Enke til Scandinavian Star-mistænkt: - Hvorfor står han først frem nu

Efter 26 år peger forhenværende skibsinspektør på andre gerningsmænd, men hvorfor først nu, spørger enke efter mistænkt

I 2014 interviewede Ekstra Bladet Jette Irene Andersen, hvor hun rørende læste et brev op, som hun havde skrevet til sin afdøde mand, Erik Mørk Andersen. Erik Mørk Andersen blev beskyldt for, at have startet mordbranden på 'Scandinavian Star', og efterfølgende blev Jette Irene Andersen kendt som morderens kone.

Igennem 26 år har Jette Irene Andersens liv været et mareridt. Hendes mand blev beskyldt for at have startet mordbranden på passagerfærgen 'Scandinavian Star' i 1990, og efterfølgende blev Jette Irene Andersen kendt som morderens kone.

Men nu står Søfartsstyrelsens forhenværende skibsinspektør Flemming Thue Jensen frem og fortæller, at det var folk fra besætningen, der startede mordbranden i 1990, hvor 159 personer mistede livet.

Se også: Inspektør bryder 26 års tavshed: De stod bag Scandinavian Star-brand

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

- Det kører rundt i hovedet på mig. Da jeg fik det at vide i går, havde jeg slet ikke nogen tanker, fortæller Jette Irene Andersen.

Det er 26 år siden, at hun mistede Erik, da han brændte ihjel på Scandinavian Star. Kort efter gik det op for både hende og naboerne i Lindholmparken i Aarhus, at politiet mistænkte netop ham for at stå bag katastrofen, hvor 159 mennesker døde. Han blev stemplet som brandstifter, men eksperter har siden stillet spørgsmålstegn ved, om det virkelig var ham. Politiet har ikke fundet holdbare beviser.

Jette Irene Andersen er glad for, at skibsinspektøren står frem, men hun forstår ikke hvorfor, at det skulle tage så lang tid.

- Jeg forstår ikke, hvorfor han først står frem nu. Hvis han havde stået frem noget før, så havde jeg måske været fri for alle de år, hvor jeg har gået og haft det svært, siger Jette Irene Andersen til Ekstra Bladet.

Tæt på De kaldte mig morderens kone

Udover sorgen over sin afdøde mand, og alle vennernes frafald, så har Jette Irene Andersen også skulle kæmpe med historierne i pressen. Historier som har holdt hende vågen om natten.

- Når der har været noget i enten blade, aviser eller fjernsyn, så har jeg skulle slukke det med det samme, ellers har jeg ikke sovet hele natten. I alle de her år har jeg ikke fået den nattesøvn, som jeg skulle have, fortæller Jette Irene Andersen.

Hun mener, at det havde hjulpet hende meget, hvis Flemming Thue Jensen var stået frem noget før.

Tæt på Mysterierne om Scandinavian Star

- Fra den gang til nu har jeg ikke kunne leve et liv som Jette, men i stedet som ekskonen. Det har ikke altid været nemt at holde gejsten oppe, fortæller hun.

På trods af de mange hårde år, så mener Jette Irene Anders også, at det må have været en svær tid for de rigtige gerningsmænd.

- Jeg synes også, at det må være hårdt for dem, at de har skulle holde det hemmeligt i alle de år. Det kan være svært at holde en hemmelighed så længe, forklarer hun og understreger:

- Jeg bærer ikke nag lægere. Det har jeg gjort, siger hun.

Om de rigtig gerningsmænd nogensinde bliver fundet, er Jette Irene Andersen ikke sikker på.

- Jeg ved ikke, om vi nogensinde finder ud af, hvem der gjorde det. Lad os nu se hvad han (Flemming Thue Jensen, red.) kommer med.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

OVERBLIK: Her er katastrofen på Scandinavian Star

Dødsbranden om bord på Scandinavian Star fandt sted 7. april 1990 og kostede 159 mennesker livet.

Ilden brød ud flere steder på færgen, der lå i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn. Formentlig var der tale om påsatte brande.

Nu bryder den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, 26 års tavshed og siger til Politiken og norsk TV2, at "to fra mandskabet" antændte branden.

Her er et overblik over katastrofen:

* Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april på vej fra Oslo til Frederikshavn.

* 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden, mens yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

* Efterforskning har vist, at ilden var opstået flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.

* Norsk Politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen er trukket tilbage, efter at svenske brandeksperter anser det for usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.

* Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.

* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte.

* Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.

* Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterfølgende blevet delt med politiet i Oslo.

* I januar 2015 besluttede Norges storting at nedsætte en undersøgelseskommission, der skal granske omstændighederne ved færgebranden.

* I januar 2015 kom norske politifolk til Danmark, hvor de fik en dommers tilladelse til at ransage hos Mike Axdal fra den danske støtteforening. Han har samlet flere tusinde sider med informationer om katastrofen, skibet og rederiet.

/ritzau/

Foto: Tariq Mikkel Khan 112 - 21. feb. 2016 - kl. 11:06 Chat: Mike overlevede Scandinavian Star - men mistede far og bror

1 af 2 Jette har i 26 år levet som morderens kone, men nu står skibsinspektør frem og fortæller om helt andre gerningsmænd. (Foto: Rasmus Baaner)
2 af 2 (Foto: Rasmus Baaner)

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere