Pilot og psykolog: Ustabile kan for nemt få job som pilot

Efterlyser lovkrav om psykologisk screening af alle piloter

Pilot og psykolog Kathrine Marie Elmer. (Polfoto)
Pilot og psykolog Kathrine Marie Elmer. (Polfoto)

Andenpiloten på Germanwings-flyet fløj ifølge de franske myndigheder med vilje ind i en bjergside i de sydfranske alper og tog 149 mennesker med sig i døden.

Det retter fokus mod pilotens mentale tilstand, mener pilot og psykolog Kathrine Marie Elmer, der arbejder med psykologisk screening af piloter i det danske luftvåben.

- Det er en meget skræmmende oplysning. Hvis det er sandt, hvad der bliver sagt om denne andenpilot, så må vi tage ved lære af det, siger Kathrine Marie Elmer til Ekstra Bladet.

Hun forklarer, at det danske luftvåben benytter omfattende psykologiske værktøjer i screeningen af deres piloter, mens det sjældent er tilfældet i den civile luftfartsindustri, hvor det ikke er et lovkrav.

- I dag er der kun regler om, at piloter skal leve op til den fysiske del. Der er ingen regler for, at man på samme grundige måde også skal tjekke piloternes mentale sundhed.

- Det er en mangel for at sige det mildt. Der er rigtig mange luftfartsselskaber, der ikke tager den psykologiske screening alvorligt, siger Kathrine Marie Elmer og håber, at tragedien i de franske alper får luftfartsindustrien til at stramme op.

- Hvad tænker du som pilot og psykolog, når du hører, at andenpiloten kan have gjort dette med vilje?

- Jeg tænker, vi skal tage ved lære af det. Jeg ser gerne, at det bliver et lovmæssigt krav, at alle bliver psykologisk screenet, når de får deres certifikat, siger hun og fortsætter.

- Overordnet ændrer en personlighedsstruktur sig ikke fra den ene dag til en anden. Vi er nødt til at se på, hvad det er for en personlighed, vi sender ud i cockpittet.

- Hvor nemt kan en ustabil person i dag komme til at sidde som pilot i cockpittet på et passagerfly?

- Utrolig nemt! Selvfølgelig skal de arbejde med at få deres certifikat, men det kan de også betale sig til ved flyveskolerne. Man kan godt fristes til at tro, at der skal meget til, før en flyveskole afviser en kunde, mener Kathrine Marie Elmer.

- Ville en psykologisk screening kunne stoppe en pilot med selvmordstendenser?

- Der er selvfølgelig ingen garanti, men det handler om, at man gør, hvad man kan for at minimere risikoen, siger Kathrine Marie Elmer til Ekstra Bladet.

Ifølge chefanklageren i Marseille var andenpiloten, 28-årige Andreas Lubitz, alene i cockpittet, da han styrtede flyet. Lubitz blev ansat i Germanwings i efteråret 2013, og han havde 630 flyvetimer bag sig.

Andenpiloten er ikke kendt som terrorist, og der er intet, der tyder på, at ulykken er et terrorangreb, understreger chefanklageren.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere