Sådan undgik tog-offer døden

Kvinde har forklaret Havarikommissionen, hvorfor hun var så desperat efter at nå Kystbane-toget, som slæbte hende med langs sporet på Nørreport

Her bliver kvinden slæbt langs med perronen, fordi hendes pels sidder fast i togets dør. Kort efter ender hun nede på sporet. (Overvågning fra Nørreport)
Her bliver kvinden slæbt langs med perronen, fordi hendes pels sidder fast i togets dør. Kort efter ender hun nede på sporet. (Overvågning fra Nørreport)

Har din sikkerhed været i fare på Kystbanen? Tip os på mail til 1224@eb.dk eller sms til 1224

- Jeg ville jo med det tog.

Sådan har en kvinde fra Rungsted forklaret Havarikommissionen for Jernbane om ulykken den 18. februar sidste år på Nørreport, hvor hun mirakuløst slap med livet i behold, da hun blev slæbt med under et Kystbanetog.

Kvinden forsøgte at springe på toget, mens dørene var ved at lukke. Hendes pelsfrakke kom i klemme i døren, og hun blev slæbt med langs perronen, før hun faldt ned mellem toget og perronen.

Her blev hun slæbt endnu cirka otte meter under toget mellem hjulene - uden at hverken togfører eller lokomotivfører opdagede ulykken.

Hun blev reddet, fordi pelsen revnede, så hun slap fri af toget, der fortsatte mod Østerport. Hun blev hjulpet op fra sporet af andre passagerer og slap med en hjernerystelse og voldsomme knubs på ryggen.

Se også: Satte passagernes sikkerhed på spil for at holde køreplanen

I en rapport om ulykken, som Havarikommissionen offentliggjorde i dag, fremgår det, at ulykken skete, fordi den menneskelige, visuelle kontrol af dørene blev afskaffet i 2010 i forsøget på at spare tid på stationerne, så DSB First bedre kunne overholde køreplanen på Kystbanen.

13 fik arme, ben eller fødder i klemme
Fra 2010 til 2015 var der 38 hændelser, hvor passagerernes sikkerhed var i fare, og 13 gange fik passagerer en hånd, arm eller fod i klemme i dørene. Dørenes automatiske klemsikring kan ikke registrere 'genstande', der er mindre end 35 mm.

Derfor forhindrede klemsikringen ikke døren i at lukke, da kvindens kun en centimeter tykke pels kom i klemme, så hun blev slæbt med.

Efter ulykken på Nørreport genindførte DSB Øresund den visuelle kontrol af tog-dørene inden afgang.

Kvinden har forklaret Havarikommissionen, at hun plejer at køre i bil, fordi hun synes, det er besværligt at køre med Kystbanen.

Men hun havde et vigtigt ærinde omkring Krystalgade den 18. februar og på grund af terror-angrebene i København fire dage tidligere, der ramte Krudttønden på Østerbro og Synagogen i Krystalgade, var der restriktioner for biltrafikken, så hun valgte at tage toget.

Skulle hente sit barn
Da hun skulle hjem til Rungsted, var hun sent på den. Hun skulle hente sit barn, der skulle køres til fritidsinteresse. Det var 'en kamp mod uret', forklarede hun efter ulykken.

Hun skyndte sig ned ad trapperne, og så toget holde ved perronen. Dørene var åbne. Hun så på skiltet, at toget standsede ved Rungsted, hvor hun skulle af, og hun ledte efter klippeautomaten på perronen. Da hun havde klippet, vendte hun sig mod toget, hvor dørene var begyndt at lukke.

Hun trykkede febrilsk på den udvendige trykknap, for 'hun ville jo med det tog'. Men toget begyndte at køre, og hun forsøgte at træde tilbage fra fodtrinet til perronen, men opdagede, at hendes pelsfrakke sad fast mellem dørene.

Hun forsøgte at hive pelsfrakken fri af dørene, og en ung mand kom til for at hjælpe hende, men det lykkedes ikke.

- Skulle jeg rulle mod højre eller venstre
Toget satte i gang og accelererede. Folk omkring hende begyndte at skrige, og pludseligt mærkede hun et voldsomt ryk, og kort efter befandt hun sig nede på sporet.

- Under toget prøvede jeg at orientere mig i mørket, om jeg skulle rulle mod højre eller venstre side i forhold til det sidste hjul. Der var en voldsom kraft og støj, forklarede hun under interviewet med Havarikommissionen.

artiklen fortsætter under billedet

Mens kvinden lå under toget revnede hendes pelsjakke, så hun slap fri, da toget kørte hen over hende. (Foto: Havarikommissionen)
Mens kvinden lå under toget revnede hendes pelsjakke, så hun slap fri, da toget kørte hen over hende. (Foto: Havarikommissionen)
 

Heldigvis gik hendes pelsfrakke i stykker i syningerne og det reddede givetvis hendes liv. Hun slap fri af toget, hvor bagenden passerede hen over hende. Hun rejste sig fra sporet og blev hjulpet op af andre passagerer på Nørreport.

Den kvindelige trainmanager (det hed tidligere togfører) på Kystbanetoget har forklaret, at hun kikkede frem og tilbage langs toget, fløjtede i sin signalfløjte og så frem og tilbage langs toget igen.

Hun trykkede på kontakten til lokomotivføreren med signal om, at alle dørene på toget skulle lukkes. På vej ind i toget holdt hun fast i dørstolpen og så efter, om nogen passagerer var på vej ind eller ud af toget.

Mens dørene var ved at lukke ænsede hun, at en passager med en lang frakke nede fra togets bagende løb frem til klippeautomaten, og ud af øjenkrogen så hun passageren på vej mod togets bageste dør.

Trainmanageren tænkte, at passageren var kommet for sent, dørene var i gang med at lukke og hun afventede, at den grønne meldelampe slukkede, som betød at alle døre var lukkede, og fodtrinene var kommet på plads. Derefter gav hun besked til lokoføreren med to 'brum' for afgang, klar til kørsel.

Samtidigt var der en person på perronen, som bankede udvendigt på toget, men det havde trainmanageren oplevet så ofte, når passagerer ikke nåede deres tog, så det tillagde hun ingen betydning.

Først da toget ankom til Østerport blev trainmanageren kontaktet af en kvindelig passager på toget, der fortalte om ulykken. Imens havde lokoføreren haft kontakt med fjernstyringscentralen, der oplyste, at en person var påkørt af toget.

Har din sikkerhed været i fare på Kystbanen? Tip os på mail til 1224@eb.dk eller sms til 1224

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere