Blodig dansk kriminal-historie: Fem søfolk hugget ned med økser på spøgelses-skib

Snart 25 år siden at det blodige drama på den tyske coaster M/S Bärbel fandt sted

Dansk og international presse dækker i disse dage intenst journalisten Kim Walls tragiske død om bord på Peter Madsens ubåd.

Det er dog ikke første gang, at en yderst voldsom og bizar kriminalsag i dansk farvand bliver fulgt tæt af medier fra hele verden.

For snart 25 år siden udspillede et af dansk kriminal-histories absolut blodigste dramaer sig i Nordsøen.

Fem personer blev myrdet i et regulært blodbad på den tyske coaster M/S Bärbel.

Kun en overlevede - det var den dengang 28-årige russiske sømand og tidligere officer i den russiske flåde Andrej Lapin.

Lapin blev senere tiltalt for at have dræbt kaptajnen og de fire russiske besætningsmedlemmer med øksehug og knivstik.

Andrej Lapin under politiets rekonstruktion i Esbjerg Havn i 1993. Politifoto
Andrej Lapin under politiets rekonstruktion i Esbjerg Havn i 1993. Politifoto
 

Sagen tog sin begyndelse, da nordjyske fiskere på HG 270 Tannisbugt og HG 271 Normark den 18. august 1993 opdagede to redningsflåder i Nordsøen. Positionen var godt 85 sømil vest for Esbjerg.

Den ene redningsflåde var tom.

I den anden sad en langlemmet russer krøbet sammen under en dyne. Han havde taget seks dåser ferskner og nogle colaer med i flåden.

Under armen holdt han krampagtigt fast i en taske. Senere viste det sig, at tasken indeholdt 60.000 D-mark i kontanter. Det svarer til omkring en kvart million kroner.

Spøgelsesskib drev rundt
Manden i flåden hed Andrej Lapin.

Samtidig blev den tyske coaster M/S Bärbel fundet drivende rundt som et regulært spøgelsesskib. Ikke et menneske var om bord på skibet.

Mod sin vilje blev Andrej Lapin fløjet i redningshelikopter til Esbjerg Lufthavn. M/S Bärbel blev efterfølgende bugseret til kaj i havnen i Esbjerg.

- Jeg var ude at tage imod Lapin, da han ankom med helikopteren. På det tidspunkt kunne der være sket hvad som helst om bord på skibet, fortæller den daværende kriminalkommissær Børge Baagø Hansen til Ekstra Bladet.

- Vi afhørte Lapin om aftenen. I første omgang havde vi fokus på de øvrige besætningsmedlemmer. Hvis de kunne reddes, så skulle vi have sat en redningsaktion i gang. Vi afhørte derfor Lapin om, hvad der var af rednings-materiel på skibet.

Lapin fortalte, at der var udbrudt brand på skibet. Kaptajnen og de fire besætningsmedlemmer var gået i en redningsflåde. Han selv var sprunget i en anden. Herefter var flåderne drevet fra hinanden, fortæller Børge Baagø Hansen, der senere blev kriminalinspektør i Esbjerg.

Han viste få følelser
En ting slog Børge Baagø Hansen og kriminalfolkene under den første afhøring.

- Lapin bidrog meget lidt med oplysninger om de øvrige om bord, og han viste meget få følelser i forhold til, at hele besætningen manglede. Det kunne være hans facon, og på det tidspunkt kunne han både være skibbruden eller gerningsmand.

Kriminalkommissær Børge Baagø Hansen om bord på Bärbel. Foto: Ole Frederiksen
Kriminalkommissær Børge Baagø Hansen om bord på Bärbel. Foto: Ole Frederiksen
 

Da M/S Bärbel var ankommet til Esbjerg Havn, gik Børge Baagø Hansen og kriminal-teknikerne om bord på coasteren.

- Her mødte der os et syn, som jeg aldrig vil glemme. Der var masser af blod. For Lapin havde brugt skibets kran til at hejse ligene op fra bunden af skibet. Da ligene var bundet i benene, løb blodet ud af dem, beretter Børge Baagø Hansen.

Flere steder på skibet bar spor af voldsom kamp. Kaptajnens kahyt var gennemrodet og smadret. På gulvet lå skibets tomme pengekassse. Skibet var forsøgt antændt med diesel-olie flere steder. Der var blodstænk på vægge og gulve. Mange hår og hudrester blev fundet. Et stykke afrevet skalp fandt teknikerne også.

I styrmandens kahyt lå et foto af hans lille datter på skrivebordet. Arkivfoto: M. Brinkmann
I styrmandens kahyt lå et foto af hans lille datter på skrivebordet. Arkivfoto: M. Brinkmann
 

- Teknikerne kom på en meget stor opgave. For skibet var stort og i tre dæk. Hele skibet var således et gerningssted, fortæller den nu 71-årige pensionerede kriminalinspektør.

Øksen sad fast i kraniet
Andrej Lapin blev sigtet for drab på de fem mand om bord. Han nægtede sig skyldig.

- Gang på gang under afhøringerne ændrede han forklaring. Til sidste ændrede han sin forklaring til, at der var udbrudt mytteri om bord. Han erkendte, at han havde dræbt to kolleger i selvforsvar.

- Mit indtryk af Lapin var, at han var en begavet mand, som samtidig var meget forudseende i forhold til afhøringerne og vore undersøgelser. Han endte med at holde fast i forklaringen om, at han faktisk selv var et offer, forklarer Børge Baagø Hansen.

Ifølge Andrej Lapin var to af de russiske besætningsmedlemmer kommet op at skændes med kaptajn og ejer af coasteren Heinrich Telkmann. Skænderiet udviklede sig til, at de to mænd dræbte kaptajnen i et værksted. Lapin hentede styrmanden. Da de nåede frem til værkstedet, var kaptajnen dræbt med en økse, og nu kastede drabsmændene sig over styrmanden, som også blev hugget ned.

Der var mange blodspor om bord på Bärbel. Arkivfoto: M. Brinkmann
Der var mange blodspor om bord på Bärbel. Arkivfoto: M. Brinkmann
 

Også skibets kok med dræbt i kamp på dækket. Tilbage var nu kun Lapin og de to mordere.

- Jeg gemte mig ved en stige og ventede på, at de skulle komme en for en. Så kunne jeg klare dem, fortalte Lapin senere.

Da den første drabsmand kom ned af stigen, fik Lapin vredet øksen fra ham. Han hamrede den så hårdt ind i kraniet på manden, at øksen sad urokkeligt fast. Trods flere forsøg, kunne han ikke hale øksen ud af hovedet på den dræbte mand.

Lig dinglede på siden af skibet
Lapin fik - i følge sin forklaring til politiet - også overmandet den anden gerningsmand, som blev dræbt med et øksehug mod hovedet.

Kabyssen på Bärbel som den så ud umiddelbart efter de blodige drab. Også kokken blev slået ihjel. Arkivfoto: M. Brinkmann
Kabyssen på Bärbel som den så ud umiddelbart efter de blodige drab. Også kokken blev slået ihjel. Arkivfoto: M. Brinkmann
 

Drabene fandt sted den 15. august. Lapin frygtede, at ingen ville tro på hans forklaring. Så han smed de fem døde mænd over bord - den ene med øksen siddende i hovedet. En anden hang en overgang og dinglede på skibssiden, fordi der var problemer med tovværk og kranen.

Efter at have skilt sig af med ligene, spulede Andre Lapin skibet så rent, som det nu efter omstændighederne var muligt.

- Vi undrede os jo noget over den forklaring. For hvorfor var det så vigtigt for ham at skille sig af med alle ligene. Og hvorfor spulede han skibet.

Hertil kom, at skibets pengekasse var tom og Lapin havde 60.000 D-mark på sig, lyder det fra Børge Baagø.

 

                                                                                --00--

KUN ET LIG BLEV FUNDET

Andrej Lapin bandt jernstykker på ligene, så de kunne synke til bunds. En måned senere blev kaptajn Heinrich Telkmanns lig fundet i et fiskenet i Nordsøen.

Ingen af de andre døde mænd er nogensinde blevet fundet.

- Da Lapin ikke havde tilstået at have dræbt kaptajnen, kunne vi ikke bruge dette fund til at afprøve hans forklaring. Men de tekniske undersøgelser på skibet viste, at de enkelte besætningsmedlemmer døde der, hvor Lapin havde udpeget stedet, oplyser Børge Baagø Hansen.

Drabene havde fundet sted i internationalt farvand. Så selve retssagen mod Lapin kunne afholdes enten i Tyskland, hvor coasteren og kaptajnen hørte til, eller i Rusland, hvor Lapin kom fra.

Lapin blev udvist i december 1993 til de tyske myndigheder. Lapin nægtede konsekvent at tale med tysk politi, indtil retsmødet mod ham begyndte i Osnabrück godt et år dramaet i Nordsøen.

                                                                                --00--                                      

PUTTEDE VÆKKEUR IND I HUEN

Under retssagen i Osnabrück i Tyskland opstod der til tider tragikomiske situationer, når Andrej Lapin blev afhørt.

Lapin fortalte blandt andet, at han efter at have smidt ligene over bord forsøgte at navigere M/S Bärbel i Nordsøen.

- Men jeg kunne ikke rigtig finde ud af det. Jeg var også meget træt. Så jeg tog et vækkeur og puttede det ind i min hue. Så sad jeg i styrehuset og sov. Når jeg blev vækket, korrigerede jeg skibet, forklarede Lapin.

Den tyske coaster M/S Bärbel.
Den tyske coaster M/S Bärbel.
 

Den tidligere russiske søofficer virkede i retten iskold og uberørt på trods af den femdobbelte mord-tiltale, der kunne sende ham bag tremmer i op til 75 år.

Han ankom ulasteligt klædt til alle retsmøder. Svarede høfligt og kortfattet på spørgsmålene. Men øjnene var is-hamrende kolde og udtrykte aldrig følelser.

En professor i psykiatri fastslog i sin mental-erklæring, at Lapin var egnet til almindelig fængselstraf.

Han var samtidig både meget målbevidst og intelligent.

                                                                                  --00--

DERFOR BLEV HAN FRIFUNDET

Kun en person - Andrej Lapin - kender sandheden bag blodbadet på M/S Bärbel den 15. august 1993. Og det er en af grundene til, at retten i Osnabrück efter adskillige måneders retsmøder valgte at frikende ham.

Ingen kunne modbevise hans forklaring. Der var en række indicier mod ham. Men ingen fældende beviser. Ofre og vidner til dramaet var alle afgået ved døden.

- Vi kunne ikke modbevise Lapins påstande. Der findes ingen første- eller andenklasses frifindelse. Kun frifindelse, fastslog retsformand Elmar Schürmann under domsafsigelsen.

Søgte job på skibet igen
Familierne til de fem dræbte besætningsmedlemmer kunne til deres store fortrydelse se Lapin forlade retten som en fri mand. Han fik de 60.000 D-mark med sig. Pengene havde han angiveligt fra salget af nogle russiske ikoner.

Senere søgte Andrej Lapin igen hyre på M/S Bärbel hos den dræbte kaptajns enke, som nu ejede coasteren.

Han fik ikke jobbet.

I 2009 opsøgte et reportagehold fra Danmarks Radio Andrej Lapin i Rusland. Her var manden, som smed fem lemlæstede lig over bord fra den tyske coaster, nu blevet ansat som mellemleder på en redningsstation...