Fly-drama: Motor gik i stå, fordi tanken var tom

Fly fra DAT fløj videre til Billund på en motor, men så kom der pludseligt flammer ud af den...

Flyets instrument viste, at der var 410 kilo fuel i venstre tank og 510 kilo i højre tank. Men i virkeligheden var højre tank helt tom og advarselslampen nederst til højre om 'low level' for fuel lyste heller ikke. (Foto: Havarikommissionen)
Flyets instrument viste, at der var 410 kilo fuel i venstre tank og 510 kilo i højre tank. Men i virkeligheden var højre tank helt tom og advarselslampen nederst til højre om 'low level' for fuel lyste heller ikke. (Foto: Havarikommissionen)

Kort efter starten fra lufthavnen i Esbjerg gik højre motor i stå på et fly fra Danish Air Transport, fordi brændstoftanken var tom.

Flyet fløj videre mod Billund Lufthavn på kun den venstre motor, men da flyet skulle til at lande, lød der høje knald fra motoren og kabinebesætningen så flammer fra bunden af motoren.

Men flyet, et ATR42 500 med registreringen LY-DAT, landede i god behold på bane 27, og de 13 ombord blev evakueret på taxi-banen efter at piloterne havde udløst brandslukkerne i begge motorer.

Episoden skete den 17. marts kl. 21.43 hvor syv passagerer og seks besætningsmedlemmer var ombord.

Dramatisk 'kaptajn-dåb'
Flyet havde været på en længere tur fra Billund til Esbjerg, derefter til Stavanger i Norge og retur til Esbjerg igen, hvorfra flyet startede på dagens sidste tur til Billund. Inden første flyvning fra Billund var flyet blevet tanket, og der skulle have været 3339 kilo fuel ombord.

Flyets styrmand var under uddannelse til kaptajn, og han fik brug for hele sin viden, da alarmen lød efter starten fra Esbjerg.

Der kom en såkaldt 'flame out' fra højre motor, som gik i stå, men da det ikke var mistanke om en regulær motorskade, besluttede piloterne at flyve videre til Billund på kun venstre motor.

Se også: Fly lander i Billund med brand i motor

Nu viser en foreløbig rapport fra Havarikommissionen, der har klassificeret episoden som en 'alvorlig hændelse', at det instrument som viser brændstof-beholdningen i flyets tanke viste forkert.

Tanken var helt tom
Instrumentet viste, at der var 510 kilo fuel i flyets højre tank, selvom tanken var helt tom. En advarselslampe, der skal lyse op, hvis brændstof-mængden er kritisk, virkede heller ikke.

Instrumentet viste, at der var 410 kilo i flyets venstre tank, hvilket var korrekt.

Besætningen troede altså, at der var rigeligt med brændstof til turen Esbjerg-Billund, men i virkeligheden var højre tank altså tom. Det var derfor, at højre motor satte ud straks efter starten i godt 300 meters højde - og ikke kunne genstartes.

Fejl på føler eller kabel
Foreløbigt vurderer Havarikommissionen, at fejlvisningen på brændstof-måleren skyldes fejl på en føler og/eller kablerne til føleren.

Hvorfor der lød høje brag og kom flammer ud af venstre motor ved landingen i Billund er endnu ikke opklaret af Havarikommissionen, der arbejder videre med undersøgelserne.

På finalen til bane 27 i Billund bemærkede kaptajnen, at omdrejningstælleren for venstre motor pludseligt faldt til nul og at autopiloten slog fra.

Det fik styrmanden, der fløj flyet til straks at gribe rorpinden med begge hænder, mens kaptajnen gav fuld gas på venstre motor. I det samme lød flere brag fra venstre motor og kabinebesætningen slog alarm om 'motorbrand'.

De foreløbige undersøgelser viser belægninger og sod i den venstre motor, men ingen mekaniske fejl.

1 af 2 Et DAT-fly med 13 ombord løb tør for brændstof i den ene tank, så en motor gik i stå. Da flyet fløj videre på den anden motor, kom der flammer ud af den. (Foto: Danish Air Transport)
2 af 2 Flyets instrument viste, at der var 410 kilo fuel i venstre tank og 510 kilo i højre tank. Men i virkeligheden var højre tank helt tom og advarselslampen nederst til højre om 'low level' for fuel lyste heller ikke. (Foto: Havarikommissionen)
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere