Syvårig jagtede kammerat med urtekniv

På Mørkhøj Skole i Gladsaxe blev en elev i sidste uge bortvist med øjeblikkelig virkning, efter han havde truet jævnaldrende dreng med en urtekniv. Udadreagerende adfærd er en stigende tendens, mener lærerforening

(Arkivfoto: All Over)
(Arkivfoto: All Over)

Har du oplevet lignende, så send en mail til stes@eb.dk eller sms til 1224 (alm. takst)

En lang periode med mobning og skænderier udviklede sig i sidste uge ganske dramatisk i en 1. klasse på Mørkhøj Skole i Gladsaxe.

Under et skænderi, hvor der blev fremsat trusler fra begge parter, løb en syvårig dreng ind i skolens SFO og tog en lille urtekniv, som han jagtede en af de andre drenge med.

Det fortæller Camilla, som er mor til den dreng, der blev jagtet med en kniv. Hun står frem med historien, fordi hun gerne vil have fokus på, hvor galt det kan gå, hvis man ikke bryder ind.

- Jeg forstår simpelthen ikke, at der i en dansk folkeskole kan forekomme mobning i sådan en grad, hvor der blive taget knive i brug, siger Camilla, hvis søn selv har været med til at både mobbe og slås.

Spiller hård for at passe ind
- Jeg tager fat i min søn, når jeg får besked om, at han har været involveret i noget - men det er ikke altid, jeg får det før flere uger senere. Der må flere ressourcer til, så der kan blive taget hånd om det her. Den adfærd, min søn har i skolen, er ikke den adfærd, han har derhjemme - heller ikke, når han er sammen med kammerater fra skolen, siger Camilla og tilføjer:

- Den dreng, jeg sender i skole, er ikke nødvendigvis den dreng, der møder op på skolen. Her spiller han en rolle for at passe ind i miljøet og den hårde tone.

Hun har – indtil der kommer styr på situationen – meddelt skolen, at hun holder sin søn derhjemme. Det sker efter endnu en slåskamp mandag og trusler tirsdag, fortæller hun.

Skoleleder: Vi er rystede
Mørkhøj Skole bekræfter sagen, og skoleleder Carsten Bott forklarer, at situationen er blevet taget meget seriøst.

- Vi er dybt rystede over, at det kunne ske. Der er tale om en gruppe drenge, som vi i forvejen har haft fokus på - drenge, som har et meget hårdt sprog og for eksempel kan finde på at gå rundt og sige 'jeg nakker dig' til hinanden, siger Carsten Bott og tilføjer om episoden i sidste uge:

- De har stået og sagt nogle ting til hinaden, og så er der en af drengene, der tager en lille urtekniv fra en skuffe i skolens SFO og løber efter en af de andre drenge. Der går ikke mere end 5-10 sekunder, så er der en pædagog, der får stoppet det.

Drengen, der havde taget kniven blev øjeblikkeligt ført ind på skolelederens kontor, og hans mor blev tilkaldt. Han blev bortvist med øjeblikkelig virkning.

- Selvom jeg er sikker på, at drengen aldrig ville kunne finde på at stikke ud efter nogen, er det en meget grænseoverskridende handling for en syvårig at tage en kniv. Det kan vi ikke acceptere, siger Carsten Bott.

Mørkhøj Skole i Gladsaxe Kommune. (Foto: Google Streetview)
Mørkhøj Skole i Gladsaxe Kommune. (Foto: Google Streetview)
 

Har indkaldt ressourceteam
På skolen har man efter onsdagens hændelse taget flere initiativer for at sikre, at en lignende episode ikke udspiller sig igen. Der er blandt andet indsat ekstra bemanding, der er taget flere samtaler med forældrene, ligesom skolen har kontaktet kommunens ressourceteam, som skal hjælpe med en mere langsigtet plan.

Ressourceteamet består blandt andet af specialuddannede lærere og pædagoger.

Carsten Bott fortæller videre, at den syvårige dreng kom tilbage i skole mandag, hvor de ekstra ressourcer har særlig fokus på drengegruppens adfærd. Fungere det ikke, har skolelederen mulighed for at ty til den sidste mulige sanktion - nemlig at henvise drengen til en anden skole.

- Hvis den forventede effekt af vores initiativer udebliver, så må vi overveje næste skridt - for det er ikke en mulighed, at det får lov at fortsætte på denne måde, siger Carsten Bott, der dog håber, at det ikke bliver nødvendigt at sende drengen til en anden skole.

Vold og skældsord er en tendens
I Danmarks Lærerforening ser man sidste uges episode som ganske usædvanlig, men understreger, at der den seneste tid er sket en forråelse i folkeskolen.

- Det er noget, vi ser i stigende grad - både grimt sprog og voldelig adfærd, siger næstformand i Lærerforeningen Dorte Lange og peger på kravet om inklusion som en del af årsagen.

- Vi går ind for inklusion, men problemet er, at der ikke følger tilstrækkelig støtte med, når elever med vanskeligheder rykker ind i de almindelige klasser. Det presser lærerne, for det betyder, at de ikke har tid til at lave de relationer, der er nødvendige i en folkeskolen. Og det øjeblik, barnet bliver fortvivlet over situationen, reagerer det, siger Dorte Lange og kalder det 'dybt ulykkeligt', når det når så langt ud.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere