Togulykken ved Varde: Døden kom på klokkeslæt

Mange havde advaret: Tragedien ved landsbyen Sig, hvor to mennesker i denne uge blev dræbt af et tog, er historien om en forventet dødsulykke

– Det var bare et spørgsmål om tid. Vi har altid regnet med, at ulykken ville komme en dag.

Den 82-årige tidligere brugsbestyrer i Sig Evald Johnsen er tydeligt berørt, da Ekstra Bladet møder ham ved hans hjem kort fra ulykkesstedet ved landsbyen af samme navn nær Varde.

23-årige Jonas Berg var ombord på det tog, der tirsdag eftermiddag påkørte en minibus. Privatfoto 112 - 19. jun. 2018 - kl. 19:51 Jonas sad i ulykkestoget: - Minibussen var helt krøllet sammen

Ved jernbaneoverskæringen i Sig - hvor den seneste dødsulykke skete - skal bilister selv ud og åbne bommen. Det er den slags overskæringer politikerne vil af med, men Banedanmark kan ikke løfte opgaven som lovet. Foto: Christer Holte Dansk politik - 24. jun. 2018 - kl. 10:35 Vrede over 119 dødsensfarlige togoverskæringer: - De har fyldt os med løgn

Han kendte den 80-årige kvinde, der blev dræbt sammen med en 55-årig Flextrafik-chauffør.

– Hun var her dagen før til kaffe. Jeg hentede hende selv over hos nabokonen. De er kusiner, og de var her sammen. Det er trist. Hun var så god til at besøge sin kusine, selvom hun kom helt fra Holstebro, fortæller Evald Johnsen.

Bommene er lukkede nu, hvor toget fra Arriva passerer. Men ellers de stod altid åbne. Både her hos Evald Johansen og 300 meter længere mod nord ved ulykkesstedet.
Bommene er lukkede nu, hvor toget fra Arriva passerer. Men ellers de stod altid åbne. Både her hos Evald Johansen og 300 meter længere mod nord ved ulykkesstedet.

Gåde opklaret
Ulykken skete præcis klokken 13.09 tirsdag. Hidtil har det været lidt af en gåde, hvorfor bussen med den ældre kvinde og chaufføren blev ramt på vej mod kusinens hus på Vardevej 84.

Så smadret var minibussen efter sammenstødet. (Video: LocalEyes/Anders Bjerring)

Hun burde nemlig være på hjem fra kusinen, fordi hun skulle med toget fra trinbrættet i Sig tre minutter før ulykken. Lidt over halvanden time senere skulle hun ankomme til Holstebro.

– Men hun havde glemt sin taske. De var kørt tilbage efter den, da ulykken skete, fortæller Evald.

Dermed blev den 80-årige kvinde ramt toget, der skulle have bragt hende sikkert hjem.

Evald Johansen viser, hvordan der skal bakses for at få bommen lukket.
Evald Johansen viser, hvordan der skal bakses for at få bommen lukket.

Bommene oppe
I dag spekuleres der over, om den 55-årige var presset tidsmæssigt. Og måske blændet af solen. Sikkert er det, at bommene var oppe, så chaufføren uhindret kunne køre ud på skinnerne.

Braget alarmerede den nærmeste nabo Jens Gram, der var først på ulykkesstedet. Han ønskede i går ikke at tale om sagen, men også han har tidligere givet udtryk for, at den frygtede ulykke var ventet. For som Evald Johansen så præcist siger:

– Bommene var altid oppe. Det er et bøvl uden lige at åbne og lukke dem. Det er ikke noget problem, at de står åbne her ved min ejendom. Her er der gode udsigtsforhold. Og man skal altid se efter tog, selvom bommen er oppe, fortæller den pensionerede brugsuddeler.

Blomster ved den ubevogtede jernbaneoverskæring, hvor to mennesker tirsdag omkom ved en ulykke, der kunne være forhindret.
Blomster ved den ubevogtede jernbaneoverskæring, hvor to mennesker tirsdag omkom ved en ulykke, der kunne være forhindret.

Burde være nedlagt
Anderledes er det dog 300 meter længere mod nord, hvor ulykken skete. Her er der tætte hække på hver side af vejen mod skinnerne. Man skal faktisk helt tæt på banelegemet for at have oversigt. Af samme grund var overskæringen udpeget som ’usikker’ af Banedanmark. Den burde endda være sikret eller helt nedlagt inden 2018. Men sådan gik det ikke.

Tirsdag omkom en 80-årig dame og en 55-årig mand, efter deres minibus stødte sammen med et tog ved en jernbaneoverskæring. Foto: Ritzau Scanpix/John Randeris 112 - 20. jun. 2018 - kl. 13:42 Efter dødsulykke ved jernbane: - Hvor mange lig skal vi have på bordet?

– Nu har det kostet liv. Så skal der nok ske noget hurtigt. Og det er allerede afgjort, at der kommer blinklys og automatisk bom. Så kan alle køre den her vej. Jeg forstår ikke, at Banedanmark ikke nedlagde overskæringen derhenne allerede for tre år siden. Dengang eksproprierede de jord langs banen og lavede en vej, så alle kan køre over her, fortæller han.

I øvrigt husker han en tankevækkende detalje.

– De kom 15 mand høj, da der skulle eksproprieres. Der var både Banedanmark og politi. Og ingen lukkede leddet efter sig. Hvorfor skulle vi så gøre det, spørger han.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere