Europas første ægte skydebro

Europapræmiere: HÅNDVÆRKEREN lagde vejen forbi byggepladsen ved Christianshavns kanal, hvor Europas første skydebro skal stå færdig i midten af 2013

Udefra ligner det en byggeplads som så mange andre.

Byggematerialer stablet op på paller, skurevogne med værktøj og håndværkere iført sikkerhedssko og hjelme.

Men håndværkerne på byggepladsen ved Grønlandske Handelsplads i København er ikke på en rutineopgave.

Langtfra. De er nemlig i gang med at bygge Inderhavnsbroen i Christianhavns kanal, som bliver Europas første skydebro og verdens første siden 1923.

- Det her er ikke ligesom at bygge en mur eller en væg.

Der er hele tiden ting, man skal tage højde for og tage stilling til. Det er virkelig spændende at være med til, fortæller Nichlas Enghoff, armeringsarbejder på pladsen.

Når Inderhavnsbroen står færdig i 2013, vil den forene Nyhavn med Christianshavn, og et kig ud over kanalen giver en klar fornemmelse af, at de to bydele hungrer efter at nå hinanden. I hvert fald bygges der fra begge kajkanter, som kun efterlader et hul på midten, hvor skydefagene skal monteres senere på året.

LÆS OGSÅ:

Københavnsk metro bygges for timelønninger på 64 kroner

En stor udfordring
På nuværende tidspunkt er grundarbejdet klaret og betonarbejdet i fuld gang på begge sider. Og netop de mange forskellige arbejdsopgaver er noget, som en anden armeringsarbejder på pladsen, Mike Blom Jensen, sætter stor pris på.

- Vi arbejder med forskalning, armering, betonarbejde og støbning. Det er jo faktisk næsten alt, og man skal virkelig bruge hovedet hver dag herude, siger han.

På grund af de mange forskellige arbejdsopgaver ses der hver dag 30-50 håndværkere på pladsen. Alt fra betonarbejdere til folk med speciale i vandbygningsarbejde knokler med broen.

Også ingeniørerne er kommet på en svær opgave.

Set oppefra slanger broen sig nemlig i en svag S-kurve, som gør broen usymmetrisk.

Inderhavnsbroens banebrydende konstruktion er skabt af det engelske arkitektselskab Flint & Neill.

Læs også:

TV: Sådan slukker du en brændende båd

Får stor betydning
Foruden det nyskabende design kan man glæde sig over en bro, hvor både energi-og strømforbrug holdes på det minimale, fortæller bygherren på byggepladsen, Leif Müller fra Københavns Kommune.

- Inderhavnsbroen er et led i at gøre København til en bedre cykelby og bidrage til et renere miljø. Derfor er det vigtigt, at broen ikke går hen og bliver driftmæssig dyr efterfølgende, siger han.

Københavns Kommune, som står for projektet, regner med, at 3-7000 cyklister dagligt vil tage turen over broen fra Amager og Christianshavn til Nyhavn eller omvendt.

Derfor er Leif Müller overbevist om, at det er en bro, der får stor betydning for københavnerne.

- Man får direkte adgang til Holmen, Christianshavn og indre by på ingen tid. Jeg tror helt sikkert, at det her bliver et byggeri, som får en høj værdi for hele København, siger han.

Det her er ikke ligesom at bygge en mur eller en væg. Der er hele tiden ting, man skal tage højde for og tage stilling til.

Læs også:

Kør privat i firma-varevognen for 225 kroner per dag

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Hjælp danskeren – sænk afgiften på benzin

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+