Arbejdshest for livsnydere

BMW er kendt for lange udstyrslister – og det gælder også X3 Van-testbilen, hvor der er for over 150.000 kroner udstyr eksklusive moms

BMW X3 xDrive 30D udmærker sig ved et velfungerende firehjulstræk og en trailervægt på 2,4 tons. Foto: Carsten Teiner
BMW X3 xDrive 30D udmærker sig ved et velfungerende firehjulstræk og en trailervægt på 2,4 tons. Foto: Carsten Teiner

De vigtigste elementer i testbilen, en BMW X3 Van, for enhver håndværker er først og fremmest BMWs xDrive firehjulstræk og en trailervægt på 2,4 tons med bremser.

Kombinationen sender et klart signal til entreprenører og håndværkere, at man her står med en bil i SUV-klassen, der kan klare de fleste udfordringer på både landevejen og byggepladsen.

Godt vejgreb
Firehjulstrækket er en stor fordel i forhold til en bil med kun træk på ét sæt hjul – især hvis man kører med maskintrailer og måske med en lille gravemaskine. Testbilen styrer neutralt uden slinger i valsen, og faktisk kører X3 Van eminent takket være sit firehjulstræk.

Trods sin højde som SUV er der ikke noget at udsætte på køreegenskaberne, selv om en høj bil altid krænger lidt mere end en sedan. Særligt på længere ture er bilen i sit es.

Firehjulstrækket sikrer gode køreegenskaber på vej, men gør ikke, at X3 Van er bygget til ægte offroad-kørsel. Alligevel kan den klare et vist niveau af udfordringer i terrænet, skulle der være brug for det.

Læs flere artikler på voty.dk

Fornem drivlinje
Under kølerhjelmen på X3’eren finder man en svagt brummende 3-liter dobbeltturbo dieselmaskine med seks cylindre. Motoren er kraftfuld nok til, at den sportslige varebil er en ganske hurtig bil, vægten på 1,9 tons taget i betragtning.

Giver man bilen nok at leve af med højrefoden, når den 100 km/t på 5,8 sekunder. Bilen har et lækkert otte-trins Steptronic automatgear, men man kan også skifte gear manuelt via skifteplader bag rattet.

Motoren er en potent sag, og samtidig støjsvag og fantastisk smidig.

Momentet på 620 Nm mellem 2.000 og 2.500 omdrejninger er en lastbil værdig. Forbruget er ganske rimeligt for sådan en bil – nemlig 14,3 km/l i snit efter nyeste WLTP bestemmelser.

Valgfri opsætning
Man kan indstille bilens opsætning, som man ønsker – med valg imellem Sport, Comfort og EcoPro – sidstnævnte handler om, at chaufføren selv konfigurerer opsætningen. Alt styres via en drejeskive på midterkonsollen.

Testbilen er udstyret med læderbetrukne sportssæder – men det havde nu klædt bilen med el-drevne sæder også for at kunne få en individuel støtte.

X3 Van er en velkørende varevogn til den kræsne kunde, men prisen løber hurtigt op, når man sætter krydser på udstyrslisten.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Sikkerhed og udstyr

Foto: Carsten Teiner
Foto: Carsten Teiner
 

Sikkerhedsudstyret i testbilen omfatter bl.a. adaptiv fartpilot, City Braking, BLIS-blindvinkel alarm, linjevogter, parkeringssensorer, klimaanlæg, fjernlysassistent, Speed Limit Assist, advarsel for påkørsel bagfra og fra siden samt træthedsadvarsel.

Nu er der meget ekstraudstyr i testbilen – cirka for 150.000 kroner plus moms – og det omfatter Model M Sport pakken med LED lygter, LED kørelys, M sports-hjulophæng, M Aerodynamics pakke, 19-tommer M-alufælge med 215/50 dæk fra Pirelli samt en masse luksus-udstyr med alu- og læderdesignelementer.

Som tiden kræver, har bilen en stor touchscreen med navigation – og et behageligt head-up display i forruden, så man kan holde øjnene på vejbanen.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Stort varerum

Varerummet er på ca. 1.600 liter, så der er masser af plads til værktøj, udstyr og lignende. Læssehøjden er 70 centimeter. Indvendigt er lastepladsen helt plan – og bagklappen opereres udelukkende elektrisk.

I varerummet er der også blevet plads til både skinner og to fastgørelseskroge. Tilmed er der handskerumslås og midterboks/armlæn.

BMW X3 xDrive30D

Motor: 6 cyl. række. Twin-turbo.

Slagvolumen: 2.993 ccm.

Ydelse: 265 hk v. 4.000 omdr.

Moment: 620 Nm v. 2.000-2.500 omdr.

Gearkasse: 8 trins Steptronic automatgearkasse.

Forbrug g/s: 14,3 km/l – WLTP.

CO2 udslip: 183 g/km – WLTP.

Topfart: 240 km/t.

Acc. 0-100 km/t: 5,8 sek.

Køreklar vægt/totalvægt: 1.895/2.500 kg.

Nyttelast: 605 kg.

Trailervægt med bremser: 2.400 kg.

Dæk: Pirelli Zero 215/50 R19.

Affjedring: Uafhængig for/multiled bag.

Bremser: Vent skiver for og bag. ABS, esc.

Fabriksgaranti: 2 år.

Pris ekskl. moms: 450.022 kroner.

Skærm

Hent flere
Hent flere