Dødskryds var på dagsordenen inden ulykke

OVERHALET AF BRUTAL VIRKELIGHED: Byrådet i Nordfyns Kommune havde sat lysregulering af t-kryds ved Bogense på dagsordenen til møde i aften længe inden ulykken i søndags med tre dræbte

En venstresvingsbane og lysregulering har i cirka et års tid været i støbeskéen i 'dødskrydset' ved Bogense, og tirsdag aften er opgraderingen af sikkerheden i T-krydset på dagsordenen ved det ordinære byrådsmøde i Nordfyns Kommune. Foto: Tim Kildeborg Jensen
En venstresvingsbane og lysregulering har i cirka et års tid været i støbeskéen i 'dødskrydset' ved Bogense, og tirsdag aften er opgraderingen af sikkerheden i T-krydset på dagsordenen ved det ordinære byrådsmøde i Nordfyns Kommune. Foto: Tim Kildeborg Jensen

Tiden - eller rettere det, der formentlig var en vanvidsbilist og ifølge politiet også en spritbilist - overhalede søndag aften de gode intentioner blandt politikerne i Nordfyns Kommune.

Det skete, da en 26-årig mand med mindst 120-130 km/t. i sin sorte Porsche Cayenne påkørte en Citroën, hvori 37-årige Mads Hoppe og hans mor og faster på henholdsvis 63 og 64 år sad. De blev alle tre dræbt som følge af ulykken, og den 26-årige fører af den sorte Porsche Cayenne, der sammen med sin passager og kammerat slap med knubs, er nu varetægtsfængslet og sigtet for blandt andet uagtsomt manddrab, spritkørsel og for at flygte fra ulykkesstedet.

En gruppe naboer til ulykkesstedet er tirsdag i gang med at stille hvide kors op langs hovedvejen, som ironisk kaldes 'Nordfyns Motorvej' af de lokale, fordi der i lang tid er blevet kørt alt for stærkt på strækningen. Korsene kan også tolkes som en protest over, at lokalpolitikerne ikke for længst har haft opgradering af sikkerheden i T-krydset, hvor Assensvej møder Odensevej, på dagsordenen. Foto Tim Kildeborg Jensen
En gruppe naboer til ulykkesstedet er tirsdag i gang med at stille hvide kors op langs hovedvejen, som ironisk kaldes 'Nordfyns Motorvej' af de lokale, fordi der i lang tid er blevet kørt alt for stærkt på strækningen. Korsene kan også tolkes som en protest over, at lokalpolitikerne ikke for længst har haft opgradering af sikkerheden i T-krydset, hvor Assensvej møder Odensevej, på dagsordenen. Foto Tim Kildeborg Jensen

Skæbnens hårde ironi er imidlertid, at punkt 452 på dagsordenen, når byrådet i Nordfyns Kommune mødes tirsdag aften klokken 18, handler om at få færdiggjort aftale med en grundejer om at overtage i alt 1842 kvadratmeter af hans jord på markerne omkring T-krydset, hvor Assensvej og Odensevej mødes - og hvor dødsulykken skete for kun to dage siden.

Punkt 452 på dagsordenen omhandler krydset, hvor dødsuheldet skete søndag. Foto: Ekstra Bladet
Punkt 452 på dagsordenen omhandler krydset, hvor dødsuheldet skete søndag. Foto: Ekstra Bladet
 

- Vi var næsten klar til at tage første spadestik til et udvidet kryds med lysregulering, og så sker det her. Det er forfærdeligt, og jeg fik virkelig ondt i maven, da jeg hørte om ulykken, siger Pia Longet, løsgænger i byrådet i Nordfyns Kommune og medlem af Teknik- og Miljøudvalget, der prioriterer, i hvilken rækkefølge de trafikforbedrende foranstaltninger skal ske i Bogense og omegn.

Et af bilagene fra byrådssagen om T-krydset. Foto: Ekstra Bladet
Et af bilagene fra byrådssagen om T-krydset. Foto: Ekstra Bladet
 

Kunne være kørt over for rødt
Ifølge Venstre-borgmester Morten Andersen bliver det en formssag ved byrådsmødet at gå videre til næste trin i processen, som begyndte for cirka et års tid siden, da Teknik- og Miljøudvalget indstillede, at netop dette kryds stod for tur til forbedret trafiksikkerhed.

- Jeg er påpasselig med at reagere på en ulykke, vi ikke kender alle detaljerne omkring endnu. Derfor vil jeg heller ikke bruge sagen til at sige 'der kan I bare se. Det er også godt, at vi vil gøre noget ved sikkerheden i det kryds'. Den 26-årige mand kunne måske også være kørt over for rødt lys, selvom lysreguleringen allerede havde været etableret, siger Morten Andersen.

Borgmesteren i Bogense Kommune, Morten Andersen (V), er enig med pressechefen hos Rådet for Sikker Trafik, Søren Ørsted Pedersen, i, at det kan være svært at forhindre vanvidskørsel med selv de bedste sikkerhedsforanstaltninger og oplysningskampagner. Derfor vil han heller ikke spekulere i, hvorvidt et lyskryds kunne have forhindret ulykken i søndags. Foto: Ole Frederiksen
Borgmesteren i Bogense Kommune, Morten Andersen (V), er enig med pressechefen hos Rådet for Sikker Trafik, Søren Ørsted Pedersen, i, at det kan være svært at forhindre vanvidskørsel med selv de bedste sikkerhedsforanstaltninger og oplysningskampagner. Derfor vil han heller ikke spekulere i, hvorvidt et lyskryds kunne have forhindret ulykken i søndags. Foto: Ole Frederiksen

Borgmesteren bor selv ganske tæt på ulykkesstedet og er i sagens natur glad for, at T-krydsets sikkerhed forbedres inden længe.

Ifølge Pia Longet er listen med punkter, der trænger til trafiksanering, et evigt spørgsmål om prioritering.

- Jeg forstår godt dem, der nu siger, at krydset burde være ordnet, så det var mere sikkert, for længe siden. Det har jeg selv tænkt, men det hører med i sammenhængen, at vi konstant forsøger at bruge vores midler på den bedste og mest hensigtsmæssige måde, siger Pia Longet.

Tvist med grundejer
Ifølge byråds-dagsordenen, som Ekstra Bladet har en kopi af, er en tvist med grundejeren om, hvorvidt han skulle gå med til at modtage en frivillig erstatningssum, eller om overdragelsen af jorden skulle ske via reglerne om ekspropriation, årsag til en 12 uger lang forsinkelse af projektet med lysregulering og venstresvingsbane.

Himlen var grå og blomsterne farverige tirsdag nær ulykkesstedet ved T-krydset Assensvej-Odensevej lidt uden for Bogense på Nordfyn. Foto: Tim Kildeborg Jensen
Himlen var grå og blomsterne farverige tirsdag nær ulykkesstedet ved T-krydset Assensvej-Odensevej lidt uden for Bogense på Nordfyn. Foto: Tim Kildeborg Jensen

- Jeg er helt enig med Pia Longet i, at spørgsmål om trafiksikkerhed altid skal forbi en diskussion om prioritering, inden vi kan tage hånd om de nødvendige forbedringer i den rækkefølge, vi finder mest fornuftig, siger borgmester Morten Andersen og uddyber:

- Der er også andre steder, der trænger til mere sikkerhed og forbedringer af trafikforholdene. Desuden skal vi også altid have med i overvejelserne, at eksempelvis flere chikaner og andre fartdæmpende foranstaltninger kan hæmme de udrykningskøretøjer, der ofte arbejder med tiden som en vigtig faktor, når de skal frem.

Første spadestik til det udvidede og lysregulerede kryds ventes taget i efterårsferien. Når det står færdigt, har det kostet cirka 1,6 millioner kroner at etablere, oplyser borgmesteren.

April C. Califano er for knust til at tale om tabet af sin nære ven Mads Hoppe, som mistede livet i søndags i en tragisk trafikulykke. Billederne bringes med venindens velsignelse. Privatfoto 112 - 30. jun. 2020 - kl. 12:31 Mads dræbt i trafikulykke: 'Vi skulle så meget'

Af dette billede fremgår det tydeligt, at strækningen kan friste til for høj fart. Hvor høj fart den 26-årige påkørte de tre dødsofre med, vil en havarikommission nu undersøge. Foto Tim Kildeborg Jensen 112 - 30. jun. 2020 - kl. 08:13 Rådet for Sikker Trafik: Svært at stoppe vanvidskørsel

Ulykken skete mellem Assensvej og Odensevej i Bogense søndag aften. Video/redigering: Local Eyes/Signe Skov

1 af 2 Det var her på værtshuset Røde Kro i Bogense, at den 26-årige mand og en kammerat drak øl inden den tragiske ulykke søndag aften. Ekstra Bladet har besøgt værtshuset, men personalet og gæsterne på stedet ønskede ikke at udtale sig om sagen. Foto: Tim Kildeborg Jensen
2 af 2 En venstresvingsbane og lysregulering har i cirka et års tid været i støbeskéen i 'dødskrydset' ved Bogense, og tirsdag aften er opgraderingen af sikkerheden i T-krydset på dagsordenen ved det ordinære byrådsmøde i Nordfyns Kommune. Foto: Tim Kildeborg Jensen