Gjorde foruroligende fund på lettisk særtransport

Se hele listen over de mange farlige fejl og mangler, politiet fandt på særstransport ved en kontrol på Ulstrup Rasteplads

Sættevognens chassis var gennemtæret og revnet. Politifoto
Sættevognens chassis var gennemtæret og revnet. Politifoto

Da politiet stoppede et lettisk sættevogntog med en mejetærsker ved en kontrol på Ulstrup Rasteplads 26. april, viste det sig, at den var helt gal med både sættevogn og lastbil, der var i så graverende dårlig stand, at sættevognen har fået inddraget nummerpladen.

Det fortæller Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelse.

Ligeledes er der et bødekrav mod chaufføren på 18.000 kroner og 31.000 kroner mod transportfirmaet, ligesom der skal betales omkostninger til undersøgelse og bremsetest af køretøjerne på værksted.

- Herudover lægges der op til, at chaufføren frakendes førerretten betinget, da bremserne på sættevognen ikke virkede 'hurtigt, sikkert og virksomt', og det er en tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, skriver politiet i pressemeddelelesen.

Ved kontrollen fandt Tungvognscentret en foruroligende liste af fejl og mangler på den tunge maskine.

Se hele listen her:

- Manipuleret Adblue-system

- Manglende udsyn gennem frontruden.

Her ses udsynet gennem lastbilens forruden. Politifoto
Her ses udsynet gennem lastbilens forruden. Politifoto

- Skævbremsning på lastbilens 1. aksel, meget rustne bremseskiver på 3. aksel og nedslidte dæk på 2. aksel.

- Sporestangen var bøjet

- Bremsepotten, bremsenøglen, S-nøglen og bremsebakkerne var fjernet på sættevognens 2. aksel i højre side

- Driftsbremsen på sættevognen kunne kun levere en fremregnet bremsepræstation på 8 % og minimumskravet er 45 % på en sættevogn

- Slør i styrebolte på sættevognens 3. aksel

- Nedslidt dæk til ståltråden på sættevognens 2. aksel i venstre side

Her ses det nedslidte dæk. Politifoto
Her ses det nedslidte dæk. Politifoto
 

- Sættevognens chassis var gennemtæret og revnet

- Særtransporten af mejetærskeren havde en bredde på 3,18 meter, og var ikke afmærket som særtransport

- Højden var 4,30 meter. Hvis mejetærskeren i stedet var blevet placeret på det laveste sted på sættevognen, ville den have kunnet køre som tilladelsesfri særtransport

- Grundet det brede gods, var det nødvendigt med spejlforøgere eller en kameraløsning til udsyn bagud langs godsets ydre kant. Da der hverken var spejlforøgere eller kameraløsning, var der krav om et bagvedkørende ledsagekøretøj

1 af 2 
2 af 2 Sættevognens chassis var gennemtæret og revnet. Politifoto

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere