SAS får kritik efter alvorlig ulykke: Fly løb løbsk under motor-test

SAS-medarbejder blev hårdt kvæstet, da et fly på afveje kørte hen over hans traktor

(Video fra ulykkesstedet: Kenneth Meyer)

Et SAS-fly løb løbsk under en motortest i Københavns Lufthavn i Kastrup og kørte hen over en SAS-medarbejder fra teknisk afdeling, der sad i en traktor 40 meter foran flyet.

Traktoren blev mast af SAS-flyet 'Bertil Viking', og SAS-medarbejderen blev hårdt kvæstet og fik indre skader og kraniebrud.

Motortesten skete i 'high power', hvor gummiklodser foran hjulene og en parkeringsbremse skal forhindre flyet i at køre fremad.

Men pludseligt kørte flyet alligevel fremad i køregården mellem hangar fire og fem, og ramte traktoren, før flyet blev stoppet.

Arbejdstilsynet mener, at SAS har handlet uansvarligt, og flyselskabet har derfor fået et såkaldt 'strakspåbud' om, at motor-afprøvninger af fly skal ske under forhold, hvor der er sikret mod ulykker.

Det fremgår af Arbejdstilsynets rapport om ulykken, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.

112 - 5. feb. 2016 - kl. 21:10 Livsfarligt kvæstet i mystisk sammenstød med fly

Den kvæstede SAS-medarbejder var fra 'Technical Operations', og hans funktion var at overvåge motortesten som 'manden på jorden'.

Han skulle holde visuel kontakt til flymekanikerne i cockpittet og kommunikere med dem, så han var deres øjne bagud og på jorden under motortesten.

SAS-medarbejderen placerede sig i traktoren 40 meter fra flyet i en lige linje næse mod næse, så han havde øjenkontakt med folkene i cockpittet.

'Virksomheden påbydes at sikre, at arbejdet som 'manden på jorden' ved motorafprøvning af fly planlægges og tilrettelægges således, at det kan udføres sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt', skriver Arbejdstilsynet.

Uklart hvorfor flyet løb løbsk
Det er endnu ikke klarlagt, hvorfor flymekanikerne mistede kontrollen over motortesten, så flyet trods gummiklodser foran hjulene og parkeringsbremse kørte fremad.

Kilder i lufthavnen har beskrevet overfor Ekstra Bladet, at der var en 15-årig dreng, som var i erhvervspraktik som flymekaniker, i cockpittet sammen med to flymekanikere.

Flyet kørte hurtigt i retning mod den ene hangar, men blev stoppet, da det stødte sammen med traktoren. Venstre vinge på CRJ-900 flyet blev revet delvist fra flykroppen, formentlig da vingen skar glastaget af traktoren, og flyets venstre hovedhjul blev trykket op under flyet, da det kørte hen over traktoren.

Hvis flyet var kørt ind i hangar-bygningen, kunne ulykken være endt endnu voldsommere.

Det fremgår af Arbejdstilsynets rapport, at SAS efter ulykken er gået i gang med at gennemgå proceduren for motor-afprøvninger for at forebygge nye ulykker.

Frist til 23. februar
Arbejdstilsynet har givet SAS en frist til den 23. februar til at give besked om, hvordan flyselskabet har efterkommet Arbejdstilsynets 'strakspåbud'.

Det fremgår af Arbejdstilsynets vurdering, at SAS ikke havde beskrevet en arbejds- og sikkerhedsprocedure for arbejdet som 'manden på jorden' under motortest.

Arbejdsgangen var ikke risikovurderet, og det var op til den enkelte medarbejder at vurdere i hvilken afstand til flyet, han ville placere sig.

SAS har forklaret Arbejdstilsynet, at når et fly skal motor-afprøves skubbes det ud i køregården med en traktor. Vindretningen har betydning for, hvor flyet placeres. Så lægges der klodser foran hjulene som en ekstra sikkerhed mod fremdrift af flyet.

En medarbejder er placeret på jorden af sikkerhedsmæssige årsager. Han fungerer som cockpittets øjne bagud og på jorden for at sikre, at der ikke er personer eller materiel i farezonen omkring flyet under motortesten.

For ikke at udsætte 'manden på jorden' for støj, udfører han arbejdet siddende i en traktor, hvor traktor og fly holder i en lige linje næse mod næse. Medarbejderen bestemmer selv afstanden til flyet.

Arbejdstilsynet afventer nu flyfabrikantens og politiets rapport om årsagen til, at flymekanikerne mistede kontrollen over flyet, så det løb løbsk.

SAS har tidligere afvist at kommentere ulykken, så længe den undersøges af myndighederne.

1 af 2 Venstre vinge på flyet knækkede delvist fra flykroppen og lå ned på asfalten, mens venstre hovedhjul på flyet var trykket op under flykroppen. (Foto: Kenneth Meyer)
2 af 2 Her står den maste traktor efter ulykken. Taget fra traktoren er kappet af og ligger på venstre side af flyet ved næsen og trappen. Flyets venstre vinge er knækket og ligger ned på asfalten. (Foto: Kenneth Meyer)

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere