Hemmelig rapport modsiger skibsinspektørs forklaring

Besætningsmedlemmer på Scandinavian Star bliver beskyldt for at have ødelagt et olierør, som var med til at skabe branden. En indtil nu hemmelig rapport giver imidlertid  en anden forklaring

Hør, hvad Flemming Thue Jensen sagde på pressemødet i Norge her

Har du oplysninger om Scandinavian Star-mysteriet? Så tip os på mail til 1224@eb.dk eller på sms/mms til 1224. Det koster alm. takst.

Et ødelagt olierør har ført til hårde beskyldninger om, at besætningsmedlemmer stod bag branden på Scandinavian Star. Men årsagen til det ødelagte olierør er måske en ganske anden.

Det afslører en rapport, som norske VG er kommet i besiddelse af.

I rapporten fra 30. maj 1990 fortæller bjergningsleder Per-Gunnar Lundin fra firmaet Röda Bolaget, at bjergningsfirmaet kæmpede med at få dækket til at sænke sig, da de efter branden skulle tømme skibet for biler i Lysekil. Efterfølgende opdagede de et brud på et olierør i hydraulikksystemet.

Per Gunnar Lundin mener, at skaden enten er opstået under branden, eller at den var der inden, og han mener, at selskabet kan have forårsaget en olielækage første gang, man forsøgte at sænke dækket.

- Ved dette indgreb gjorde Röda Bolaget følgende: De skar et rør over og en stor møtrik blev taget væk, skriver han i rapporten, som dukkede op, da norsk politi genåbnede efterforskningen for snart to år siden.

Ifølge politiet i Oslo har Lundin i 2014 bekræftet, hvad han skrev i rapporten. Det skriver VG.

Se også: Politiet indkalder skibsinspektør fra Scandinavian Star til afhøring

Modstridende forklaringer
Informationerne i rapporten går imod den forklaring, som den tidligere hovedundersøger i sagen, Flemming Thue Jensen, har fremlagt. På et pressemøde for to uger siden sagde han følgende:

- Branden var nøje planlagt og udført af en eller flere brandstiftere, som havde indgående kendskab til passagerskibe og brandforløb. Og det var helt bevidst, at der blev udført sabotage mod et hydraulikrør, som var med til at skabe branden, sagde han og hævdede desuden, at han ved, hvilke to besætningsmedlemmer, der stod bag branden.

Gisle Weddegjerde, som er skibsteknisk udreder i Stiftelsen, tillægger ikke Röda Bolagets rapport nogen væsentlig betydning.

- Det væsentlige er, at Flemming Thue Jensen i detaljer forklarede mig, hvad han så, da han som en af de første kom ind i 300-korridoren. Han så røret, som var adskilt, og han så møtrikken, der lå på gulvet. Røda Bolagets rapport ændrer intet i forhold til oliebranden, siger Gisle Weddegjerde til VG.

Samfund - 25. feb. 2016 - kl. 13:52 Derfor gik Scandinavian Star-efterforskning galt

Skibsinspektør afviser rapport
Flemming Thue Jensen holder stensikkert fast i sin forklaring i sagen og mener ikke, at Röda Bolagets rapport taler sandt.

- Jeg var om bord på skibet, før Röda Bolaget kom frem. Jeg var den første, der så det rør, da skibet kom til Lysekil efter at have været brændt om natten. Og jeg kunne hurtigt se, hvad der var sket. Det var sabotage, siger han til Ekstra Bladet.

Hvordan kan du være helt sikker på det, at det var sabotage?

- Jeg har en fortid som maskinmester og maskinkchef, og jeg har været fire år i lære på et skibsværk, hvor jeg selv var med til at montere og reparere sådan nogle rørsystemer. Så det er der ingen tvivl om, siger han og tilføjer:

- Røret er en hel essentiel brik i opklaring af mysteriet om, hvem der startede branden. Og det har jeg løst.

Københavns Politi har indkaldt Flemming Thue Jensen til afhøring i retten i forbindelse med Scandinavian Star-katastrofen.

Se også: Skibsinspektør kan tvinges i retten for at åbne munden

1 af 2 
2 af 2 
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere