Banedanmarks sikkerhed revses: Derfor blev 17-årige Anders dræbt

De gamle perron-overgange 'Gå ikke over sporet, der kommer tog' er ikke sikre nok, mener Havarikommissionen

17-årige Anders blev dræbt af et gennemkørende tog med 150 km/t. Privatfoto
17-årige Anders blev dræbt af et gennemkørende tog med 150 km/t. Privatfoto

Fire unge venner havde været til torsdagskoncert i Eventyrhaven i Odense, da den hyggelige aften endte i dyb tragedie klokken 00.20 den 28. juli sidste år.

Vennerne, der var berusede, stod som de eneste af toget fra Odense på Bred station. De skulle krydse perron-overgangen i spor 1, da et IC 4, der ikke skulle standse i Bred, nærmede sig stationen med 150 km/t.

Varslingsanlægget med rødt lys og højttalerlyden 'Gå ikke over sporet, der kommer tog' gik i gang netop som tre af de unge krydsede overgangen.

De kom over i god behold, men deres kammerat, den 17-årige Anders, gik lidt bag de andre.

Vennerne så ham stå lidt tøvende på den anden side af sporet, og de råbte til Anders, at han skulle vente med at gå over.

Han forsøgte at vende om i sporet, men i det samme blev han ramt af IC 4 toget. Han var dræbt på stedet. Den 17-årige blev ramt af togets front og kastet tilbage mod perronen ved spor 2.

Se også: 17-årige Anders blev dræbt af tog i nat: - Han lyste vores verden op

Havarikommissionens jernbaneenhed har undersøgt tragedien, og anbefaler nu, at myndighederne undersøger, om sikkerheden i de gamle perron-overgange er tilstrækkelige og tidssvarende.

'Burde være nedlagt'
'Det er Havarikommissionen opfattelse at denne og lignende overgange, hvor de tilladte hastigheder er over 140 km/t, burde være blevet bedre sikret eller have været nedlagt,' skriver Havarikommissionen i konklusionen.

Havarikommissionen mener, at indretningen af varslingsanlægget kan medføre eller forstærke en opfattelse af, at passagerne selv kan eller skal bedømme, om det er forsvarligt at gå over. Ved Bred er der en kurve som gør, at hurtigtkørende tog først opdages sent.

Den 17-årige blev dræbt, fordi han trådte ud i perron-overgangen, idet han overså eller ignorerede advarslerne fra varslingsanlægget og efterfølgende tøvede så længe med at træde tilbage, at han ikke nåede helt i sikkerhed, siger Havarikommissionen.

Ulykken har foreløbig ikke ført til, at Banedanmark har forbedret sikkerheden på Bred station.

artiklen fortsætter under billedet

Den 17-årige blev dræbt i denne overgang på Bred station. Han forsøgte at vende rundt, men blev ramt af toget med 150 km/t. Foto: Havarikommissionen
Den 17-årige blev dræbt i denne overgang på Bred station. Han forsøgte at vende rundt, men blev ramt af toget med 150 km/t. Foto: Havarikommissionen
 

Ifølge Banedanmark er fire personer blevet dræbt og tre personer kvæstet indenfor de seneste fem år i perron-overgange.

23 sekunder mellem liv og død
Lokoføreren på IC 4 toget 1680 begyndte at bremse cirka 15 meter før overgangen, da han så den 17-årige i sporet, hvor han forsøgte at vende sig om for at komme i sikkerhed.

Først efter 556 meter stoppede toget. Af skaderne på togets venstre front fremgår det, at den 17-årige næsten var fri af toget, da han blev ramt.

Varslingsanlægget med lys- og lydsignal giver 23 sekunder til, at passagerer kan nå at komme gennem overgangen og i sikkerhed.

Den højeste tilladte hastighed ved Bred station er 170 km/t - men principielt er varslingsanlæg af den gamle type slet ikke tilladt ved hastigheder over 140 km/t.

Men Banedanmarks sikkerhedsbestemmelser tillader alligevel, at der køres med den høje hastighed gennem stationer med usikrede perron-overgange:

'Det fremgår af de tilhørende bemærkninger, at varslingsanlæg principielt ikke tillades ved hastigheder over 140 km/t, men at der ikke sikkerhedsmæssigt kan argumenteres for de ofte meget store udgifter til etablering af alternative forbindelser mellem perronerne. Der argumenteres endvidere med, at konsekvenserne af en påkørsel vil være de samme ved 180 km/t som ved 140 km/t' citerer Havarikommissionen bemærkningerne fra Banedanmark.

Se også: Tog påkører og dræber 17-årig for øjnene af hans venner

Kun to uger efter ulykken omkom en 15-årig dreng i en tilsvarende ulykke på Tjæreborg station øst for Esbjerg. Han blev ramt af et gennemkørende tog i perron-overgangen, hvor varslingsanlægget var i gang.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere