Ansæt den rigtige lærling

Antallet af praktikpladser steg i 2018 med flere tusinde i forhold til året før. En række råd kan sørge for, at virksomheder ansætter den rigtige lærling

Sidste år oprettede danske bygge- og anlægsvirksomheder 1050 flere praktikpladser end i 2017 til elever på erhvervsskolerne. Foto: Ilan Brender/Ritzau Scanpix
Sidste år oprettede danske bygge- og anlægsvirksomheder 1050 flere praktikpladser end i 2017 til elever på erhvervsskolerne. Foto: Ilan Brender/Ritzau Scanpix

Der er travlt hos håndværksmestrene rundt omkring i landet. I hvert fald mere travlt, end der plejer at være.

9500 murere, tømrere, malere og andre håndværkerelever landede ifølge Dagens Byggeri en praktikplads hos en bygge- og anlægsvirksomhed i 2018. Det er 1050 mere end året før og et skridt i den rigtige retning, mener direktør for Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

– Det er positivt, at der bliver skabt flere praktikpladser i byggeriet, for så giver det god mening for de unge at tage en håndværkeruddannelse, siger han.

Med de mange nyoprettede praktikpladser har branchen som helhed nået et af delmålene fra trepartsforhandlingerne: At oprette mindst 2100 flere pladser til elever på erhvervsskolerne i 2018.

Ifølge Morten Frihagen viser det, at virksomhederne tager ansvar for at få uddannet flere håndværkere. Det er godt, da der kommer til at mangle faglærte i fremtiden. Af samme grund er det ifølge ham vigtigt, at de unge får en god start på praktikken, så de gør uddannelsen færdig.

Morten Frihagen giver her fem gode råd til, hvad man skal tænke over, før man som virksomhed tager en lærling ind.

1. Førstehåndsindtryk
– Virksomhederne skal være opmærksomme på det indtryk, de får, første gang de møder eleven. Hvordan virker han eller hun? Hvilke signaler udsender han? Man skal vurdere, om det er en person, man kan sende ud til kunder, siger Morten Frihagen.

2. Stil krav fra start
– Man skal som virksomhed være ærlig og fortælle, hvad man forventer af en lærling. Man skal stille de rigtige spørgsmål og vurdere, om den unge er motiveret og kan leve op til kravene, siger Morten Frihagen.

3. Karakterer er ikke afgørende
– Det er ikke nødvendigvis den unges skolekundskaber, der er det vigtigste. Håndværkere kan have andre interesser og motivationer end de elever, der er gode til dansk og engelsk. Man skal i stedet spørge ind til deres fritid og studiejob, siger Morten Frihagen.

4. Skab de rigtige rammer
– Virksomheden skal skabe ordentlige rammer for en god samtale, så der ikke opstår misforståelser. Virksomheden sælger sig selv til en potentiel lærling, og det skal den kunne leve op til, så man ikke ender med skuffede elever, siger Morten Frihagen.

5. Hav en realistisk tilgang
– Man skal være klar over, at det ikke er en erfaren medarbejder, man skal til at ansætte, men en lærling man skal uddanne, siger Morten Frihagen.

Skærm

Hent flere
Hent flere