Havarirapport: Tog ramte dreng med 110 km/t

Lokomotivfører opdagede først 13-årig dreng 20 meter før påkørslen, viser havarirapport

Ulykken skete mellem Ørestad og Kalvebod station på Amager.
Ulykken skete mellem Ørestad og Kalvebod station på Amager.

Lokomotivføreren kunne ikke undgå at ramme en 13-årig dreng på strækningen mellem Ørestad station og Kalvebod station den 7. januar tidligt om morgenen. Det viser Havarikommissionens rapport om den tragiske personpåkørsel.

To afghanske drenge på 13 og 15 år på vej til Oslo var netop blevet bedt om at forlade et Øresundstog på Ørestad station, da de ikke havde gyldige billetter.

Drengene traf derefter den skæbnesvangre beslutning at gå på skinnerne til den næste station.

Kort efter - kl. 06.02 - afgik Øresundsregionaltog 1315 fra Københavns Lufthavn Kastrup mod Helsingør.

Lokomotivføreren oplyser i Havarikommissionens rapport, at han så noget som glimtede i sporet; en sort plastpose.

Da lokomotivføreren kikkede op fra sporet, så han en person midt i sporet i en afstand af ca. 20 meter fra toget.

- Lokomotivføreren havde ingen chance for at undgå påkørslen, da han aldrig ville kunne bremse ned fra 110 km/t til nul på 20 meter. Den normale bremselængde er omkring 400 meter, siger Nina Bouhaidi-Laghzaoui fra Havarikommissionen til Ekstra Bladet.

Han indledte en farebremsning, mens den 13-årige dreng forsøgte at komme væk fra sporet, men han nåede det ikke og blev ramt af toget.

Han var dræbt på stedet.

Se også: 13-årig dreng dræbt af tog

Se også: Politi om personpåkørsel: Tyder på et tragisk uheld

Ifølge havarirapporten oplyser en togfører i toget, at den 15-årige kammerat efter påkørslen stod ved siden af toget  og råbte og kastede med skærver på toget.

Han blev også ramt af toget, men hans skader var ikke livstruende.

Han har efterfølgende søgt asyl i Danmark.

På baggrund af de foreløbige undersøgelser og faktuelle forhold omkring ulykken har Havarikommissionen besluttet at indstille den videre undersøgelse.

- Det sker, fordi vi ikke vil komme med yderligere rekommandationer, da de gik på et sted, hvor der er adgang forbudt. Hvis vi skal undgå denne type ulykker helt, skal hele jernbanenettet hegnes ind, og det kan vi ikke. Når vi kommer med rekommandationer er det typisk i sager, hvor der i forvejen er en interaktion mellem tog, passagerer, bilister eller cyklister, siger Nina Bouhaidi-Laghzaoui.

Jernbanen ved Dæmningsvej, hvor påkørslen skete, er bl.a. indhegnet af lydafskærmning og be-voksning, og der er ingen umiddelbar adgang til sporområdet.

Den højst tilladte hastighed på strækningen er 160 km/t.

 

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere