Vidne til togulykke: Mirakel at det ikke gik værre

Det var meget heldigt, at en sporarbejder ikke kom alvorligt til skade, vurderer vidne og sektionschef hos Banedanmark

Føreren af grøftegraveren var heldig at slippe med 'knubs'. (Foto: Banedanmark)
Føreren af grøftegraveren var heldig at slippe med 'knubs'. (Foto: Banedanmark)

- Det er mirakuløst, at det ikke gik værre.

Sådan siger en kilde, der ikke ønsker sit navn frem, til Ekstra Bladet om nattens voldsomme sammenstød mellem et lokaltog og en såkaldt grøftegraver.

Toget kom kørende i sydgående retning fra Køge mod Næstved. Sammenstødet skete omkring klokken halv et i nat mellem Køge og Herfølge, og toget havde 14 passagerer med sig.

Ingen af passagererne kom noget til skade, og føreren af grøftegraveren 'slap med knubs', fortæller Midt- og Vestsjællands Politi.

Skreg af toget

Kilden var vidne til sammenstødet og fortæller, at det så voldsomt ud, da lokaltoget kom buldrende mod sporarbejderen.

- Føreren af grøftegraveren kører op på sporet, og lige pludselig kommer der et tog. Hans kolleger skriger 'der kommer kraftedeme et tog' og prøver at alarmere togføreren uden held. Sporarbejderen prøver at komme væk, men toget rammer ham bagfra, vælter maskinen på siden og afsporer toget, fortæller kilden, der efterfølgende kunne se den rasende sporarbejder overfuse toget.

- Han virkede til at have det fint, og lige efter sammenstødet står han og råber og skriger af toget til, fordi det kørte på hans spor.

Der er store kræfter på spil, når et tog er involveret i et sammenstød, men heldigvis skete ulykken på en strækning, hvor der ikke bliver kørt så hurtigt.

Ekstra Bladets kilde vurderer også, at farten var i den 'lavere' ende.

- Jeg vil gætte på, at det kommer med omtrent 40-50 kilometer i timen, lyder vurderingen fra kilden.

Se også: Morgentog aflyst: Tog med 14 passagerer rammer rendegraver

Banedanmark: Han var heldig

- Jeg vil mene, han har været heldig. Vurderet ud fra togets og grøftegraverens beskadigelse, så har han været heldig.

Sådan lyder vurderingen fra Banedanmarks sektionschef, Steen Kristensen, der står på ulykkesstedet, da Ekstra Bladet får kontakt med ham.

Ifølge sektionschefen er der store skader på både tog og grøftegraver, men han hverken kan eller vil udtale sig om de nærmere omstændigheder.

- Årsagen til uheldet undersøger Havarikommissionen, og så længe de gør det, kan vi ikke udtale os om en mulig årsag, siger han.

Fejl fra baneleder?

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger opstod fejlen hos den centrale baneleder, der kom til at spærre det forkerte spor, og derved havde togføreren ingen chance for at vide, at der var sporarbejde i gang. 

De oplysninger vil Banedanmark dog hverken be- eller afkræfte.

- Det kan jeg ikke udtale mig om, lyder beskeden fra Steen Kristensen.

Oprydningsarbejdet er godt i gang, men det er endnu uvist, hvor lang tid der går, før sporet igen er farbart.

- Nu er grøftegraveren fjernet, og toget er tilbage på skinnerne. Det skal nu trækkes væk, og så kan vi besigtige sporet og se, hvor meget der skal repareres. Før ved vi ikke, hvornår togene igen kan køre sikkert.

- Jeg kan se, at der er 14-15 sveller beskadiget, men vi har først overblik, når toget er væk, fortæller sektionschef Steen Kristensen.

DSB har indsat togbusser til strækningen mellem Køge og Herfølge. Passagerer, der skal den vej, opfordres til at holde sig opdateret om situationen på DSBs hjemmeside.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere