En varebil er et arbejdsredskab, der skal virke hver dag, trække som den plejer og helst ikke give anledning til de store irritationsmomenter.
I dette konservative univers er det farligt at satse på ny teknologi – for slet ikke at tale om nye, miljøvenlige motortyper. Men det er ikke desto mindre præcis, hvad italienske Iveco har gjort med Daily Blue Power – den nyeste generation af mærkets kendte Daily-serie.
Og det endda på så overbevisende facon, at bilen har vundet titlen som Årets Varebil i Danmark 2018.
Årets Varebil er danske motorjournalisters årlige kåring af de bedste varebiler på markedet. Dette års vinder blev offentliggjort under messen Vestfyn Trækker.
Iveco Daily Blue Power vandt et godt stykke foran de øvrige finalister, der talte Ford Transit Custom, MAN TGE, Nissan e-NV200 og Volvo XC40 Van.
Ford Transit Custom, der for nylig er kommet til Danmark i en opdateret version, delte andenpladsen med MAN TGE - MAN's første og eneste varebil på det danske marked.
Fjerdepladsen gik til den elektriske Nissan e-NV200, der klarer op til 301 kilometer ved ren bykørsel, mens van-udgaven af Volvos populære crossover XC40 landede på femtepladsen.
Fremtidssikret diesel
Italienske Iveco kunne med den nye titel føje endnu et trofæ til hylden. Varebilen er nemlig også indehaver af titlen som International Van of the Year 2018.
Det var dog ifølge Altomvarebiler.dk første gang, det lykkedes Daily at vinde den danske pris efter flere andenpladser ved tidligere kåringer. Varebilen vandt for sine miljøvenlige motorer, sit gode arbejdsmiljø og lave støjniveau.
Bilen adskiller sig fra mange af sine konkurrenter ved at kunne fås med tre meget forskellige motorudgaver: gas-, el- eller en 2020 Ready-dieselmotor.
At sidstnævnte er 2020 Ready betyder, at den allerede overholder de strengere krav til forurening fra dieselmotorer, der først træder i kraft fra 2020.
Bilerne skal her ikke 'bare' udlede mindre skadelige udstødningsgasser under laboratorietests, men også kunne præstere lavere forurening under virkelige kørselsbetingelser.
For at komme kravene i forkøbet har Iveco fået den uafhængige hollandske researchorganisation TNO til at teste bilen ud fra de kommende kriterier, og ifølge TNO lever dieselmotoren altså op til kravene.
I forhold til den forrige generation sparer man desuden syv procent brændstof.
Grøn og støjsvag
Gasbiler er et sjældent syn herhjemme, mens de er populære syd for grænsen. Det skyldes ikke mindst, at de er grønnere end konventionelle dieselmotorer.
Der er altså point at hente på miljøkontoen, hvis man vel at mærke kan finde en gastankstation - der er kun omkring 20 i Danmark.
Gasmotoren i Daily udleder ifølge Iveco 76 procent færre skadelige partikler i forhold til en Euro 6-dieselmotor, mens NO-udledningen er faldet med 12 procent.
Kører man på ren biogas, er det også muligt at nedsætte sin CO-udledning en del, men det er svært at vide sig sikker på i Danmark.
Her kan det lige så vel være naturgas, man tanker, og i så fald koster det nogenlunde samme mængde CO at køre på gas som på diesel.
Titlen som årets varebil får Iveco Daily også for at være støjsvag, og det er særligt mærkbart i gasudgaven. Iveco lover, at bilen støjer op til 3 dB mindre end en almindelig Euro 6-dieselmotor.
Ekstra Bladet har fortsat til gode at prøve Iveco Daily med elmotor, men bilen kan angiveligt køre op til 200 kilometer på en opladning ved blandet kørsel.