Poul Madsen: Nu bliver det svært at omtale gidsel-sager

Ekstra Bladet overvejer anke af dagens dom, fordi den kan have vidtrækkende konsekvenser for pressens arbejde

Se hele pressemødet her

Chefredaktør Poul Madsen er nødt til at tænke grundigt over, om dagens dom fra Københavns Byret, hvor de tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez hver fik 300.000 kr. i erstatning fra Ekstra Bladet, skal ankes til Østre Landsret.

Poul Madsen ville helst betale pengene til de tidligere søfolk her og nu og få lukket sagen, men dommen kan rumme så vidtgående konsekvenser for pressens arbejde, at det - måske - er nødvendigt at anke den.

- 300.000 kr. kommer ikke til at afgøre om vi anker eller ej, men vi vil give os god tid til at afveje hensynet til Søren og Eddy mod hensynet til de arbejdsbetingelser som dansk presse får fremadrettet, sagde Poul Madsen på et pressemøde på Ekstra Bladet.

Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn krævede hver en halv million kr. i erstatning af Ekstra Bladet for omtalen af gidselsagen. (Foto: Jens Dresling/Polfoto) 112 - 13. maj. 2016 - kl. 13:04 Gidsel-sagen: Her er dommen over Ekstra Bladet

Efter dommen over Ekstra Bladet venter en tilsvarende sag mod TV2, som Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez også hver forlanger 500.000 kr. af for TV-stationens omtale af gidsel-sagen.

TV2 har i vidt omfang bragt de samme billeder og oplysninger som Ekstra Bladet, og TV2 fik ligesom Ekstra Bladet alvorlig kritik af Pressenævnet. Men Søfartens Ledere har sat sagen mod TV2 i bero indtil dommen over Ekstra Bladet var faldet.

Helt kort siger dagens dom, at billeder af mennesker i gidsel-situationer og omtale af, hvordan deres fysiske og psykiske tilstand er krænkende, fordi de ikke selv kan give tilsavn.

Interviews med gidsler er også krænkende, fordi de ikke kan tale frit under overvågning af gidseltagerne og de kan være instrueret i, hvad de skal sige.

Byretsdommer Pia Petersen sammenligner gidsler med krigsfanger, der er beskyttet mod fotografering og interviews i Genevé-konventionen.

På pressemødet trak Poul Madsen et billede frem, som for nylig har været vist i Danmarks Radio og på TV2, af en stor gruppe kvinder, der bliver holdt som gidsler af den islamiske terror-gruppe Boko Haram.

- Den slags billeder vil dansk presse ikke kunne bringe fremadrettet. Kvinderne har ikke givet samtykke til at blive fotograferet, og derfor vil de i princippet kunne sagsøge pressen og få erstatning, siger Poul Madsen.

- Vores eneste drivkraft var, at få hjulpet gidslerne hjem. Derfor er vi skuffede og chokerede over, at de synes, at vores omtale var krænkende. Vi har forsøgt at få lukket sagen ved at tilbyde Søren og Eddy hver 75.000 kr. i et forlig, men det har de og Søfartens Ledere ikke ønsket, siger chefredaktøren.

112 - 13. maj. 2016 - kl. 14:09 Søren og Eddy deler erstatning med kolleger

1 af 4 Foto: Henning Hjort
2 af 4 Foto: Henning Hjort
3 af 4 Foto: Henning Hjort
4 af 4 Foto: Henning Hjort
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere