1311 færre er begyndt på en erhvervsuddannelse

Flere folkeskoleelever har i år valgt at tage springet til en erhvervsuddannelse, end det var tilfældet sidste år. Rundt regnet 400 flere folkeskoleelever er det blevet til, og det, som politikerne har sukket efter i flere år, kunne derfor umiddelbart se ud til at være gået i opfyldelse.

Men bare fordi antallet af folkeskoleelever er steget, betyder det desværre ikke, at det samlede antal nye elever også er steget på erhvervsuddannelserne. Antallet af de lidt ældre elever, der har anden erfaring end folkeskolen med sig i bagagen, er nemlig samtidig faldet med 11 procent.

Det skriver BygTek.dk.

- Der er kommet lidt flere fra folkeskolen, men 1743 færre af dem, der enten har været ude i job eller prøvet andre uddannelser, siger Lars Kunov, direktør for Danske Erhvervsskoler, til mediet.

Regner man tallene sammen, ender man ifølge direktøren med et minus på 1311 elever, når man sammenligner med sidste år.

Skræmt væk

Erhvervsskolerne har l
nge haft svært ved at konkurrere med gymnasierne om folkeskoleeleverne, men i dette tilfælde er det ifølge direktøren de nye adgangsbegrænsninger på nogle uddannelser, der får de lidt ældre til at blive væk.

Adgangsbegrænsningen betyder, at man i nogle tilfælde skal have en aftale med en lærerplads eller være heldig at få en kvoteplads på uddannelsen, for at få lov til at gå i gang med grundforløb 2. Det er dette forløb, de ældre elever typisk begynder på, og direktør Lars Kunov mener derfor, begrænsningen rammer de ældre elever uretfærdigt hårdt.

- Det skaber så meget usikkerhed på kvoteuddannelserne, at eleverne holder sig væk, fordi de ikke kan finde ud af reglerne omkring dimensioneringen. Der er skoler med dimensionerede uddannelser, som har ledige pladser, fordi eleverne simpelthen bliver skræmt væk. Dermed er systemet selv med til, at færre vælger erhvervsuddannelserne, siger han til BygTek.dk.

Dimensioneringen af uddannelserne er trådt i kraft i år som et led i trepartsaftalen mellem arbejdsmarkedets parter. Formålet er at begrænse antallet af elever på de uddannelser, hvor der i øjeblikket er begrænsede muligheder for at komme i praktik.

Skærm

Hent flere
Hent flere