Fire TV2-ansatte sigtet af politiet

Fire medarbejdere på TV2 er af politiet blevet sigtet i forbindelse med den forbudte dokumentar om forholdene på plejehjemmet Kongsgården i Aarhus

'Vi kæmper fortsat for at få dokumentaren ud i sin helhed og ikke i Ekstra Bladets skamklippede småbidsversion,' har det tidligere lydt fra TV2's nyhedschef Mikkel Hertz. Video/redigering: Anthon Unger/Maya Westander/Emma Svendsen

Østjyllands Politi har sigtet fire medarbejdere på TV2 for de skjulte optagelser til den forbudte dokumentar om forholdene på plejehjemmet Kongsgården i Aarhus.

Det oplyser TV2.

Samfund - 6. jul. 2020 - kl. 19:00 Her er TV2-optagelserne Danmark ikke må se

De fire medarbejdere er administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, nyhedsdirektør Mikkel Hertz, samt en redaktionschef og en journalist fra dokumentargruppen.

De sigtes efter straffelovens paragraf 264 a om uberettigede optagelser på et sted, der ikke er frit tilgængeligt.

TV2 havde ellers fået tilladelse til de skjulte optagelser i den 90-årige, demensramte Elses private bolig af kvindens syv børn og barnebarnet, Charlotte Ahm, der er værge for sin farmor.

Kolbøtte
Dermed har Østjyllands Politi slået en kolbøtte siden februar, hvor etaten valgte at stoppe efterforskningen, fordi man ikke mente, at de skjulte optagelser var uberettiget i straffelovens forstand. 

Samfund - 6. jul. 2020 - kl. 20:33 Til halloween-fest i lorteble

'Det er vores vurdering, at domstolene vil nå frem til, at afdækning af eventuelle kritisable forhold på et plejehjem er af væsentlig samfundsmæssig interesse. Dertil kommer, at optagelserne efter det oplyste er sket i én privat bolig efter samtykke fra beboeren og dennes pårørende', stod der blandt andet i afgørelsen fra Østjyllands Politi.

'På den samlede baggrund er det vores opfattelse, at optagelsen og videregivelsen ikke kan karakteriseres som uberettiget i straffelovens forstand', lød det videre.

Siden er både by- og landsretten nået frem til det modsatte resultat - og har nedlagt fogedforbud mod TV2-dokumentaren med de skjulte optagelser.

Det var Aarhus Kommune, som i starten af året politi-anmeldte TV2 - og det var også kommunen, som fik nedlagt fogedforbud mod dokumentaren.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen interviewes af TV2 foran byretten i København onsdag formiddag. Foto: Anthon Unger Samfund - 8. jul. 2020 - kl. 10:40 Ekstra Bladet må vise skjulte optagelser fra plejehjem

TV2's nyhedsdirektør Mikkel Hertz har meddelt, at man vil søge om lov til at indbringe fogedforbuddet for Højesteret.

Poul Madsen: Helt forkert
Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, oplyser, at han ikke er politianmeldt eller sigtet i sagen.

Han hæfter sig ved, at den ansvarlige rådmand i Aarhus Kommune, Jette Skive fra Dansk Folkeparti, forleden fastslog, at hun ikke vil politianmelde Ekstra Bladet for at vise optagelserne.

- Der er ikke nogen sag mod Ekstra Bladet. Det forventer jeg heller ikke, at der kommer. I øvrigt synes jeg, at det er helt forkert, at der nu kommer en sag mod TV2.

- Fordi politiet var jo i første omgang kommet frem til, at det her havde offentlighedens almene interesse. Det er også i den grad bevist, efter Ekstra Bladet har vist TV2’s optagelser. På det niveau er det mærkeligt, at politiet kommer med en sigtelse, siger han.

TV2-chef: Optagelserne var berettiget
Nyhedsdirektør på TV 2, Mikkel Hertz, er altså selv en af de sigtede. Han mener dog ikke, at sigtelsen giver mening.

- Vi havde aldrig iværksat de her skjulte optagelser, hvis vi mente, at vi kunne gøre det anderledes. Mit bud er, at de fleste, der har set optagelserne, kan se, at det har været berettiget. Selv hvis de kun har set de klip, som Ekstra Bladet har tyvstjålet, siger han til TV2.dk.

Ekstra Bladet forsøger at få en kommentar fra Aarhus Kommune og politiet. Sidstnævnte kommer på en ret speciel opgave.

Fremtrædende politikere - ikke mindst tidligere justitsminister Søren Pape (K) - har nemlig delt Ekstra Bladets artikler, indeholdende TV2's optagelser på sociale medier. Dermed er eksempelvis Søren Pape muligvis på kant med straffelovens § 264 d, som handler om at sprede de billeder, som TV2-folkene nu er sigtet for at have optaget.