Telenor efter svindel: Organiseret kriminalitet

Teleselskab politianmelder nu tidligere ansatte for omfattende svindel og snyd af kunderne

Der har ikke været meget ’partypris’ over de abonnementer, som ældre og svage borgere i Hundige har fået i den lokale Telenor-butik. Foto: Anthon Unger
Der har ikke været meget ’partypris’ over de abonnementer, som ældre og svage borgere i Hundige har fået i den lokale Telenor-butik. Foto: Anthon Unger

OPDATERET: Telenor vil nu selv lede efter kunder, der er blevet snydt

Det er en alvorlig sag, som Telenor og firmaets kunder er ramt af. Det erkender retaildirektør Thomas Krough Skou i det mailsvar, Ekstra Bladet har fået som reaktion på vores spørgsmål.

’Vores kontrolsystem fangede heldigvis svindlen. Straks vi blev bekendt med, at en af vores butikker har været udsat for iscenesat organiseret kriminalitet, igangsatte vi en undersøgelse af omfanget af den pågåede svindel.’

’Det har resulteret i bortvisninger af de involverede medarbejdere, og vi kommer også til at foretage en politianmeldelse af hele sagen.’

Tip os om sagen

Kender du mere til sagen fra Telenor? Eller er du selv telekunde og føler dig snydt?

Fortæl din historie til os.

Du kan sende en mail til tech@eb.dk eller ringe 33472305.

Se også: Omfattende fupnummer: Kunder narret i teleselskab

Strammer op
Sagen, som Ekstra Bladet i dag kan afsløre, tager sit udgangspunkt i teleselskabets afdeling i Bilka i Hundige, har ført til bortvisningen af en chef og tre sælgere.

Det sker, fordi Telenor mistænker de ansatte for at have hjulpet kriminelle med at få adgang til udstyr med brug af falsk id.

Ifølge Thomas Krough Skou har Telenor ellers allerede i dag strenge regler for id-kontrol.

’Der skal fremvises gyldig legitimation ved salg i vores butikker for at undgå, at kundernes id misbruges til svindel. Vi tolererer ingen form for svindel, og vi politianmelder alle de sager, hvor vi mistænker, at der har været id-misbrug.’

Sagen fører nu til, at medarbejderne i hele Telenor får en indskærpning af vigtigheden af id-kontrol.

’Vi oplever desværre, at de kriminelle bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at misbruge id, og derfor opfordrer vi også kunderne til at passe godt på deres personlige oplysninger.’

 

Udvider kulegravning
Indtil for kort tid siden var meldingen fra Telenor, at selvom et ukendt antal kunder ifølge de nu tidligere ansatte også er blevet narret til at betale for flere abonnementer, end de har brug for, bliver det op til kunderne selv at klage.

Telenor ville nemlig ikke selv gennemgå sagerne og kontakte kunderne, lød svaret tirsdag fra selskabet.

Men onsdag eftermiddag meddelte firmaet, at man nu sætter en større kulegravning i gang.

'Vi er fortsat i gang med at undersøge sagens omfang, og vi har nu et større overblik, end da vi talte sammen i går. Vi er i fuld gang med systematisk at gennemgå kundetransaktioner for at se om, der skulle være nogle, som virker mistænkelige,' skriver pressechef Alice Klitholm Duch til Ekstra Bladet.

'Vi ønsker at komme til bunds i sagen og finder vi tegn på svindel, tager vi kontakt til kunden for at være sikker på, at deres id ikke er blevet misbrugt, og at de kun har de produkter, de ønsker.'

'Har der været svindel, retter vi selvfølgelig op på det og krediterer kunden. Og vi kommer til at gennemgå vores kontrolprocesser, så de kan blive endnu bedre, og vi undgår lignende sager,' skriver hun onsdag eftermiddag.

Udover butikken i Hundige undersøger Telenor lige nu, hvordan andre butikker på Sjælland kan have været involveret.

Det har ifølge Ekstra Bladets oplysninger ført til, at flere suspenderinger, mens sagen undersøges. Telenor afviser onsdag, at disse skulle være forbundet til denne sag.

Bortviste ansatte: Flere gør det

Ifølge flere af de nu bortviste medarbejdere hos Telenor i Hundige handler sagen om flere butikker end blot deres.

Det har de forklaret til ledelsen i Telenor i forbindelse med deres bortvisninger. Og i flere samtaler og under et møde med Ekstra Bladet gentager de forklaringen.

- Det er en del af kulturen i flere butikker i Storkøbenhavn og andre steder på Sjælland, fortæller en af de ansatte, der selv har arbejdet i andre af Telenors butikker.

- Hvis man vil frem i Telenor, kræver det, at man laver nogle salg.

De ansatte fortæller, at ifølge dem så vidste dele af den sjællandske ledelse godt, at kunder nogle gange blev narret til at betale for abonnementer, de aldrig har bedt om. Eller at der blev udleveret telefoner til kriminelle ved at bruge falske id og ignorere reglerne om at se billed-id fra kunderne.

- Det er også derfor, at vi gerne vil have historien frem, så Telenor kan få ryddet op i sine butikker, lyder det fra de ansatte, der godt er klar over, at de aldrig får deres arbejde tilbage og selv har et stort ansvar i sagen.

- Der er bare en række af kunder, som er blevet snydt både i Hundige og i andre forretninger.

- De har krav på at få deres penge tilbage, mener de bortviste.

Tip os om sagen

Kender du mere til sagen fra Telenor? Eller er du selv telekunde og føler dig snydt?

Fortæl din historie til os.

Du kan sende en mail til tech@eb.dk eller ringe 33472305.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere