Chefredaktører sigtet for videregivelse af fortrolige oplysninger

Ekstra Bladets chefredaktør er blevet sigtet for at have videregivet fortrolige oplysninger i forbindelse med omtale af tidligere PET-chefs bog

Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen

Den tidligere chef for Politiets Efterretningstjeneste Jakob Scharf er allerede blevet tiltalt for at have brudt sin tavshedspligt i forbindelse med bogen 'Syv år for PET - Jakob Scharfs tid', der er skrevet af journalist Morten Skjoldager og udkom i 2016.

Se også: Tidligere PET-chef anklaget: Gik for vidt 28 gange i bog

Og nu er også Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, blevet sigtet i sagen - for uberettiget at have videregivet 'fortrolige oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold samt oplysninger, der var fortrolige af hensyn til statens sikkerhed, og som hidrørte fra Jakob Scharf, der er tiltalt for at have brudt sin tavshedspligt', fremgår det af sigtelsen.

Tog hensyn
Det sker, efter Ekstra Bladet bragte oplysninger fra bogen i papiravisen og på ekstrabladet.dk. Det skete, ifølge sigtelsen, 'uagtet at Københavns Byret den 6. oktober 2016 klokken 13.15 havde afsagt et midlertidigt fogedforbud mod offentliggørelse af bogen helt eller delvist'.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen tager dog sigtelsen med ophøjet ro.

- Det er helt uberettiget. Vi tog netop hensyn til, at der kunne være detaljer, der kunne være fortrolige, og der var detaljer, vi ikke viderebragte, Derfor er sigtelsen helt uretmæssig, siger han.

Også chefredaktør Christian Jensen, Politiken, og journalist Morten Skjoldager, Politiken, er sigtet i sagen.

Ikke overrasket
Christian Jensen siger, at sigtelsen ikke kommer bag på ham.

- Jeg er snarere overrasket over, at jeg først hører noget nu. Det er jo trods alt et år og ti måneder, siden vi udgav bogen og andre medier omtalte indholdet af den. Som dengang har jeg ikke haft nogen grund til at tro, at der i bogen viderebringes fortrolige oplysninger, da kilden til oplysningerne er den tidligere chef for PET, udtaler han og fortsætter:

- Jakob Scharf har både før og efter offentliggørelsen sagt, at han ikke mener, at han overtræder sin tavshedspligt, og det har vi ikke haft grund til at betvivle, da han jo var den øverste chef i PET. Langt de fleste oplysninger om terrorsagerne, der gennemgås i bogen, har tidligere været offentliggjort. Bogen har væsentlig samfundsmæssig interesse fra en tid, hvor terrortruslen blev hverdag i dette land.”

Morten Skjoldager bekræfter over for Ekstra Bladet, at han har fået overbragt sigtelsen i dag og fortæller, at han i øvrigt ikke har hørt fra politiet i de 22 måneder, der er gået siden fogedforbuddet.

- Jeg skal lige sætte mig ind i det med min advokat, så jeg har ikke nogen kommentarer endnu, siger han.

 

OVERBLIK: 'Syv år for PET' - fra forbud til tiltale

Et natligt retsmøde og et krav om fængsel til chefredaktør indgår i sag om PET-bog. Se hele forløbet her.

Tidligere PET-chef Jakob Scharf er under anklage for at afsløre fortrolige oplysninger i forfatter Morten Skjoldagers bog "Syv år for PET", hvor Scharf medvirker som kilde.

Læs her om forløbet af sagen om den omstridte bog.

* 6. oktober 2016: Københavns Byret vælger efter anmodning fra PET at nedlægge et midlertidigt forbud mod offentliggørelse af bogen. Men 5000 eksemplarer er allerede sendt ud til boghandlerne. Flere bliver solgt. Forbuddet er rettet mod forlaget People's Press.

PET havde ikke set bogen på forhånd, men anmodede om et forbud af frygt for, at der i bogen ville blive afsløret fortrolige oplysninger. Frygten udsprang af forlagets foromtaler af bogen.

* 7. oktober 2016 bringer både Ekstra Bladet og Radio 24syv oplysninger fra bogen.

* 8. oktober 2016 klokken 02.10 en nat mellem fredag og lørdag afsiger Københavns Byret efter et 20 minutter langt retsmøde endnu en kendelse.

Denne gang er det JP/Politikens Hus, Radio 24syv og 98 boghandlere, der rammes af forbuddet. Kendelsen kræver desuden, at eksemplarer hos medier og boghandlere beslaglægges.

Kun PET's advokat er til stede. Avisen, radiostationen og boghandlerne er ikke indkaldt til det natlige retsmøde.

* 9. oktober udgiver dagbladet Politiken hele bogen i et særtillæg.

* 11. oktober ophæver byretten efter anmodning fra PET det midlertidige forbud mod offentliggørelse, da det nu er formålsløst.

PET melder samme dag Jakob Scharf til politiet for brud på tavshedspligten.

* 18. oktober 2016: JP/Politikens Hus oplyser, at kendelsen om forbuddet mod offentliggørelse kæres til Østre Landsret. Selv om forbuddet er ophævet vil mediehuset have landsrettens vurdering af grundlaget for et forbud.

* 11. november 2016: PET vælger at pege på en række konkrete passager i bogen, som efter tjenestens opfattelse er problematiske i forhold til tavshedspligten.

* 9. december 2016: Østre Landsret stadfæster byrettens kendelse om et midlertidigt forbud mod offentliggørelse rettet mod blandt andet JP/Politikens Hus. Bladhuset får efterfølgende tilladelse til at indbringe sagen for Højesteret.

* 3. februar 2017: PET lægger sag an mod JP/Politikens Hus og chefredaktør Christian Jensen. Kravet mod sidstnævnte er en straf på fire måneders fængsel. Bladhuset afkræves en bøde på 15 millioner kroner. Sagen kommer for retten 12. november 2018.

* 2. november 2017: Højesteret afsiger kendelse vedrørende forbuddet. Det er alene spørgsmålet om, hvorvidt forbuddet burde have været rettet mod den ansvarshavende chefredaktør, Christian Jensen, frem for selskabet JP/Politikens Hus, som er til diskussion.

Højesteret blåstempler forbuddet, men siger samtidig i sin kendelse, at et lignende forbud i fremtiden bør rettes mod den ansvarshavende redaktør.

* 7. marts 2018: Københavns Politi oplyser, at der er rejst sigtelse mod Jakob Scharf for videregivelse af fortrolige oplysninger.

* 12. marts 2018: Anklagemyndigheden rejser tiltale mod Jakob Scharf for under særligt skærpende omstændigheder at have videregivet af fortrolige oplysninger, blandt andet oplysninger af væsentlig betydning for statens sikkerhed. Jakob Scharf nægter sig skyldig.

* 27. marts 2018: Anklageskriftet mod Jakob Scharf frigives til journalister. Heri fremgår det, at anklagemyndigheden mener, at den tidligere PET-chef har røbet fortrolige oplysninger 28 gange i bogen.

 

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere