Kontornussere blitzer bilister

Formand for Politforbundet frygter, at det kan give problemer ikke at have uddannede politibetjente i fotovognene

Det trækker ressourcer fra politiet, når uddannede betjente skal bemande fotovognene. (Foto: Mogens Flindt)
Det trækker ressourcer fra politiet, når uddannede betjente skal bemande fotovognene. (Foto: Mogens Flindt)

Det er spild af ressourcer, at uddannede politibetjente skal sidde i de nye ATK-vogne og foretage hastighedskontrol. Det er i hvert fald argumentet for, at man i de nye automatiske fartkontrol-vogne har planer om at indsatte HK’ere til at foretage hastighedskontrollen. Det vil blot kræve et kort kursus at uddanne kontornusserne til at bemande ATK-vognene. Men det bekymrer Claus Oxfeldt, der er formand for Politiforbundet. Han mener ikke, at det bør være civile mennesker, der skal agere den udøvende magt overfor borgerne.

– Jeg synes som udgangspunkt, at alt der hedder myndighedsudøvelse bør i et retssamfund være en politiopgave. Men man har jo ikke ressourcerne til at løfte den her opgave, og så vælger man den umiddelbare nemme løsning, siger han.

112 - 31. jul. 2015 - kl. 15:28 Efter massiv kritik af omstridt fartkontrol: Her er politiets svar

Det kræver ikke mere end et kort kursus for de civilt ansatte medarbejdere at lære at betjene de nye automatiske fotovogne. Her lærer de både om konflikthåndtering og de trafikmæssige forhold. Der er en stor økonomisk fordel i at vælge HK’ere til at sidde i fotovognene, da de ikke skal have så høj en løn som uddannede politifolk.

Formand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt, frygter, at de civilt ansatte medarbejdere i fotovognene ikke kan håndtere de konflikter, som måske kunne opstå, når man blitzer en fartsynder. Han erkender dog, at det er nødvendigt at bruge civile personer, da politiet ikke har ressourcerne til at bemande de 75 nye automatiske fotovogne, som blev indsat af fra 1. februar i år.

Aggressive billister
– Noget, der kan bekymre mig lidt, er sikkerheden. Vi har jo desværre oplevet enkelte angreb mod politifolk i ATK-biler. Det kan godt bekymre mig, hvis man oplever en aggressiv bilist, som slet ikke kan forstå, at han er blevet taget med en vis hastighedsovertrædelse.

– Men gælder det samme ikke for en parkeringsvagt? De er jo heller ikke uddannede politifolk.

– Det kan man sige. Men vi har accepteret, at man i øjeblikket laver et forsøg med det her. Enderne hænger ikke sammen. Vi kan ikke trylle 2000 politifolk frem i morgen, som vi ellers gerne ville. Så et eller andet sted, må man også vende det blinde øje til med nogle af de opgaver, som skal løses.

Hans værste frygt er dog, hvis opgaven ikke bliver udført korrekt, fordi det ikke er uddannede politifolk, der kommer til at sidde i fotovognene.

– Der må aldrig være tvivl, om at hastighedsmålinger bliver udført korrekt. Det ville være katastrofalt.

Gode erfaringer
I Midt- og Vestjylland har man netop uddannet ti civile personer teoretisk og praktisk i at lave ATK-målinger. De er fra uge 27 gået i gang med at måle de hastighedsovertrædelser, der måtte ske. Indtil videre har man kun gjort sig gode erfaringer med det, fortæller Karsten Hansen, som er politiinspektør hos Midt- og Vestjyllands Politi.

112 - 31. jul. 2015 - kl. 07:15 Høj fart: Vejarbejderne frygter for livet

– Det kører. Det fungerer fint, som det ser ud nu. Der har selvfølgelig været nogle tekniske og praktiske problemstillinger, som man har kunnet drøfte med sine kollegaer, siger han.