354 tons kæmpeorm skal æde København

Om få dage lander en gigantisk maskine, der skal bore sig gennem Københavns undergrund

Den 11 meter lange kollos på 354 tons lander i København inden jul. (Foto: Seli)
Den 11 meter lange kollos på 354 tons lander i København inden jul. (Foto: Seli)

I løbet af de næste par år bliver Københavns undergrund hullet som en schweizisk ost.

Det sker, når metro-projektet Cityringen begynder at udgrave en 16,3 km kilometer lang tvillinge-tunnel, der skal sammenkæde 17 underjordiske metrostationer i 2018.

Og en af 'hovedpersonerne' i det store projekt er netop blevet færdig.

- Vi regner bestemt med, at den lander i København inden jul, siger Kasper Døssing fra Metroselskabet til ekstrabladet.dk/haandvaerkeren.

Det drejer sig om en 11 meter lang kolos på 354 tons, som langsomt vil æde sig gennem jorden under københavnernes fødder og efterlade en knap 12 meter høj tunnel.

Tunellen kommer til at ligge fra syv til 42 meter under overfladen.

Læs også:

Se også: Dansk nyskabelse gør vinduer til energikilde

Vil kunne høre en 'gnaven'
Ud over det gigantiske borehoved har maskinen et påhæng, der består af 11 vogne, som hver især er 10 meter lange. Dermed bliver maskinen sammenlagt omkring 120 meter lang.

Maskinen, som har kostet ca. 52 millioner kroner, er samlet over et år på den italienske fabrik Seli i Aprilia, der ligger en times kørsel syd for Rom.

Borehovedet og flere andre dele er bygget af Kawasaki i Japan, men den endelige samling og test er foregået i Italien.

På trods af sin størrelse kommer københavnerne dog ikke til at kunne høre kæmpeormens buldren i de underjordiske udhulinger.

- Nej, det vil de som udgangspunkt ikke. I nogle tilfælde er det dog muligt, at der kan høres en 'gnaven' i jorden i en dag eller to, der er er den tid, det tager for maskinen at passere, siger Kasper Døssing.

Læs også:

Håndværkeren - 16. nov. 2012 - kl. 18:16 TV: Fantastisk hjemmelavet brændehugger

Den første af fire
Boremaskinen vil grave sig fremad i et tempo på omkring 15 meter om dagen, med mindre den støder på særlige jordbundsforhold.

Københavns undergrund er forholdsvis blød, fordi den hovedsageligt består af aflejringer af silt, sand, grus og ler fra istiden. Men der er også flint og kalksten, og der kan dukke særlige udfordringer op, som kan tvinge maskineriet ned i fart.

Der er desuden et større logistisk arbejde i at fjerne kæmpemaskinens efterladenskaber.

Maskinen er den første af i alt fire, og de er alle sammen tilpasset de særlige jordforhold under København. De sidste maskiner kommer til København i løbet af 2013.

Læs også:

Håndværkeren - 13. dec. 2012 - kl. 19:10 TV: Vildt trick! Stabler øl med gravemaskine

1 af 5 Giganten er den første af i alt fire boremaskiner, der alle koster over en halv milliard stykket, og de er alle sammen tilpasset de særlige jordforhold under København. (Foto: Seli)
2 af 5 Der kan dukke særlige udfordringer op, som kan tvinge boremaskinen ned i fart. (Foto: Seli)
3 af 5 Her ses en prøvekørsel af den første metro i København tilbage i 2001. Den nye maskine skal grave tvillinge-tunneller.
4 af 5 Metroen er som regel fyldt i myldretiden. (Arkivfoto: Polfoto/Peter Hove Olesen)
5 af 5 Den 11 meter lange kollos på 354 tons lander i København inden jul. (Foto: Seli)