På ni timer fandt PET ingen hemmelige oplysninger i forbudt bog

PET ved stadig ikke, om bogen om den tidligere PET-chef Jakob Scharf rummer fortrolige oplysninger

Her forklarer Poul Madsen, hvordan Ekstra Bladet forholder sig nu

De er ikke hurtig-læsere hos Politiets Efterretningstjeneste.

På ni timer var Politiets Efterretningstjeneste ude af stand til at afgøre, om den forbudte bog 'Syv år for PET, Jakob Scharfs tid' overhovedet indeholder hemmelige oplysninger, som ikke må offentliggøres af hensyn til Rigets sikkerhed.

Forlaget ArtPeople A/S sendte allerede fredag klokken 16.38 en elektronisk udgave af bogen til PET, efter at Københavns Byret havde forbudt forlaget og forfatteren Morten Skjoldager at udgive bogen.

Samfund - 8. okt. 2016 - kl. 11:16 Ekstra Bladets Poul Madsen: Sådan reagerer vi på fogedforbud

Men da PET sent fredag aften fik vækket dommer Bodil Toftemann hos Københavns Byret og fik retten sat klokken 01.50 i Københavns Byret retssal 17 for at få stoppet Ekstra Bladetys omtale af bogen, var PET ude af stand til at dokumentere, om bogen indeholder fortrolige eller hemmelige oplysninger.

På det tidspunkt havde PET haft de ni timer til at læse bogen, men advokat Henrik Nedergaard Thomsen fra Kammeradvokaten oplyste i retten, at 'det af tidsmæssige grunde endnu ikke havde været muligt for PET at gennemgå bogen'.

Samfund - 8. okt. 2016 - kl. 09:09 Nyt fogedforbud: PET slår til mod Ekstra Bladet

Det fremgår af kendelsen fra Københavns Byret, som en politipatrulje tidligt lørdag morgen afleverede i Vester Voldgade til den første tilfældige medarbejder fra Ekstra Bladet, der kom cyklende på arbejde.

Ni timer ikke nok til at læse
Det fremgår af kendelsen, at selvom PET ikke har været i stand til at dokumentere, at bogen indeholder oplysninger, som er et brud på den tidligere PET-chef Jakob Scharfs livsvarige tavshedspligt, så er alene forventningen om, at bogen måske indeholder fortrolige oplysninger grundlag nok for Københavns Byret til at forbyde Ekstra Bladets omtale af bogen.

Men kendelsen faldt efter at lørdagens avis for længst var trykt og distribueret og hvor også E-avisen var offentliggjort. I lørdagens avis har Ekstra Bladet en fyldig omtale af bogen, men hvor mulige fotrolige oplysninger er udeladt.

PET har kørt det tunge skyts frem mod forfatter, forlag og medier samt 40 boghandlere, der havde fået bogen på lager, for at få stoppet bogen - alene på muligheden for, at Jakob Scharf skulle have røbet tavshedsbelagte informationer.

PET gik i retten, fordi forlaget People´s Press, der ejes af ArtPeople A/S, i en foromtale til udgivelsen den 17. oktoner blandt andet skrev om Jakob Scharfs medvirken i bogen: 'Han blotlægger PET-operationerne, de kendte og de ukendte, og han portrætterer tjenestens dedikerede agenter og kunsten at hverve en meddeler.'

Skal Jakob Scharf sigtes?
PET havde forgæves på forhånd anmodet People´s Press om at udlevere manuskriptet til bogen, men det afviste forlaget med henvinsing til, at PET ikke skulle have mulighed for at censurere bogen.

Nu har PET ligesom landets medier og en del bogkøbere fået fingre i bogen, og næste skridt bliver så, om PET - når tjenesten engang har fået læst bogen - mener, at Jakob Scharf har overtrådt sin tavshedspligt.

I givet fald skal PET så anmelde Jakob Scharf til det 'almindelige' politi, i dette tifælde Københavns politi, for overtrædelse af straffelovens § 152 om brud på tavshedspligten. Bestemmelsen har op til to års fængsel i strafferamme, hvis tavshedspligten brydes for at skaffe sig 'uberettiget vinding'.

Den tidligere analytiker i Forsvarets Efterretningstjeneste Frank Grevil blev idømt fire måneders fængsel for i 2004 at have lækket en række dokumenter fra FE om vurderingen af Iraks besiddelse af masseødelæggelsesvåben til Berlingske Tidende.

Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen