Vognmand idømt kæmpebøde: 'Yderst avanceret manipulation'

Manipulation er konstrueret af nogle, der kender til politiets metoder til afsløring af snyd, mener politiet

Arkivfoto: René Schütze
Arkivfoto: René Schütze

En polsk chauffør i en svensk lastbil og en vognmand er blevet idømt en samlet bøde på 324.000 kroner for omfattende manipulation af lastbilens takograf, som er den, der registrerer køre-hvilketiden. Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Det var politiet ved Tungvognscenter Øst, der havde lastbilen til kontrol ved Karlslunde 10. oktober i år. Alt så først ud til at være i den skønneste orden, men politiet fattede alligevel mistanke til, at der var noget galt.

Lastbilen blev herefter gennemgået nøje, og her viste det sig, at der var installeret systemer, som kunne snyde lastbilens takograf, så lastbilen kunne køre, mens det blev registreret som pause/hvil i takografen.

- Der var tale om en yderst avanceret manipulation af takografen, som var konstrueret ud fra, at den ikke skulle efterlade nogle af de tegn, som der normalt bliver undersøgt, når der undersøges for manipulation, skriver politiet i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Dem der har konstrueret denne manipulation, har derfor et vist kendskab til politiets metoder til afsløring af denne slags snyd, og at gjort sig store anstrengelser for at skjule deres arbejde.

Snyd med køre-hviletid er noget, politiet har stor fokus på.

- Vi har fået nemmere ved at undersøge det. Men hver gang vi finder ud af en måde, de snyder på, sidder der nogen i den anden ende og udvikler nye metoder til, hvordan man kan omgå det her, siger Peter Stryhn, leder af Færdselspolitiet i Midt- og Vestsjællands Politi.

- Inden for det sidste år har vi fået noget værktøj. Vi har faktisk været ude og leje en motor-tester, så vi kan koble os ind på lastbilernes elektroniske systemer og den vej rundt være med til at se, om der eventuelt kan være strømudfald eller andet, der viser, at der kan være noget galt, siger han.

Han siger, at motivet for at snyde er økonomisk, fordi man på den måde kan få en længere arbejdsdag.

Chaufførers køre-hviletidsbestemmelser er reguleret i henhold til EU-regler og blev blandt andet lavet, for at chaufførerne skulle have ordentlige forhold og køre det antal timer, der var optimalt.

Men fokus er lige så meget på færdselssikkerheden i forhold til at have trætte chauffører kørende rundt på vejene.

- Og dem, der bevidst forsøger at snyde og køre flere timer, er faktisk dem, vi antager, kan blive til alvorlig fare for færdselssikkerheden. Derfor vil vi meget gerne have det bremset, siger Peter Stryhn.

Politiet har kun konstateret manipulation på den ene lastbil, som er ejet af en udenlandsk vognmand.

- Men næste gang vi ser en lastbil fra det vognmandsfirma, så vælger vi nok at kontrollere ham frem for en anden, konstaterer han.

Bøden er sendt til den svenske vognmand, som skal tage stilling til, om bødes betales, eller om sagen skal behandles i retten.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen