Dødens landevej: Fire dødsulykker på 13 måneder

På 13 måneder har fire personer mistet livet i fire forskellige ulykker på den samme vejstrækning. Nu vil den ansvarlige se på sagen

6. december 2015 omkom en 22-årig mand, da han mister herredømmet over sin bil i en blød kurve, fortsætter ud over en skrænt og rammer en betonvæg ved nogle jernbanespor. Efterfølgende bliver bilen ramt af et tog. Video: Anders Brohus

Genvejen syd for Aarhus er en knap seks kilometer lang tosporet vej, der forbinder E45 Østjyske Motorvej med Aarhus Syd Motorvejen og hovedvej 170 mellem Skanderborg og Aarhus.

Den blev indviet i oktober 2004 og blev anlagt for at aflaste vejnettet i det sydvestlige Aarhus. Ifølge kommunen benyttes den på et gennemsnitsdøgn af mellem 14.200 og 14.500 køretøjer.

Og tirsdag blev endnu en dræbt på Genvejen, da 19-årig mand i sin bil kørte frontalt ind i minibus.

Den fjerde dødsulykke siden december 2015. Ifølge Danmarks Statistik mistede syv personer livet i hele Aarhus Kommune i løbet af kalenderåret 2015, som er det senest opgjorte.

Dødsulykker på Genvejen

På 13 måneder er fire personer blevet dræbt i fire forskellige ulykker på Genvejen syd for Aarhus.

10. januar 2017:
En 19-årig mand omkommer, da han kører over i den modsatte vejbane og kolliderer frontalt med en minibus.

25. juli 2016:
En 57-årig mand mister livet i sin personbil, da han kører frontal sammen med en lastbil under en overhaling.

13. april 2016:
En motorcyklist vælter over i den modsatte vejbane i en soloulykke, hvor han bliver ramt af en bil.

6. december 2015:
En 22-årig mand omkommer, da han mister herredømmet over sin bil i en blød kurve, fortsætter ud over en skrænt og rammer en betonvæg ved nogle jernbanespor. Efterfølgende bliver bilen ramt af et tog.

Alligevel betragtes en af de sorteste trafikpletter i Aarhus - ja vel nærmest hele landet, hvis der tælles antallet af dødsulykker - ikke som et 'farligt område' i kommunens seneste trafiksikkerhedsstrategi. Det fortæller kommunens trafiksikkerhedsrevisor til Aarhus Stiftstidende:

- Om en måned kommer der en ny vurdering af sorte pletter på trafiknettet i Aarhus Kommune. Den bygger på en fem-årig periode. Men lige umiddelbart er der ikke noget i støbeskeen i forhold til Genvejen, siger Pablo Celic til stiften.dk.

Ifølge avisen beretter bilister om flere mulige grunde til, at Genvejen kan være farlig at køre på:

  • Vejen inviterer til hurtig kørsel
  • Afstribningen er sløset
  • Motorvejsbroen gør oversigtsforholdene vanskelige

Ifølge 'Forslag til trafiksikkerhedsstrategi 2013-2020' fra Aarhus Kommune kører 85 procent af bilisterne på Genvejen ikke over 100 km/t imellem E45 og Aarhus Syd Motorvejen. De sidste 15 procent kører hurtigere. Imellem Aarhus Syd Motorvejen og rute 170 ved Hasselager holder 85 procent af bilister sig under 91 km/t - de sidste 15 procent kører hurtigere. Den tilladte hastighed på hele strækningen er 80 km/t. Grafik: Aarhus Kommune
Ifølge 'Forslag til trafiksikkerhedsstrategi 2013-2020' fra Aarhus Kommune kører 85 procent af bilisterne på Genvejen ikke over 100 km/t imellem E45 og Aarhus Syd Motorvejen. De sidste 15 procent kører hurtigere. Imellem Aarhus Syd Motorvejen og rute 170 ved Hasselager holder 85 procent af bilister sig under 91 km/t - de sidste 15 procent kører hurtigere. Den tilladte hastighed på hele strækningen er 80 km/t. Grafik: Aarhus Kommune

Genvejen er primært en kommunalvej, så det er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kristian Würtz (S), der står med ansvaret.

'Jeg har bedt vores tekniker rette henvendelse til Østjyllands Politi for sammen med dem at vurdere, om der er behov for at gøre noget, der kan øge sikkerheden på Genvejen', skriver rådmanden i en mail til TV2 Østjylland.

Ekstra Bladet har været i kontakt med Vejdirektoratet, der står for sikkerheden på de statslige veje. De oplyser, at de som udgangspunkt ikke foretager sig noget vedrørende kommuneveje, før en kommune selv henvender sig. 

Vejdirektoratet og Aarhus Kommune er dog i øjeblikket ved at udvide en en kilometer lang strækning fra et til to spor fra E45 og ind mod Aarhus. Projektet er dog sat i værk for at afhjælpe et nyt trafikproblem, hvor bilister har problemer med at komme væk fra motorvejen.

Ifølge Politiken mistede 208 personer livet på de danske veje i 2016. Det højeste antal siden 2011.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere