DB Cargo suspenderer ansat efter dødsulykke på Storebælt

DB Cargo-ansat med ansvar for sikkerheden skal have overstreget oplysninger på en oversigt over vogne og gods

Her er et kort overblik over togulykken, der kostede otte mennesker livet.

En stationsbetjent hos DB Cargo, der angiveligt har stået for sikkerheden på det godstog, der var involveret i en stor togulykke ved Storebæltsbroen, er blevet suspenderet af godsselskabet. 

Det skriver Berlingske fredag.

DB Cargo mener, at den ansatte stationsbetjent har overstreget afgørende oplysninger på en vognliste, der er en oversigt over vogne og gods. 

Medarbejderen er nu indkaldt til en tjenstlig afhøring, som ifølge Berlingske kan få et retligt efterspil. 

Det er dog uklart, hvorfor DB Cargo vurderer, at overstregningen er så alvorlig, at medarbejderen er blevet sendt hjem.

Sikkerheden kan på flere punkter  forbedres for togtrafik på Storebæltsbroen. Men Danmark kan ikke stå alene. Det mener Mogens Hasle Møller, tidligere lokomotivfører og sikkerhedschef og planlægger i TX Logistics og BaneDanmark. Foto: Anthon Unger Krimi Sikkerhedschef analyserer øltoget: Her er det svage punkt

Artiklen fortsætter under billedet ...

Foto: Anthon Unger
Foto: Anthon Unger

Næstformand i Dansk Jernbaneforbund Preben S. Pedersen kalder det over for Berlingske urimeligt, hvis suspenderingen er sket, "inden man ved, hvad der er op og ned i sagen". 

DB Cargo er det selskab, som stod for lastningen af det godstog, hvorfra en lasttrailer 2. januar rev sig løs og ramte et DSB-tog på Storebæltsbroen. Otte blev dræbt i ulykken. 16 blev kvæstet

Siden viste en undersøgelse lavet af Havarikommissionen, at der kan være risiko for, at sættevognene ikke låses forsvarligt fast til lommevognen, altså godstogsvognen.

Jack Andersen skal i lighed med andre passagerer formentlig leve med grufulde minder om togtragedien resten af sit liv: - Jeg ville gerne have været oplevelsen foruden - jeg er sikker på, at mange andre har det på samme måde, siger han. Arkivfoto: Anders Brohus Krimi Jack overlevede togulykken: Grotesk at der skal lig på bordet

Tidligere på ugen forbød transportmyndighederne med øjeblikkelig virkning brug af en sættevogn.

Det gælder i første omgang i to uger. Herefter vil der blive taget stilling til, om det forlænges.

Fredag gav Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen dog transportvirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af de pågældende vogne.

Carsten Kock-Jensen og Karen Boye Jensen overlevede en af Danmarks værste togulykke og fortæller deres historie i Ekstra Bladet. Foto: Anders Brohus Krimi 30 år efter en af Danmarks værste togulykker: Hvorfor døde vi ikke?

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Christina Ehrenskjöld
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen