Håbløse genbrugspriser går ud over kunderne

Fra årsskiftet er der trådt nye regler i kraft på landets genbrugspladser. Det kommer til at koste Bjørn Milan Kristensen 17.046 kroner ekstra om året

Puls El & Hårdehvidevare Service hedder Bjørns firma, som førhen uden problemer tog affaldet med fra kunderne. Men sådan bliver det ikke mere.
Puls El & Hårdehvidevare Service hedder Bjørns firma, som førhen uden problemer tog affaldet med fra kunderne. Men sådan bliver det ikke mere.

Klokken når lige akkurat at slå ti, inden porten går op til Hvidovre Genbrugsplads. Formiddagens gæster består hovedsageligt af pensionister og erhvervsdrivende. Eneste forskel mellem de to grupper er, at pensionisterne ikke behøver at betale ved indkørslen til pladsen, mens gulpladefolket siden årsskiftet har måttet hoste op med 187,50, så snart hjulene rører asfalten ved Avedøreholmen. Har de jydekrogen i brug, ender beløbet på 262,50. Ligegyldigt hvor meget fyld der er på traileren.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Fra 1. januar trådte en ny affaldsbekendtgørelse nemlig i kraft over hele landet. Nu bliver virksomhederne ikke længere tvangsopkrævet et gebyr til genbrugspladsen hvert år, men skal i stedet selv tilmelde sig deres lokale ordning.

Betalte ellers med glæde
Det har Bjørn Milan Kristensen, der til daglig lever af at servicere hårde hvidevarer i sit eget firma, dog ikke tænkt sig at gøre lige foreløbig. Det gør fuldstændig klart, da vi møder ham under de grå skyer på Hvidovre Genbrugsplads.

LÆS OGSÅ: Gebyrcirkus på genbrugspladsen

– Førhen betalte jeg lidt mere end et par tusinde kroner om året – en pris, der er sat på baggrund af min branchekode og størrelsen på min virksomhed. Og de penge betalte jeg med glæde, og så kunne jeg køre ind og ud af pladsen, som jeg ville, fortæller han.

I midten af januar kørte Bjørn Milan Kristensen igen ud på Hvidovre Genbrugsplads, som han plejede at gøre det godt to gange om ugen, når han skulle slæbe kundernes gamle, ødelagte hvidevarer ud, eller når emballagen fra nye maskiner havde hobet sig op i den lille varevogn.

Men denne gang blev han stoppet af en af medarbejderne på pladsen.

– Han spurgte, om jeg havde betalt, da jeg var kørt ind, hvilket jeg ikke helt kunne forstå. Så fortalte han mig om de nye regler, der var trådt i kraft fra årsskiftet.

17.046 kroner ekstra
I 2011 betalte Bjørn Milan Kristensen 2454 kroner for et års affald. Med den nye ordning skal han i stedet betale 19.500 kroner over et år.

– Det er jo helt håbløst. Jeg lever af at sælge, reparere og servicere hårde hvidevarer, og jeg brugte det som et salgsargument, at jeg netop kunne tage skraldet med, når jeg gik. Det vil sige, at hvis de købte en ny maskine, kunne jeg tage den gamle med for dem uden problemer. Som det er nu, bliver jeg nødt til at tage ekstra betaling hos kunden eller simpelthen lade den stå, slutter den frustrerede Bjørn Milan Kristensen.

LÆS OGSÅ: Din bil bliver overvåget på genbrugspladsen

Ifølge ham er reglerne skruet sammen, så de er til gavn for de store virksomheder, der kan samle deres skrald i en stor bunke og herefter køre en enkelt tur ud på genbrugspladsen. De små virksomheder bliver dermed ladt i stikken med dette system, mener Bjørn Milan Kristensen.

– Nu er jeg helt stoppet med at køre herud, for jeg vil ikke betale de høje priser.

Genbrugspladsen: Vi favoriserer affaldssamlerne

Selv om der står Hvidovre på byskiltet, er genbrugspladsen en del af en større sammenslutning i Københavnsområdet under navnet Amagerforbrænding.

Denne virksomhed ejes i fællesskab af Dragør, Frederiksberg, Hvidovre, København og Tårnby Kommuner, hvor der bliver drevet i alt 12 genbrugspladser under fælles regler.

LÆS OGSÅ: Han hentede vores lort

Vi spurgte derfor først, hvad personerne, der står for at administrere de nye regler, egentlig synes om dem.

– Vi driver genbrugspladserne på vegne af kommunerne, og fra 1. januar har vi fulgt den nye lov. Før beskyldte man nogle for at betale for lidt og andre for at betale for meget. Og før var der både de, der syntes, det var dyrt, og de, der syntes, at det var billigt.

Kommunerne bestemmer
– Vi synes, at vi har fået et system, der fungerer, men vi er godt klar over, at så snart man indfører et nyt system, så giver det nogle udfordringer, siger Helena Nielsen, projektleder ved Amagerforbrænding.

Hvorvidt små erhvervskunder kan komme i klemme med de nye regler, er Amagerforbrænding dog ikke meget for at gå ind i, da det er de fem kommuner, der i fællesskab bestemmer priser og betalingsmodel.

Hos Hvidovre Kommune kan man dog godt se, at der findes enkelte grupper af erhvervsdrivende, som kan blive ofre for de nye regler.

– Jeg kan godt se, at den her ordning favoriserer de firmaer, der samler affald sammen i lidt større dynger – og at Bjørn Milan Kristensen derfor bliver ramt. Mit råd til ham må være, at han samler sammen og kun kører på genbrugspladsen en gang i mellem, siger Michael Daugaard, vej- og parkchef i Hvidovre Kommune.

Revision senere i år
Han fortæller, at flere forskellige modeller har været inde i billedet. Eksempelvis en brovægt, så man kun betaler for den præcise mængde affald, man kommer med. Men den løsning gik de hurtigt fra igen:

– Så skal man betale for en mand, der holder øje med hver eneste bil, og det ender i hat og briller. Der har været vendt rigtig mange sten, og vi føler, at det her er den bedste løsning.

LÆS OGSÅ: Håndværkerne dropper de dyre genbrugspladser

– Men der vil altid være nogle, som kommer i klemme.

Systemet vil senere i år blive taget op til revision i sammenslutningen af de fem kommuner for at se, om der kan gøres nogle ting anderledes. Indtil da bliver der taget 187,50 kr. i din erhvervskasse, hver gang du kører ind på byggepladsen. Medmindre du altså har trailer med, for så koster det nemlig ekstra.

Dansk byggeri: Urimeligt og ufleksibelt

Hos Dansk Byggeri kan man sagtens forstå Bjørn Milan Kristensens frustration over priserne på genbrugspladsen i Hvidovre.

– Det lyder som et helt urimeligt – og samtidig –ufleksibelt system. Fra 1. januar 2013 får man mulighed for at køre over kommunegrænser, hvilket kan gøre det bedre for en lille virksomhed, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

– Som det er nu, kan virksomhederne selv meddele, om de ønsker at bruge den kommunale ordning eller ej. Det betyder, at kommunerne er gået fra at have en sikret kundemasse til at opleve usikkerheden over, om der kommer kunder i butikken.

Høje priser i hele landet
Ifølge Dansk Byggeri kan usikkerheden gøre, at priserne for at køre på genbrugspladsen i erhvervsmæssigt øjemed generelt ligger i den dyre ende over hele landet.

– Kommunerne administrerer i forvejen rigtig mange ting på forskellige måder, og vi efterlyser, at de gør det mere ensartet med hensyn til håndteringen af affald, priser, adgang og genbrugspladsens åbningstider.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Dog pointerer Torben Liborius, at man som håndværker eller kunde må medregne, at affald ikke er gratis at komme af med, hvis det skal håndteres korrekt. Derfor kommer det til at påvirke den pris, som kunden i sidste ende skal betale.

– Vi synes, at det er godt, at systemet blev lavet om ved årsskiftet. Vi kan godt lide, at man nu har lidt større valgfrihed. Vi er nået et stykke af vejen, men vi er ikke helt i mål endnu.

Skærm

Hent flere
Hent flere