Dansk ekspert: Piloterne må have været i panik

Pilot Peter Jensen tror ikke på teorien om, at trykket i kabinen faldt pludseligt og hurtigt

Ekstra Bladet er til stede i den lille sydfranske by Seyne-Les-Alpes. (Video: Jakob Jørgensen)

I luftfartskredse spekuleres der i, at piloterne på ulykkesflyet fra Germanwings fløj bevidstløse i døden med 150 personer om bord, men det tror den danske pilot Peter Jensen ikke på.

Han mener derimod, at piloterne i cockpittet på Airbus-flyet må have kæmpet en desperat kamp for at redde flyet, der endte med at blive knust mod en bjergvæg i de sydfranske alper.

- Det mest mærkværdige ved hele denne sag er, at de ikke melder noget ind til flykontrollen. At de ikke siger: 'Hallo, vi har et problem', siger Peter Jensen, der har fem års erfaring som pilot på passagerfly.

- Men det vil jeg forklare med, at der har været panik i cockpittet. De har ikke haft tid til at kommunikere, siger piloten og peger på de tre vejledende trin i cockpittet: Aviate (flyv), navigate (naviger) og communicate (kommuniker).

- De har været så stressede eller panisk, at de ikke er nået til det tredje trin, hvor de har haft overskud til at kommunikere med flykontrollen på jorden, vurderer Peter Jensen og understreger, at han på nuværende tidspunkt alene kan spekulerer om årsagerne til styrtet.

- Hvad siger du til teorien om, at trykket i kabinen skulle være faldet meget hurtigt?

- Jeg tror ikke på teorien om, at der er sket en 'rapid decompression' (hurtigt fald i kabinetrykket, red.). Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, men ud fra de data, vi har nu, finder jeg det ikke sandsynligt, siger han og uddyber.

- Piloten går ned i 6000 fods højde, men de fleste luftfartsselskabet har som standard procedure, at man går ned på 10.000 fod, hvis man oplever et fald i kabinetrykket.

Se også: 150 skæbner: De var om bord på flyet

- Her går de ned på 6000 fod. Det betyder, at de underskyder højden med 4000 fod i forhold til standard proceduren. Der er for mange parametre, der ikke passer med teorien om et hurtigt fald i kabinetrykket. Det stemmer hverken overens med rute, højde eller den manglende kommunikation, siger Peter Jensen til Ekstra Bladet.

- Hvorfor kan piloterne ikke have været bevidstløse i cockpittet?

- Det giver ingen mening, at de skulle have sat højden til 6000 fod, inden de blev bevidstløse. Ikke i det område, hvor der er bjerge. Det giver ingen mening i mit hoved, siger han og medgiver, at fejl i de tekniske instrumenter også kan have vildledt piloterne.

Ekstra Bladet talte onsdag med beboeren Pierre Polizzi. (foto: Jakob Jørgensen / reporter: Nanna C. Pedersen)

(Foto: AP)
(Foto: AP)
 

(Foto: AP)
(Foto: AP)

(Foto: AP)
(Foto: AP)

(Foto: Jakob Jørgensen) Krig & katastrofer - 25. mar. 2015 - kl. 14:31 Ekstra Bladet i Frankrig: Helikopterne flyver frem og tilbage over os

Lufthansas topchef, Carsten Spohr, kalder på et pressemøde onsdag ulykken for 'uforklarlig'.

- Dette fly var i en perfekt tilstand, og de to piloter var erfarne, lyder det fra topchefen.

Den sorte boks, der har opfanget kommunikationen i cockpittet, inden flyet blev knust, blev fundet i beskadiget tilstand. Boksen er fløjet til havarikommissionen i Paris, hvor man vil forsøge at genskabe indholdet på den såkaldte CVR.

Germanwings, der er ejet af Lufthansa, har endnu ikke offentliggjort en liste over de 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer, men der var mindst en dansker om bord, oplyser Udenrigsministeriet Borgerservice.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere