365 dage uden arbejdsulykker på Cityringen

I flere år har metrobyggepladserne i København haft meget store problemer med arbejdsulykker og sikkerhed. Nu er der gået et år siden den seneste ulykke

Mellem 2011 og 2016 skete der 338 arbejdsulykker på metrobyggepladserne. Foto: Jakob Jørgensen
Mellem 2011 og 2016 skete der 338 arbejdsulykker på metrobyggepladserne. Foto: Jakob Jørgensen

338 arbejdsulykker på fem år, dårligt ry og manglende sikkerhed.

Det var for bare få år siden realiteten for Copenhagen Metro Team, der står bag metrobyggeriets 17 byggepladser i København. Men noget tyder nu på, at man har fået skuden på ret køl.

På 14 af byggepladserne har der ifølge Børsen ikke været en arbejdsulykke de seneste år, og på Enghave Plads kan man endda fejre to år uden ulykker, skriver Licitationen.

Projektet, der næste år skal munde ud i den nye metrolinje, Cityringen, har været undervejs siden 2011. Og i de første år havde Copenhagen Metro Team tydeligt svært ved at håndtere de udfordringer, det gav at have mindst 24 nationaliteter samlet på byggepladserne.

De 338 arbejdsulykker fandt alle sted mellem 2011 og 2016, hvilket vil sige, at at der i gennemsnit skete en arbejdsulykke cirka hver femte dag i denne periode.

- Vi har haft intenst fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed helt fra byggeriets begyndelse i 2011. Men vi måtte sande, at der var nogle i Danmark hidtil usete udfordringer på et projekt i Cityringens størrelsesorden, siger Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør og talsperson i Copenhagen Metro Team, til Licitationen. Han tilføjer:

- Det har krævet en helt ny model til at integrere udenlandske medarbejdere og virksomheder med den danske arbejdsmarkedsmodel og tankegang.

Problemerne fik i sin tid Copenhagen Metro Team til at indgå et samarbejde med Arbejdstilsynet og fagforeningerne om at skabe en bedre sikkerhedskultur.

Folk passer på hinanden
Den nye kultur skulle ifølge Sigurd Nissen-Petersen 'masseres ind' hos samtlige medarbejdere hver dag.

- En afgørende faktor har været etablering af en ny kultur, hvor folk taler med hinanden, passer på hinanden og ved, at man har pligt til at blande sig, hvis der er problemer med sikkerheden, siger vicedirektøren til Licitationen.

Han påpeger desuden, at der nu også er blevet valgt tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter på pladserne, og at sikkerheden angiveligt er noget, man taler mere om.

Licitationen skriver, at det danske arbejde med at øge sikkerheden på metrobyggepladerne er kommet til at danne grundlag for et nyt sikkerhedskoncept hos italienske Salini Impregilo, der udgør Copenhagen Metro Teams moderorganisation.

Det hedder 'Think Safety' og går som navnet antyder ud på hele tiden at tænke sikkerheden med ind i alle arbejdsgange på pladsen.

Skærm

Hent flere
Hent flere