Mystisk flystyrt tættere på opklaring: Sort boks repareret

Franske teknikere håber på at kunne fortælle, hvad der fik 66 mennesker til at styrte i døden i Middelhavet 19. maj

Hør lydoptagelsen, som netop er blevet offentliggjort her. (Video: AP)

Mysteriet om, hvad der gik forud for, at EgyptAir-flyet MS804 natten til 19. maj styrtede ned i Middelhavet ud for den græske ø Karpathos, er nået et skridt nærmere en opklaring.

Det fortæller teknikere hos det franske sikkerhedsselskab BEA, som fik udleveret flyets to sorte bokse, som blev bjærget 17. juni.

Det skriver flere internationale telegrambureauer og medier. Heriblandt Wall Street Journal.

66 mennesker blev dræbt i flystyrtet, mens de var på vej fra Paris til Cairo. Og indtil videre har det alene været antydet, at flyet eksploderede pludseligt og uden forvarsel i cirka 11 kilometers højde.

Det har man blandt andet baseret på en lydoptagelse fra en af flyets piloter, der indikerer, at alt var under kontrol få minutter før ulykken.

Hør lydoptagelserne fra cockpittet øverst i playeren...

Franske teknikere har med succes repareret en af de sorte bokse, som er blevet fundet efter styrtet af en Airbus 320 i MIddelhavet i maj. Foto: AP
Franske teknikere har med succes repareret en af de sorte bokse, som er blevet fundet efter styrtet af en Airbus 320 i MIddelhavet i maj. Foto: AP

Test er udført
De franske teknikere fik mandag de sorte bokse udleveret af egyptiske myndigheder. Det skete, efter at egypterne ikke selv kunne hente data fra dem. Boksene var gået i stykker, og saltaflejringer skulle angiveligt have gjort det umuligt at aflæse datakortene i de sorte bokse.

Men allerede tirsdag fortæller teknikerne, at det er lykkedes at reparere den ene af de to bokse. Det er den boks, der registrerer data fra flyets computer, som er blevet repareret. Den anden boks, der mangler at blive repareret, er den med lydoptagelser fra cockpittet.

Se også: Efterforskere finder endnu en sort boks fra EgyptAir-fly

- Den sorte boks-optager er med succes blevet repareret, lyder det tirsdag i en erklæring fra den egyptiske undersøgelses-kommission.

- Test er blevet udført, og vi kan være sikre på, at data fra flyet er blevet korrekt registreret, lyder det videre.

Arbejdet med at forsøge at reparere den anden sorte boks fortsætter onsdag.

Eftersøgningen af det nedstyrtede fly er intensiveret og har nu resulteret i, at man har fundet mange effekter fra flyvraget. (Foto: AP) Krig & katastrofer - 20. maj. 2016 - kl. 13:48 Flystyrt: Ligrester, sæder og bagage fundet

Flyvragdele, bagagerester og personlige ejendele fra de omkomne er blevet fundet i Middelhavet. Foto: Den egyptiske hær
Flyvragdele, bagagerester og personlige ejendele fra de omkomne er blevet fundet i Middelhavet. Foto: Den egyptiske hær

Sigtelse for manddrab
Udmeldingen sker dagen efter, at de franske myndigheder har erklæret, at der er rejst sigtelse for manddrab. Det har de franske myndigheder gjort, uden at der er nogen personer sigtet for den formodede forbrydelse. Indtil videre er der ifølge Frankrig ikke beviser for, at flystyrtet skulle have noget med terrorisme at gøre.

Signaler fra en af de sorte bokse er sendt fra et område i Middelhavet, der er op til tre kilometer dybt (Foto: Thomas Ranner). Krig & katastrofer - 1. jun. 2016 - kl. 15:00 Sort boks fra EgyptAir-fly lokaliseret

Den egyptiske undersøgelses-kommission skal på et tidspunkt skrive den endelige rapport, men Frankrig har også tilladelse til at efterforske, fordi Airbus 320-flyet blev bygget i Frankrig, og fordi der var franske ofre blandt de dræbte.

I alt 40 egyptere, 15 franskmænd, to irakere, to canaidere og en fra hver af landene Algeriet, Belgien, Storbritannien, Chad, Portugal, Saudi Arabien og Sudan var om bord på flyet.

Flyet fløj i normal højde uden uvejr og med godt udsyn, da det pludselig styrtede ned.

Richard Osman med sin franskfødte kone Aureilie. Parret har to døtre og er bosiddende i Frankrig. (Foto: Facebook) Krig & katastrofer - 19. maj. 2016 - kl. 23:53 Richard var om bord på forsvundet fly

Radaren viste, at flyet skiftede retning mod venstre i en kurve på 90 grader, hvorefter det ændrede kurs igen med et kraftigt 360 graders svaj mod højre. Flyet mistede hurtigt højde fra 38.000 fod til 15.000 fod, hvorefter det forsvandt fra radaren ved 10.000 fod.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere