Anlægsgartner satte strøm til bilerne: 'Det har været en rigtig, rigtig god beslutning'

Flere bilproducenter tilbyder nu eldrevne varebiler. Buus Anlægsgartner har kørt elektrisk i tre år, og investeringen har vist sig at være en overraskende god idé

For tre år siden besluttede Buus Anlægsgartner fra Brabrand at erstatte fem af sine gamle dieselbiler med eldrevne Nissan e-NV200 varebiler. Privatfoto
For tre år siden besluttede Buus Anlægsgartner fra Brabrand at erstatte fem af sine gamle dieselbiler med eldrevne Nissan e-NV200 varebiler. Privatfoto

Om eftermiddagen, når fyraften endelig har meldt sin ankomst, triller firmabilerne ind på parkeringspladsen ved Buus Anlægsgartner A/S i Brabrand uden for Aarhus.

Mens de fleste biler kører hen på de vante pladser, finder fem varevogne hen til en strømforsyning ved væggen, hvorfra de i ro og mag suger næring til morgendagens strabadser.

For tre år siden besluttede gartnervirksomheden nemlig at erstatte fem af sine mest udtjente dieselbiler med spritnye elektriske varevogne. Et køb, de i dag fremhæver som et af de bedre i firmaets nyere historie.

- Det har været en rigtig, rigtig god beslutning, siger Michael Niemann, som er afdelingschef i Buus Anlægsgartner og ansvarlig for virksomhedens flåde af arbejdsbiler.

Mens en almindelig dieselbil typisk har en driftspris på omkring to kroner pr. kørt kilometer, ligger elbilerne betydeligt lavere med en pris på cirka 25 øre pr. kørt kilometer.

Selv om det er små beløb, løber det alligevel hurtigt op for en virksomhed med rundt regnet 50 varevogne i drift.

- Folk tænker simpelthen ikke over driftsøkonomien i det, men det er den, der er interessant for os. Hvis hver af vores biler kører mellem 50 og 100 kilometer om dagen, 200 arbejdsdage om året, så bliver det pludseligt til mange penge. Du kan jo selv lave regnestykket, siger Michael Niemann.

Dækker ikke alle behov
Firmaet kører i Nissan e-NV200, der var en af de første fuldt elektriske varevogne på det danske marked. Siden har blandt andet også Renault og Volkswagen meldt sig på banen med henholdsvis Kangoo Z.E. og e-Crafter.

Bilerne lades op fra ganske almindelige 220 volt-kontakter, og det er ifølge Michael Niemann sjældent, at batterierne er kørt i bund. Derfor er elregningen også betydeligt billigere, end han havde forventet.

Elbilerne slipper desuden for det årlige eftersyn, som dieselbilerne er underlagt. For mens der sidder en masse sliddele omkring en dieselmotor, er elmotorer langt simplere. Derfor er det først og fremmest bremserne, der skal tjekkes regelmæssigt.

På trods af alle fordelene, er der dog også nogle ulemper ved den elektriske løsning, fortæller Michael Niemann.

- Vi har nogle behov, som elbilerne stadig ikke kan leve op til. Vi skal kunne trække trailere og laste tunge lad, men man må af en eller anden grund ikke sætte anhængere på elbilerne. Det er nok det største problem. Men 80 procent af vores vogne kunne sagtens være elbiler, siger han.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Styrker den grønne profil

Gartnerfirmaet Buus vil ligesom mange andre moderne firmaer gerne have en grøn profil i kundernes øjne.

De har i forvejen skiftet det meste værktøj ud med batteridrevne maskiner, og med de nye elbiler forsøger de at tage det skridtet videre. Derfor har de sørget for at dekorere varebilernes sider, så man ikke er i tvivl om, at de er elektriske.

- Det har helt klart en brandingværdi. Selv om kunderne ikke direkte siger, at det er derfor, de vælger os, så tror jeg, det appellerer til folk. Der er da nok nogen, der går ned i et bestemt supermarked, fordi de sælger økologi, og sådan er det nok også her, siger afdelingschef Michael Niemann, og tilføjer:

- Vi mærker det i hvert fald på gaden, hvor folk giver os thumbs up. Både vores kunder og tilfældige mennesker.

Ifølge Michael Niemann, har det også øget troen på projektet.

- Vi har 50 biler i firmaet, og indtil videre er kun 10 procent af dem elbiler. Men når jeg kigger på vores vogne, så er det jo oplagt at omdanne flere af dem. Vi tror 100 procent på det her projekt.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Fordele og ulemper

For Michael Niemann er elbilerne en klar succes, men der er stadig lidt vej, før strøm kan erstatte diesel i alle firmaets varevogne. Efter tre års brug er her hans vigtigste fordele og ulemper:

Fordele

  • Driftsøkonomien:Nem og billig at oplade fra et almindeligt 220-volts strømstik og kræver generelt mindre service end dieselbiler. Der er færre løsdele, der kan give problemer.
  • Kørekomforten er stor: Bilen larmer ikke og glider gennem trafikken. Det gavner miljøet og giver samtidig virksomheden en grøn profil.

Ulemper

  • Rækkevidden: Bilen kan kun køre 140 kilometer på en fuld opladning. Det er rigeligt til kørsel i byen, men besværliggør arbejde over større afstande.
  • Anhængertrækket: Nogle gange har man brug for at køre med trailer – men det er endnu ikke tilladt.

Skærm

Hent flere
Hent flere