Georg Gearløs-løsning skal forhindre letbane-kaos

Om to måneder indfører den aarhusianske letbane en snedig løsning mod driftsstop på grund af is

Frosten blev for meget for letbanen. Se nedbruddet her. Video: Øxenholt Foto

I morges blev der føjet endnu et løjerligt kapitel til skandalen om den aarhusianske letbane. Tog kunne ikke køre på grund af is på køreledninger.

Skærmfoto/Øxenholt Foto 112 - 29. okt. 2019 - kl. 08:09 Her bremser frost letbanetog

Det gav de hårdt prøvede passagerer anledning til at frygte hyppige forsinkelser i de kommende måneder, når Danmark fryser.

Men Letbane-direktør Michael Borre beroliger.

- Vi har i Bergen i Norge fundet inspiration til en god løsning på problemet med is på køreledningerne. Fra et særligt køretøj smører vi glycol på køreledningerne, siger den begejstrede banechef.

Glycol er det middel, som man også bruger til at fjerne is fra fly-vinger.

Det vil i en tyktflydende udgave blive påført fra et amfibiekøretøj - en lille lastbil, som fra asfaltveje kan køre ud på skinnerne - især bliver det relevant i det dele af nettet, hvor der på grund af fraværet af byvarme og bygninger bliver særligt koldt.

Via en særligt designet pantograf (anordning mellem køretøj og ledninger) smøres den så på køreledninger, som både afises og forebygges mod is.

Behandlingen varer i to dage og er betydeligt billigere end de såkaldte iskørsler, forklarer Michael Borre.

Iskørsler er, hvor tomme tog kører om natten for at holde ledningerne isfri.

Michael Borre forklarer, at der ikke er miljøskadelige konsekvenser ved at bruge Glycol.

1 af 3 Skærmfoto/Øxenholt Foto
2 af 3 Skærmfoto/Øxenholt Foto
3 af 3 Skærmfoto/Øxenholt Foto
114 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere