Livsfarligt kvæstet i mystisk sammenstød med fly

Hvordan kunne et SAS-fly støde sammen med en traktor i Kastrup og køre hen over den?

(Video fra ulykkesstedet: Kenneth Meyer)

Ved du noget? Send os dit tip på 1224@eb.dk eller SMS 1224 (alm. takst)

Tilstanden for en medarbejder fra Københavns Lufthavn i Kastrup er stadig kritisk, efter at han som fører af en bagage-traktor i går blev involveret i et mystisk sammenstød med et kørende SAS-fly uden passagerer.

CRJ-900 flyet skulle motor-testes og kørte på en af lufthavnens forpladser i hangar-området mellem hangar tre og fire, hvor det cirka 28 tons tunge fly tilsyneladende kappede taget af bagage-traktoren med venstre vinge og kørte hen over traktoren med venstre hovedhjul.

Venstre hovedhjul blev trykket op under flykroppen, vingen knækkede delvist fra flykroppen og taget fra den maste bagage-traktor lå efter ulykken på venstre side af flyet ved næsen.

Glasskår fra traktorens førerhus lå spredt på både venstre og højre side af traktoren på ulykkesstedet.

Føreren af traktoren blev svært kvæstet kørt på Rigshospitalets traumecenter, og ifølge Københavns politi er hans tilstand fredag stadig kritisk.

Efter ulykken iværksatte lufthavnen krisehjælp til chokerede vidner.

Foto: Kenneth Meyer 112 - 4. feb. 2016 - kl. 10:39 Alvorlig ulykke i lufthavn: Mand eskorteret til Rigshospitalet

Årsagen til ulykken er omgærdet af mystik. Politiet har oplyst, at flyet var på vej fremad ved egen drift, da ulykken skete.

En kørende traktor har altid ubetinget vigepligt for et fly, men det er uvist, hvorfor flyet og traktoren stødte sammen. Flyet blev muligvis kørt af en eller to flymekanikere og spørgsmålet er, om de mistede kontrollen over flyet?

SAS: - Ingen kommentarer
SAS ønsker ikke at svare på spørgsmål om ulykken: - Vi ønsker ikke at bidrage til spekulationer, og vi giver ingen oplysninger af respekt for den undersøgelse, der er i gang, siger Anna Nielsen fra SAS´s presseafdeling.

SAS ønsker ikke at udtale sig om, hvorvidt det var to flymekanikere, der kørte flyet på ulykkestidspunktet, og om det er korrekt, at der var en 15-årig erhvervspraktikant med ombord i kabinen.

- Vi afventer rapporten fra Arbejdstilsynet, siger hun.

Anna Nielsen, SAS, bekræfter dog, at flyet er taget ud af drift på grund af skaderne, og nu skal repareres.

artiklen fortsætter under billedet

Venstre vinge ramte traktoren og knækkede delvist inde ved flykroppen, mens venstre hovedhjul blev trykket op, da flyet kørte hen over traktoren. (Foto: Kenneth Meyer)
Venstre vinge ramte traktoren og knækkede delvist inde ved flykroppen, mens venstre hovedhjul blev trykket op, da flyet kørte hen over traktoren. (Foto: Kenneth Meyer)
 

Havarikommissionen for Civil Luftfart oplyser til Ekstra Bladet, at Havarikomissionen foretog en indledende undersøgelse af ulykken, men da flyet ikke var operativt, så skal sagen alene undersøges af politiet og Arbejdstilsynet, da episoden betragtes som en arbejdsulykke.

Arbejdstilsynet oplyser til Ekstra Bladet, at der tidligst kommer en konklusion om ulykken i næste uge.

CRJ-900 flyet er et tidligere Cimber-fly, men er nu et af flåden på 12 CRJ-900 fly hos SAS.

Det er produceret af canadiske Bombardier, har 88 sæder og et vingespænd på 23,4 meter. Det kan laste 9,6 tons og har en maksimal startvægt på 38 tons.

Ved du noget? Send os dit tip på 1224@eb.dk eller SMS 1224 (alm. takst)

1 af 2 Venstre vinge på flyet knækkede delvist fra flykroppen og lå ned på asfalten, mens venstre hovedhjul på flyet var trykket op under flykroppen. (Foto: Kenneth Meyer)
2 af 2 Her står den maste traktor efter ulykken. Taget fra traktoren er kappet af og ligger på venstre side af flyet ved næsen og trappen. Flyets venstre vinge er knækket og ligger ned på asfalten. (Foto: Kenneth Meyer)

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere