Tom godstrailer er formentlig skyld i dødsulykke

På et spor ved togulykken ligger en tom godstrailer. Den har formentlig ramt lyntoget med 131 passagerer

Siden ulykken indtraf i morges, har arbejdet med at opklare, præcis hvad der er sket og hvorfor, været i gang. Få hele overblikket i lyd og billeder her. Producer: Martin Lorentsen

Meget tyder på, at det er en tom trailer, der er blæst af et godstog og var skyld i en alvorlig togulykke på Storebæltsbroen onsdag morgen.

Det vurderer Bo Haaning fra Havarikommissionen.

- Man kan se derude, at der ligger en trailer, som er væltet eller blæst af godstoget og ind i InterCity-toget. Om den har ramt toget foran eller i siden, ved vi ikke, siger Bo Haaning, der er havariundersøger og befinder sig på ulykkesstedet.

Se interviewet med Havarikommissionens Bo Haaning her.

Ulykken har kostet seks mennesker livet, mens 16 andre er blevet kvæstet.

Chef for Havarikommissionen, Martin Puggaard, oplyser til Ekstra Bladet, at man på ulykkesstedet lige nu indsamler spor og data, interviewer vidner og sikrer de sorte bokse på togene.

- Hvilke informationer kan I få fra dem?

- Det er lidt forskelligt, men vi kan se hastigheden, hvornår der er blevet bremset og så videre, siger Martin Puggaard som ikke kan svare på, hvad der kan have fået traileren til at blæse af. 

- Det er alt for tidligt at kommentere. Vi står stadig i de indledende dele af undersøgelserne.

Indsamler data
Politiet fik besked om ulykken klokken 07.35 onsdag. Siden har politi, redningsfolk og andre myndigheder - heriblandt Havarikommissionen - arbejdet på stedet.

Der kan gå både uger og måneder, før Havarikommissionen har fået det fulde overblik over ulykken.

- Noget tyder på, at godstraileren har været tom. Men det er vi ikke helt sikre på. Vi er stadig i gang med at indsamle data om ulykken. Så hvorfor det er sket, kan jeg desværre ikke sige noget om endnu, siger havariundersøger Bo Haaning til Ritzau.

På trailerne bliver gods fra lastbiler hægtet på togene ved hjælp af anhængere. Det er tilsyneladende en trailer uden gods, der altså er væltet eller blæst af.

Godstoget var på vej fra Sjælland til Jylland med tomme ølflasker for Carlsberg.

Firmaet DB Cargo Scandinavia stod for godstoget.

Det fortæller kommunikationsdirektør Jan Wildau fra DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn AG.

Toget var på vej fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia.

- Toget kører med tom emballage til tapperiet, siger Jan Wildau.

Så hurtigt kører togene
Over for Ekstra Bladet fortæller Jan Wildau at godstogene normalt kører 90 kilometer i timen ude i landet, men på broer er der andre hastighedsgrænser alt efter kørselsforholdene.

- Godstoget har formentlig kørt mellem 70 og 80 kilometer i timen, men det siger jeg ud fra en generel betragtning. Jeg vil gerne understrege, at vi ikke med sikkerhed kender hastigheden, før de sorte bokse er undersøgt, siger han.

Havarikommissionen undersøger ulykken. Formålet er at finde ud af, hvad der er sket. Desuden vil der blive lavet en rapport om, hvorvidt man kan komme med anbefalinger, der kan forhindre lignende ulykker i fremtiden.

Se hele pressemødet her. Video: Anders Brohus

OVERBLIK: Dødsulykke på Storebælt

Ulykken minut for minut

* Ulykken skete omkring klokken 7.35 på lavbroen på Storebæltsforbindelsen.

* Et lyntog på vej fra Odense mod Københavns Lufthavn blev ramt af dele fra et modkørende godstog og foretog en hård opbremsning på broen.

* Toget havde afgang fra Odense klokken 7.11.

* Der var 131 passagerer og tre medarbejdere om bord.

* Seks passagerer har mistet livet, mens togpersonalet er i god behold. Yderligere 16 passagerer er blevet kvæstet i ulykken. De er alle udenfor livsfare

* Fyns Politi og Havarikommissionen skal undersøge ulykkesstedet nærmere, når det akutte redningsarbejde er afsluttet.

* For at håndtere ulykken blev statens kriseberedskab - National Operativ Stab - sat i værk. Beredskabet aktiveres ved større kriser og katastrofer i Danmark.

Kilder: DSB, Fyns Politi, Ritzau.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere