Slappe krav til varebiler påvirker sikkerheden

Små varebiler skal have en såkaldt bremseassistent som standard. Først om fire år skal store, tunge kassevogne opfylde samme strenge krav

Fra 1. april er kravene til mindre varebilers sikkerhed strammet. Først om fire år gælder samme bremse-krav til de store, tunge kassevogne over 2500 kg.
Fra 1. april er kravene til mindre varebilers sikkerhed strammet. Først om fire år gælder samme bremse-krav til de store, tunge kassevogne over 2500 kg.

Moderne personbiler har allerede længe været udstyret med bremseassistent – et system, der på et splitsekund afgør, om du træder hurtigt og hårdt nok på bremsepedalen til at opnå maksimal bremseeffekt. Bremseassistenten sikrer, at det sker, når det er nødvendigt. Før bilerne fik ABS-bremser, var det god tone ikke at bremse hårdt, da det kunne medføre udskridning.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



I dag sikrer ABS en stabil opbremsning – og så handler det om at udnytte bremseeffekten maksimalt, når det virkelig gælder.

Systemerne har været at finde i de fleste nye biler, men fra 1. april blev det et lovkrav for alle nykonstruerede personbiler og varebiler, som er afledt af en personbil.

EU-indblanding
Dermed er kun de tunge varebiler over en totalvægt på 2500 kg fritaget for at have bremseassistent, idet disse køretøjer først fra 1. april 2016 skal have udstyret.

Når bremseassistenten nu bliver et lovkrav, skyldes det blandt andet, at bilindustrien gik til voldsomt modangreb, da EU for en del år siden rumlede med planer om mere fodgængervenlige fronter på bilerne.

TV: Italiensk design når det er værst

EU ønskede mere bløde overgange mellem bilernes front og selve kølerhjelmen, og det fik bilindustrien helt op i det røde felt. Argumentet var, at EU ville blande sig i designernes ret til at være kreative, når de designer nye biler. Resultatet blev, at EU til gengæld for at droppe det fodgængervenlige design-krav nøjedes med at kræve, at bremseassistent, som allerede var på vej, blev lovkrav i nye biler.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Inden bremseassistenten havde bilindustrien forsøgt at handle med ABS-bremser, som stort set alle personbiler alligevel havde, eller krav om kørelys, som mange lande absolut ikke ville have.

Skærm

Hent flere
Hent flere