Fire fly-mysterier, der rystede verden

Når det går galt i luften, går det ofte rigtig galt, men det kan være svært at finde ud af, hvorfor

En redningshelikopter leder efter overlevende efter flystyrtet i alperne i 2014. (Foto: Philippe Bertini-Eric Galliano / Nice Matin / Bestimage)
En redningshelikopter leder efter overlevende efter flystyrtet i alperne i 2014. (Foto: Philippe Bertini-Eric Galliano / Nice Matin / Bestimage)

Hver dag sætter millioner af mennesker sig trygt tilbage i sædet, og lader sig fragte hurtigt og i de fleste tilfælde sikkert fra den ene ende af verden til den anden.

Enkelte gange går det galt, og når det går galt i luften, går det ofte rigtig galt.

Natten til torsdag skete der en ny fly-katastrofe, da et passagerfly fra EgyptAir gik i spin i seks kilometers højde, og styrtede ned i Middelhavet. OG myndighederne arbejder nu på højtryk for at finde ud af, hvad der forsagede katastrofen.

Men det kan være svært et svært puslespil at samle, for vragdelene kan ofte være svære eller umulige at finde. Derfor er flystyrt ofte omgivet af en vis mystik.

Her er fire mystiske fly-katastrofer, der rystede verden.

Det forsvundne fly
Hvornår: 8. marts 2014
Antal døde: 293
Årsag til styrt: Ukendt

Klokken 00.41 letter Malaysian Airlines fly MH370 fra Kuala Lumpur med kurs mod Beijing. Omkring en halv time senere kalder piloten kontroltårnet for at sige godnat, inden han flyver indover vietnamesisk luftrum og slukker for radioen.

Herefter er der ikke radiokontakt med flyet, men flyets computere sender løbende henover natten data til computere på jorden, som man efterfølgende har brugt til at kortlægge flyets rute.

I stedet for at flyve nordpå mod Beijing, skiftede flyet pludselig retning og satte kurs vestpå udover Det Indiske Ocean. Flyet bliver sidst opfanget af en militærradar nord for Malaysia. Men satellitoptagelser har senere vist, at flyet formentlig er styrtet ned sydvest for Australien.

Det er uvist, hvorfor flyet skiftede kurs, og det er ikke lykkedes at finde vraget, selv om man har undersøgt store områder af Det Indiske Ocean med fly, skibe og undervandsbåde.

Myndighederne har undersøgt enorme områder af det indiske ocean for at finde MH370. En enkelt vragdel er dukket op  i Tanzania på Afrikas østkyst, flere tusinde kilometer væk. (Foto: Candace Lotter via AP)
Myndighederne har undersøgt enorme områder af det indiske ocean for at finde MH370. En enkelt vragdel er dukket op i Tanzania på Afrikas østkyst, flere tusinde kilometer væk. (Foto: Candace Lotter via AP)

Enkelte vragdele er dukket op på stranden, men man mangler stadig at lokalisere flyets sorte boks, som måske kan give svar på, hvad der er sket fra, at piloten sagde godnat, og til flyet styrtede ned i Det Indiske Ocean.

Om bord var der passagerer fra 13 lande, men især to iranske passagerer skilte sig ud. De rejste nemlig på falske pas.

Efterforskningen af de to gav dog ikke svar på, hvad der kunne have forsaget, at flyet ændrede kurs og styrtede ned.

Selv om vraget ikke er fundet, regner myndighederne med, at alle 293 personer om bord er omkommet.

I Sapang lufthavnen i Malaysia blev der lavet en mindevæg for passagerne ombord på flyet (Foto: Wong Maye-E / AO)
I Sapang lufthavnen i Malaysia blev der lavet en mindevæg for passagerne ombord på flyet (Foto: Wong Maye-E / AO)

Hvem skød MH-17 ned?
Hvornår: 17. juli 2014
Antal døde: 298
Årsag til styrt: Skudt ned

Flyet MH-17 fra Malaysian Airlines letter fra Amsterdam og sætter kurs mod Kuala Lumpur. Kursen går over uroplagede Ukraine, og det blev skæbnesvangert. Nær byen Donetsk bliver flyet skudt ned.

Cockpittet og den forreste del af flyet river sig løs og styrter først. Den bagerste ende af flyet fortsætter i halvandet minut, før den styrter ned flere kilometer væk.

Alle 283 passagerer og 15 besætningsmedlemmer dør.

Personlige ejendele fra passagerne lå spredt blandt vragdelene (Foto: Benjamin Rasmussen)
Personlige ejendele fra passagerne lå spredt blandt vragdelene (Foto: Benjamin Rasmussen)

Flere har beskyldt de pro-russiske oprørere i Ukraine, for at skyde flyet ned med et jord-til-luft missil, og hollandske efterforskere mener også, at have fundet fragmenter fra et russisk buk-missil mellem vragdelene.

Men enkelte vidner til ulykken siger, at de så i hvert fald ét kampfly omkring MH-17, da det blev skudt ned, og at missilet blev affyret fra luften.

Den russiske private efterforsker Sergey Sokolov, som også undersøgte vragdelene, siger, at han er i besiddelse af en telefonsamtale mellem to CIA-agenter, som beviser, at CIA stod bag nedskydningen, for at stille Rusland i et dårligt lys.

Flere tegn tyder dog på, at det var de pro-russiske separatister, der stod bag, og Malaysia foreslog, at man retsforfulgte de ansvarlige. Det fik opbakning i FN's sikkerhedsråd, men Rusland nedlagde senere veto.

Derfor er det stadig uopklaret, hvem der stod bag nedskydning af MH-17.

Vraget blev bevogtet af russiske separatister, og det gjorde efterforskningsarbejdet svært. Flere har beskyldt separatisterne for at fjerne beviser. (Foto: Mstyslav Chernov / AP)
Vraget blev bevogtet af russiske separatister, og det gjorde efterforskningsarbejdet svært. Flere har beskyldt separatisterne for at fjerne beviser. (Foto: Mstyslav Chernov / AP)

Piloten med dødsønsket
Hvornår: 24. marts 2015
Antal døde: 150
Årsag til styrt: Selvmord

På skærmen kan de franske fly-myndigheder se, at flyet Germanwings Airbus A320 på vej fra Barcelona til Dusseldorf pludselig taber højde. De kontakter flyet, for at høre om alt er 'ok' ombord, men de bliver mødt af radiotavshed.

De kan kun se til, mens flyets daler. 25.000, 20.000 til 10.000 fod og til sidst flyver direkte ind i et bjerg i Alperne med omkring 650 kilometer i timen i 5.000 fods højde.

Redningsfolkene er hurtigt fremme ved flyvraget, og de finder boksen med lydoptagelser fra cockpittet allerede få timer efter styrtet. Efter at have gennemlyttet dem, står det hurtig klart, at det er andenpiloten, Andreas Lubitz, der er skyld tragedien.

Redningsfolkene var hurtigt på stedet, men flere familier til ofrene måtte vente mere end 2,5 måned på at få resterne af deres pårørende hjem. (Foto: AP)
Redningsfolkene var hurtigt på stedet, men flere familier til ofrene måtte vente mere end 2,5 måned på at få resterne af deres pårørende hjem. (Foto: AP)

Da førstepiloten gik på toilettet, låste Andreas døren ind til cockpittet og overtog styringen af flyet. På lydoptagelserne kan man høre førstepiloten forsøge at bryde døren op, for at komme ind i cockpittet igen, mens passagererne langsomt opdager alvoren af situationen.

Der går otte minutter fra førstepiloten opdager, at døren er låst, til at flyet styrter ned i Alperne. De sidste lydoptagelser er kun skrig fra passagererne.

De pårørende undrede sig over, hvordan Germanwings kunne lade en selvmordstruet mand have ansvaret for et passagerfly. For ikke at tabe ansigt, gik den administrerende direktør for Lufthansa, der ejer Germanwings, Carsten Spohr, ud og sagde, at andenpiloten, Andreas Lubitz, var '100 procent fit til at flyve'.

Den efterfølgende efterforskning viste dog et helt andet billede. Andreas havde tidligere været fritaget fra tjeneste, fordi han led af en depression og havde selvmordstanker.

Han havde flittigt søgt efter måder at begå selvmord på på internettet, men han nøjedes ikke kun med at tage livet af sig selv.

Alle 150 personer om bord på flyet omkom i styrtet.

Andreas Lubitz kæmpede med en depression og selvmordstanker, og endte med at tage 149 andre med sig i døden. (Foto: Michael Mueller / AP)
Andreas Lubitz kæmpede med en depression og selvmordstanker, og endte med at tage 149 andre med sig i døden. (Foto: Michael Mueller / AP)

Teknisk fejl var terror
Hvornår: 31. oktober 2015
Antal døde: 224
Årsag til styrt: Bombe om bord

Metrojets Airbus A321 er fyldt med russiske turister, der skal hjem fra solferie i Egypten. Flyet letter fra den egyptiske bade Sharm El-Sheikh lidt over midnat med kurs mod St. Petersborg. Det når kun at flyve 23 minutter.

Midt i luften, knækker flyet midt over og styrker ned i Sinai-ørkenen i Egypten. Alle om bord på flyet omkommer.

Kort efter udsender Islamisk Stat en meddelelse om, at de står bag katastrofen.

De russiske myndigheder kalder med det samme styrtet for et terrorangreb, mens de egyptiske myndigheder i stedet siger, at katastrofen skyldes en teknisk fejl på flyet.

Islamisk Stat lagde dette billede op og hævder, at bomben blev smuglet om bord på flyet i en flaske med Schweppes Gold. (Foto: AP)
Islamisk Stat lagde dette billede op og hævder, at bomben blev smuglet om bord på flyet i en flaske med Schweppes Gold. (Foto: AP)

Senere dukker der billeder op af en bombe, som skulle være sneget om bord på flyet og bragt til sprængning med en fjernkontrol.

Egypterne havde måske håbet, at hvis flystyrtet ikke blev betegnet som et terrorangreb, ville det ikke få betydning for alle de russiske turister, som besøger landet hvert år.

Men Rusland stoppede efter katastrofen al turist-trafik til Egypten, og gik kort efter ind i kampen mod Islamisk Stat i Syrien.

I februar i år meldte Egyptens præsident Abdel Fattah al-Sisi ud, at russerne havde haft ret med hensyn til flykatastrofen i Sinai, og at der lå en terrorhandling bag.

Russiske efterforskere blev sendt af sted til Egypten for at undersøge vraget. Fire måneder senere bekræftede Egypterne endeligt, det som de russiske efterforskere fandt ud af i oktober. Det var et terrorangreb, der var skyld i katastrofen. (Foto: Amr Nabil / AP)
Russiske efterforskere blev sendt af sted til Egypten for at undersøge vraget. Fire måneder senere bekræftede Egypterne endeligt, det som de russiske efterforskere fandt ud af i oktober. Det var et terrorangreb, der var skyld i katastrofen. (Foto: Amr Nabil / AP)

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere