Omfattende fupnummer: Kunder narret i teleselskab

Telenor bortviser chef og tre sælgere efter omfattende fupnummer - flere butikker frygtes ramt

Sagen begyndte her i Hundige, men trækker nu tråde til en række af Telenors butikker landet over. Foto: Anthon Unger
Sagen begyndte her i Hundige, men trækker nu tråde til en række af Telenors butikker landet over. Foto: Anthon Unger

OPDATERET: Telenor vil nu selv lede efter kunder, der er blevet snydt

Et af landets største teleselskaber er ramt af en regulær skandale, efter et stort antal kunder er blevet groft narret til at betale for langt flere abonnementer, end de har bedt om.

Samtidig har kriminelle grupperinger fået udleveret et ukendt antal dyre telefoner, sim-kort og andet udstyr ved hjælp af falske id.

Sagen bliver i disse dage oprullet af ledelsen i Telenor, der siden slutningen af juli har bortvist en chef og tre sælgere.

Opdaget i Hundige
Flere af de nu tidligere ansatte har under samtaler med ledelsen erkendt, at de i længere tid har overtrådt selskabets egne regler for brug af billed-id. Og at de systematisk har solgt flere abonnementer ved at udnytte uvidenhed hos ældre og svage kunder.

Det omfattende fupnummer er sket i teleselskabets butik, der har lejet sig ind i Bilka i Hundige.

Ledelsen i Telenor undersøger nu, hvordan også andre butikker på Sjælland kan have deltaget i fupnummeret og narret kunderne der. Butikschefer i andre butikker er derfor de seneste dage blevet suspenderet, oplyser flere kilder i selskabet.

Tip os om sagen

Kender du mere til sagen fra Telenor? Eller er du selv telekunde og føler dig snydt?

Fortæl din historie til os.

Du kan sende en mail til tech@eb.dk eller ringe 33472305.

Systematisk udnyttelse
Ifølge papirer i sagen, som Ekstra Bladet har fået adgang til, og interviews med adskillige personer, der er tæt på sagen, tegner der sig et mønster af en meget systematisk udnyttelse af kunderne.

Således er der ofte blevet ’sneget’ ekstra datakort og andre gebyrer ind i kontrakterne, når svage og ældre er mødt op i butikken. I nogle tilfælde er abonnementer også blevet tilføjet, efter kunderne er gået.

Samtidig har de ansatte haft flere ’stamkunder’ i det østeuropæiske miljø, som de har hjulpet med skaffe telefoner, selvom man godt vidste, at id var falsk og i nogle tilfælde stjålet.

Id fra hjemmerøveri
Telenors egen undersøgelse af sagen viser, at det blandt andet er personer fra Rumænien, der har haft et tæt samarbejde med de ansatte.

I nogle tilfælde har kontaktpersonerne angiveligt afhentet 10 eller flere telefoner i butikken, selvom der blev brugt id, der intet havde med personerne at gøre.

I mindst et tilfælde er der ifølge de tidligere ansatte også udleveret varer på et id, som senere viste sig at stamme fra et hjemmerøveri mod en lokal handicappet mand.

Han har siden forgæves forsøgt at slippe ud af den store gæld, som sagen påførte ham, oplyser de ansatte til Ekstra Bladet.

Bortviste ansatte: Flere gør det

Ifølge flere af de nu bortviste medarbejdere hos Telenor i Hundige handler sagen om flere butikker end blot deres.

Det har de forklaret til ledelsen i Telenor i forbindelse med deres bortvisninger. Og i flere samtaler og under et møde med Ekstra Bladet gentager de forklaringen.

- Det er en del af kulturen i flere butikker i Storkøbenhavn og andre steder på Sjælland, fortæller en af de ansatte, der selv har arbejdet i andre af Telenors butikker.

- Hvis man vil frem i Telenor, kræver det, at man laver nogle salg.

De ansatte fortæller, at ifølge dem så vidste dele af den sjællandske ledelse godt, at kunder nogle gange blev narret til at betale for abonnementer, de aldrig har bedt om. Eller at der blev udleveret telefoner til kriminelle ved at bruge falske id og ignorere reglerne om at se billed-id fra kunderne.

- Det er også derfor, at vi gerne vil have historien frem, så Telenor kan få ryddet op i sine butikker, lyder det fra de ansatte, der godt er klar over, at de aldrig får deres arbejde tilbage og selv har et stort ansvar i sagen.

- Der er bare en række af kunder, som er blevet snydt både i Hundige og i andre forretninger.

- De har krav på at få deres penge tilbage, mener de bortviste.

Tip os om sagen

Kender du mere til sagen fra Telenor? Eller er du selv telekunde og føler dig snydt?

Fortæl din historie til os.

Du kan sende en mail til tech@eb.dk eller ringe 33472305.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere