Fire venner dræbt i helikopter-styrt: Piloten mistede orienteringen

Tragedien ved Samsø skyldtes sandsynligvis, at alt blev 'gråt i gråt' for piloten, vurderer Havarikommissionen

Michael Henriksen, Søren Vettergren, Morten Friis og Mark Jakobsen mistede livet, da deres helikopter styrtede mod havet. (Foto: Jesper Dresling/Privatfoto)
Michael Henriksen, Søren Vettergren, Morten Friis og Mark Jakobsen mistede livet, da deres helikopter styrtede mod havet. (Foto: Jesper Dresling/Privatfoto)

Tragedien ved Samsø den 5. september sidste år, hvor fire venner styrtede i havet med en Robinson R 44 helikopter, skyldes sandsynligvis at piloten, den 52-årige kendte mangemillionær Michael Henriksen, mistede orienteringen.

Helikopteren fløj ind i vejr med dårlig sigtbarhed, og piloten blev formentligt ramt af 'rumlig desorientering', hvor alt pludseligt blev 'gråt i gråt' uden en klar horisont eller sigt til jorden.

Det mener Havarikommissionen, der i dag har offentliggjort den endelige rapport om ulykken, hvor helikopteren OY-HRG ramte havoverfladen i fuld fart og blev flået fra hinanden. Vraget blev fundet på 18,7 meters dybde.

Skulle spise frokost på Samsø
Ulykken kostede også Michael Henriksens tre venner Søren Vettergren, Morten Friis og Mark Jakobsen livet. De fire venner var på en fornøjelsestur, hvor de blot skulle flyve til Samsø for at spise frokost og så flyve retur til Nordsjælland.

Havarikommissionen vurderer, at Michael Henriksen forsøgte en manøvre, hvor han ville vende om og flyve tilbage mod bedre vejrforhold.

Det er sandsynligt på baggrund af vidners forklaring om vejrforhold og at helikopteren forsvandt ud af syne i dis 'at piloten under manøvren fløj ind i vejrforhold, der kunne afstedkomme rumlig desorientering,' skriver Havarikommissionen.

Fænomenet er kendt indenfor flyvning under visuelle forhold, hvis vejret pludseligt ændrer sig, så piloten populært sagt ikke ved, hvad der er op eller ned.

Sænkede næsen ubevidst
Helikopteren var startet på en privat grund i Lynge i Nordsjælland og skulle lande på Ballen på Samsø. Ulykken skete kort før, de fire venner var fremme ved destinationen.

Se også: Helikopter knust mod havet: Fire venner havde ikke en chance

Under et venstredrej blev helikopterens næse sænket ubevidst af den desorienterede pilot, så den begyndte at flyve i en nedadgående flyvevinkel på 45 grader. Mindre end 10 sekunder efter ramte den havoverfladen med fuld flyvehastighed.

Havarikommissionen vurderer, et flere psykologiske faktorer spillede ind før ulykken. Michael Henriksens flyve-erfaring var begrænset med 120 flyvetimer. Han havde kun tilladelse til at flyve VFR, visuelt, men ikke instrumentflyvning.

Det kan også have spillet ind, at motivationen for at nå frem til destinationen få minutters flyvning senere skyggede mentalt for risikoen for at flyve under marginale vejrforhold for en VFR-flyvning, og for at udskyde pilotens beslutning om at vende om, fordi vejret var for dårligt.

Herefter blev han sandsynligvis ramt af 'rumlig desorientering', vurderer Havarikommissionen.

Fly opgav at lande på Samsø
Piloten talte med flyvelederen om vejrforholdene i området ved Samsø, hvor Michael Henriksen fik oplyst, at et andet fly på baggrund af vejret var fløjet til Fyn i stedet for Samsø. Over radioen fortalte piloten, at sigtbarheden i øjeblikket var to kilometer, og at de ville være fremme på samsø indenfor fem minutter, og at der ved Samsø var 'tågelignende forhold'.

- Havarikommissionen vurderer derfor, at piloten på dette tidspunkt både var opmærksom på, at de øjeblikkelige sigtbarhedsforhold var blevet forringet, samt at sigtbarhedsforholdene ved Samsø var marginale for en VFR-flyvning, siger rapporten.

Se også: Her er de dræbte i helikopterstyrtet

Vidner i en sejlbåd så helikopteren, der forsvandt i dis, men cirka et halvt minut senere kom den til syne igen, men med næsen nedad og kort efter ramte den havet.

- Flyvning under disse vejrforhold såsom dis, tåge eller genskin fra solen, kan give illusioner af 'falske' horisonter eller lav fart/større højde. Sådanne illusioner kan medvirke til rumlig desorientering, siger Havarikommissionen.

1 af 2 Michael Henriksen havde cirka 120 timers flyveerfaring på Robinson R 44 helikopteren. (privatfoto)
2 af 2 Michael Henriksen, Søren Vettergren, Morten Friis og Mark Jakobsen mistede livet, da deres helikopter styrtede mod havet. (Foto: Jesper Dresling/Privatfoto)
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere