Her hærger vandscooterne også: Flere er døde

Flere personer har mistet livet på vandscootere inden for de seneste fem år i den svenske hovedstad. -Det er et stort problem, lyder det fra det sø-politiet

Efter påsejlingen af udlejningsbåden i Københavns Havn flygtede de otte sigtede til Brøndby Havn, hvor politiet dog senere anholdt dem alle sammen. Her ser man nogle af de sigtedes vandscootere. Foto: Kenneth Meyer.
Efter påsejlingen af udlejningsbåden i Københavns Havn flygtede de otte sigtede til Brøndby Havn, hvor politiet dog senere anholdt dem alle sammen. Her ser man nogle af de sigtedes vandscootere. Foto: Kenneth Meyer.

90 km/t mellem mindre både, roere og svømmere er heller ikke uset i de store byer i Sverige.

Her har to førere af vandscootere mistet livet inden for de sidste fem år, mens en svømmer nær havde mistet livet, da han blev sejlet ned, fortæller Rino Carlsson, der har patruljeret havet i og omkring Stockholm i 19 år for sø-politiet, hvor han i dag arbejder som efterforsker af tyverier af både.

Krimi Motorsportseksperter: Så vanvittige er døds-scooterne

- Vi har meget store problemer med vandscootere og jet-skis, der sejler for stærkt i havnene omkring de store byer, ikke mindst i Stockholm. Men det er først for alvor blevet et problem inden for de seneste 3-5 år, hvor vi har set flere dødsfald og ulykker med vandscootere.

Ligesom i Danmark var vandscootere og jetski indtil for nyligt ulovlige i Sverige. Men en EU-dom mod svenskernes forbud fra 2009 gjorde de kraftige maskiner lovlige. Samme dom førte angiveligt også til, at vandscootere og jet-ski blev lovliggjort i Danmark i 2012.

Kender ikke reglerne
Og at vandscootere nu er lovlige har betydet, at nogle helt nye typer mennesker er kommet ud på havet, fortæller Rino Carlsson.

- Næsten alle dem, der bruger både i Sverige, har en eller anden form for erfaring med at færdes på havet. Ofte fordi, de har sejlet med deres forældre, da de var små. Men når vi har at gøre med dem, der bruger vandscootere, særligt i byområder, så har de ofte ingen erfaring og dermed ingen ide om reglerne til søs eller fartgrænser.

- De bruger vandscooterne som legetøj. Når folk ringer til os, så ligger de (vandscooterne, red.) ofte med 40-50 knob (75-90 km/t., red.) i havneområdet. Derfor har regeringen de sidste par år arbejdet for at få lavet nogle regler for brug af vandscootere, siger han.

Sådan er reglerne i Sverige og Norge

I Sverige er der ingen særregler for vandscootere i forhold til andre både. Der er end ikke nogen aldersgrænse eller krav om førerbevis.

I Norge mindre reglerne mere om de danske. Her skal de for eksempel altid holde sig minimum 400 meter fra kysten, hvis de skal sejle stærkt, ligesom de ikke må sejle i nærheden af fredede naturområder. Sejler de på søer, skal de være minimum 500 meter fra bredden.

I Norge skal man ligesom i Danmark have et førerbevis, før man må sejle på vandscooter. Vandscootere har været lovlige i Norge siden juli 2013.

Håndhævning af regler
Både Stockholm og Oslo har særskilte politistyrker, der udelukkende tager sig af patruljering og efterforskning, der relaterer sig til havet. Der er derfor en langt større politimæssig tilstedeværelse på havet og i havnene i Oslo og Stockholm, end tilfældet er i København, hvor politiet ikke har egne både.

Kilde: Svensk og norsk politi.

Ofte kriminelle
Den 24-årige mand, der er sigtet for uagtsomt manddrab efter lørdagens ulykke i København, var godt kendt af politiet med to voldsdomme og en dom for røveri på CV'et.

At dem, der sejler for stærkt på vandscootere, ikke nødvendigvis er de bedste børn, genkender de i Sverige.

- Det er ofte kriminelle personer, eller folk, der er kendt af politiet, der bruger de her vandscootere i byerne, så de kan godt lide at stikke af fra os, siger Rino Carlsson.

Lisbeth Lassen (tv.) på en rotur på vej til Hvidovre lidt uden for København. 112 - 9. maj. 2017 - kl. 18:00 Ro-instruktør om vandscootere: - Jeg er mere tryg ved et containerskib

Og derfor eftersætter de heller ikke vandscooterne, selvom de måtte sejle for stærkt, forklarer han.

- Normalt jagter vi dem ikke. Det ville ikke være forsvarligt at eftersætte dem med 50 knob inde i havnen. I stedet venter vi på, at de lægger til kaj ved nogle af restauranterne eller kommer i havn, og så tager vi dem med civilklædte politifolk, siger han.

I det stockholmske sø-politi er der cirka 57 betjente i højsæsonen, hvoraf cirka otte beskæftiger sig med efterforskning af tyverier. De resterende bruger meget af tiden på at patruljere, og de er minimum på vandet fem dage om ugen, fortæller Rino Carlsson.

Politiets båd var til stede på ulykkesstedet. Foto: Kenneth Meyer 112 - 9. maj. 2017 - kl. 08:10 Ulrik og vennerne gav førstehjælp efter vandscooter-tragedie: Politiet vasker hænder

******
Lempeligere i Sverige

Selvom svenskerne har haft flere dødsfald, så er reglerne for at bruge vandscootere faktisk lempeligere end i Danmark. Man skal for eksempel ikke have noget 'kørekort' til båd eller vandscooter, ligesom der heller ikke er fastsatte grænser for, hvor langt de minimum skal være fra kysten, før de 'giver den gas.'

Ligesom i Danmark er det heller ikke lovpligtigt, at vandscooterne har hverken nummerplader eller er forsikret. Det så politiet ellers gerne, fortæller Rino Carlsson.

- Selv hvis du køber den mindste motorcykel, så skal du have en vis alder, kørekort, og du skal have hjelm på. Det behøver du ikke med en vandscooter. Så vi vil gerne have strammere regler for vandscootere - der er bare langt flere problemer med dem end de andre både.

Den 24-årige erkendte straks overfor politiet i Brøndby Havn, at han var skyld i ulykken. I dag blev han varetægtsfængslet. Foto: Mathias Øgendal 112 - 7. maj. 2017 - kl. 22:57 24-årig dræbte to unge kvinder: Det var hans første tur på vandscooter

Skrappere i Norge
Lidt længere nordpå i Oslo, kender man også til problemet med vandscootere, der sejler for stærkt, men det er ifølge sø-tjenesten ikke så stort, da de patruljerer havnen og området omkring mindst en gang om dagen hele året rundt med en til to politibåde. Det oplyser de i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere