Havarikommissionen: Sådan undersøger man flystyrt

Havariundersøger Anders Kristensen fortæller, hvordan undersøgelser og efterforskning foregår efter et flystyrt

Fly nummer 4U9525 nåede aldrig at lande i Düsseldorf. OBS: Ingen af flyene i videoen er det styrtede. (Foto: AP/privat)

150 personer frygtes dræbt, efter en Airbus A320 tidligere i dag styrtede ned over Alperne i det sydlige Frankrig.

Årsagen til flystyrtet og passagerernes identitet er stadig ukendt, og efterforskningen er i fuld gang. Men myndighedernes første reaktion kører efter en fast form.

Når et fly styrter ned, er førsteprioriteten altid at igangsætte en redningsaktion for at finde overlevende og eventuelt omkomne. Det fortæller Anders Kristensen, som er havariundersøger i Havarikommisionen. Han udtaler sig generelt.

- Når man har lokaliseret havaristedet, vil der blive igangsat en redningsaktion som det første. Det er typisk det pågældende lands beredskab, primært politi og brandvæsen, som står for det. Havarikommissionen vil typisk være med som ekspertbistand og blandt andet hjælpe med at fremskaffe passagerlister, siger han til Ekstra Bladet.

112 - 24. mar. 2015 - kl. 13:27 Erfarne piloter undrer sig over voldsomt dyk

Sideløbende med redningsaktionen vil det pågældende lands Havarikommission forsøge at fremskaffe baggrundsmateriale, som man kan finde uden at være på ulykkesstedet.

- Det kan være informationer om vejret i området, de pågældende fly, selskabet, piloterne og andet baggrundsmateriale. Man vil også sikre sig kopier af radiokommunikation, som er foregået mellem flyet og flyvelederne, fortæller Anders Kristensen.

Hjerteskærende scener udspiller sig i lufthavnen i Barcelona, hvorfra flyet lettede tirsdag formiddag. (Foto: AP) 112 - 24. mar. 2015 - kl. 11:44 Airbus-fly styrtet ned i Alperne: 150 personer frygtes dræbt

Undersøgelse af ulykkesstedet
Når redningsindsatsen er overstået, starter en havariundersøgelse.

- På ulykkesstedet vil man i første omgang forsøge at lokalisere de sorte bokse, som er den største kilde til information. Derudover kigger man på ulykkesstedet for at se, om man kan udlede, hvordan flyet er styrtet, fortæller Anders Kristensen.

Når de forskellige former for data er indsamlet, bliver der lavet en analyse for at se, om der kan drages en konklusion om årsagen til ulykken.

Afhængigt af områdets størrelse og tilgængelighed tager en havariundersøgelse op til flere uger.

Frankrigs præsident François Hollande. (Foto: AP) 112 - 24. mar. 2015 - kl. 12:28 Hollande frygter alle er dræbt: - Det er en tragedie

Den danske kommissions rolle
Det er den franske havarikommission, der i første omgang står for efterforskningen efter Airbus A320-flystyrtet. Andre lande bliver typisk inddraget i undersøgelsen, hvis der har været passagerer om bord fra det pågældende land.

- Hvis der er danskere om bord, har vi en international aftale om, at vi kan få en undersøger med på efterforskningen. Det er primært for, at det land, der står for undersøgelsen, har en indgangsvinkel til pårørende i andre lande. Pårørende vil også typisk have nogle spørgsmål, og hvis der kun kommer en rapport på fransk og engelsk, får de pårørende måske ikke alle oplysninger, fortæller Anders Kristensen, havariundersøger i Havarikommissionen.

Se også: Udenrigsministeriet: Vi undersøger om der er danskere om bord

Den tyske havarikommission har på nuværende tidspunkt sendt tre folk til Frankrig for at deltage i efterforskningen. Flyet var på vej fra Barcelona til Düsseldorf i Tyskland, da det styrtede.

Ved du noget om sagen? Send en sms til 1224 (alm. sms-takst) eller send en mail til 1224@eb.dk

Live Blog Flystyrt i Alperne
 

1 af 2 En airbus fra Lufthansas datterselskab 'German Wings' er styrtet ned i Alperne. Foto: Martin Meissner. Arikivbillede.
2 af 2 

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere