 meter og trækker den 48-årige 10 meter hen ad sporet. Varslingsanlægget virkede som det skulle.

26. maj 2016: En ung fransk turist påkøres af toget i perron-overgangen på Kværndrup station. Ifølge lokoføreren orienterer hun sig slet ikke, kigger ikke op, og er måske koncentreret om sin mobil, der findes knust på stedet. Der var intet varslingsanlæg på overgangen på spor 1 på Kværndrup station, kun et skilt på dansk: 'Pas selv på toget'.

28. juli 2017: En 17-årig omkommer på Bred station på Fyn, da han skal gå over perron-overgangen med tre venner. Vennerne når over netop som varslingsanlægget er sat i gang og råber til den 17-årige, at han skal vente. Han går dog ud i sporet, men forsøger at vende om, da toget kommer med 150 km/t og rammer ham.

10. august 2017: En 15-årig dreng bliver dræbt af et gennemkørende tog på Tjæreborg station mellem Bramming og Esbjerg, da han krydser perron-overgangen til den anden perron. Tjæreborg Station havde fra 2012 til 2016 fem nær-ved ulykker, hvor personer har været tæt på at blive ramt af toget. Drengens kammerater samlede 3000 underskrifter for at få forbedret sikkerheden på stationen.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere