Ny Mercedes skal bygges af franskmænd

Den gamle Mercedes Vaneo blev en kæmpe fuser og nu kommer efterfølgeren, som skal rette op på det ry - mød Mercedes Citan

Der er ved at være trængsel i afdelingen for mindre varebiler, som er et marked i massiv vækst. Alene i år ventes salget af lette varebiler at nå omkring 700.000 styk i Europa.

Siden den lille Mercedes Vaneo afgik ved en stille død i slutningen af 2005, har Mercedes-Benz i den grad savnet en lille væver byslider, der kan laste storbyens daglige opgaver. Enten for VVS'eren, elektrikeren eller for de mindre transportvirksomheder.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Mercedes Citan er udviklet sammen med Renault, og det viser med al tydelighed, hvor kostbart det er at udvikle nye modeller. Selv Mercedes-Benz må gå sammen med andre for at få økonomi i deres modeller!

Udgangspunktet for Citan er Renaults Kangoo, men det bliver svært at se, når bilen får premiere 1. oktober herhjemme.

LÆS OGSÅ: Ny fræk mini-Mercedes til håndværkeren

Affjedringen er ændret, og det samme gælder bilens interiør, der er tilsat lige den mængde Mercedes-feeling, der gør, at man kan tage en højere pris for produktet. For chauffører, der tidligere har kørt Sprinter eller Vito er det også vigtigt, at de føler sig hjemme bag rattet, selv om de går en klasse ned i størrelse.

– Vi bliver ikke den billigste i klassen, men vi begår med garanti ikke samme fejl som med Vaneo, hvor bilen var alt for dyr målt op mod konkurrenterne. Standardudstyret bliver højt, for det kræver Mercedes-chaufføren, der kommer fra eksempelvis en Vito, men vores priser bliver skarpe, siger Søren Christensen, der er salgschef for Mercedes-Benz' varevogne i Danmark.

Endelig pris ukendt
Citan er designet i hele fem forskellige karrosserivarianter med tre forskellige akselafstande – og alle bliver markedsført i Danmark.

– Det gælder også modellen på hvide plader, der har plads til fem personer. Vores fokus er den lange van-version, men hvis der er kunder til det – ja, så tager vi også Combi-versionen hjem, siger han.

Det endelige udstyrsprogram er endnu ikke på plads, men det er sikkert, at Citan kommer både i kort, mellem og endelig i en lang version, som er den variant, konkurrenterne sælger flest af.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Bilen er forhjulstrukket, og striben af fire-cylindrede motorer er udviklet af Renault, men tilpasset hos Mercedes-Benz. Effekten spænder fra 59 til 108 hk. Start-stop-teknik er en mulighed, men det vides endnu ikke, om det bliver standard i Danmark. Bilen bygges side om side med Kangoo på Renaults fabrik i den franske by Maubeuge, og konkurrenterne er blandt andet den nye Opel Combo, VW Caddy, Fiat Doblo samt Citroën Berlingo.

1 af 3 
2 af 3 Den nye varebil fra Mercedes-Benz hedder Citan, og det er en sammenskrivning af ordene City og Titan, der er navnet på de kraftfulde kæmper fra den græske mytologi. (Foto: Mercedes-Benz)
3 af 3 

Skærm

Hent flere
Hent flere