Fræk fransk firehjulstrækker

Japanske Mitsubishi har hjulpet Citroën med bilen – resultatet er C4 Aircross. Den ser bragende godt ud, men komforten er ikke som i resten af firmaets varevogne

Under de frække former gemmer sig en kedelig Mitsubishi ASX, men det kan ingen heldigvis se, for Citroën har formået at formgive Aircross som en ægte Citroën. Bilen er simpelthen noget stivbenet
Under de frække former gemmer sig en kedelig Mitsubishi ASX, men det kan ingen heldigvis se, for Citroën har formået at formgive Aircross som en ægte Citroën. Bilen er simpelthen noget stivbenet

LYON (Ekstra Bladet:) Efter et par år med et sløvt salg af varebiler er salget igen på vej frem. Citroën har et bredt program af arbejdsbiler, og nu er franskmændene endelig klar med en firehjulstrækker på gule plader.

C4 Aircross er blød en af slagsen efter moderne opskrift, hvor det handler mere om udseende end egentlige terrænegenskaber. Konkurrenterne er biler som Honda CR-V og Nissan Qashqai, der begge leveres med og uden firehjulstræk.

Bygget af Mitsubishi
Den nye Citroën bygger på samme tekniske platform som Mitsubishi ASX, og de bygges side om side i Japan.

LÆS OGSÅ: 5 fede mudderbiler fra Genéve

– Vi bruger også samme underleverandører til undervognen og den elektriske servostyring, men alle komponenterne er tilpasset vores ønsker om bilens køreegenskaber. Reelt deler Mitsubishi ASX og vores bil kun døre, tag og frontrude. Alt andet er forskelligt de to biler imellem, siger Xavier Bernard, øverste chef for Aircross-projektet.

De to biler bygges på samme bånd – men dog i serier, så man eksempelvis bygger 300 styk Mitsubishi og derefter 300 styk Citroën.

Skærpet profil
Citroën er synonymt med finurligt formgivning, der resulterer i biler, som skiller sig ud i designet. De seneste år har Citroën skærpet profilen yderligere med DS-modellerne, og den nye varebil er ingen undtagelse.

Den råber højt, og man bliver lagt mærke til i en Aircross. Og netop designet er bilens styrke. Den er ikke pæn, men ligner ikke noget andet i denne klasse og er unægtelig meget frækkere end den kedelige Mitsubishi, som den deler teknik med.

LÆS OGSÅ: 7 seje firehjulstrækkere fra Detroit

Måske er det derfor, at Mitsubishi sidste år blot solgte godt 50 af ASX'en.

Citroëns mål med deres nye varebil er langt højere salgstal, og selv om det endelige modeludvalg som van ikke ligger helt fast, så vil alle modeller kunne bestilles på gule plader.

Mens Mitsubishi blot har to motorer til ASX, så kan Citroën tilbyde to dieselmotorer og en lille benzin-motor.

Savner komfort
Mindste diesel er på 115 hestekæfter og er med PSA's egen motor, som fabrikken møjsommeligt pakker ned og sender med skib til Japan, hvor den lægges i Aircross, som så sejles retur til Europa. Jo, der brændes oceaner af CO2 af på den måde. Derfor er det også lidt af en selvmodsigelse, når Citroën bryster sig af, at Aircross netop med denne motor er den bil i klassen, der udleder mindst CO2.

Vi har tæsket Citroens nye varebil rundt på både tørre og pjaskvåde veje i området omkring Lyon og dommen er klar: Aircross kan ikke matche de franske bilers normale komfortniveau. Med til det billede hører dog, at alle testbiler var på store 18'' hjul med lavt gummi. Det koster komfort, og bilen er simpelthen noget stivbenet. Måske det hjælper, når fjedrene belastes med lidt gods eller en trailer på krogen.

Noget bovlam
Den største diesel har 150 hestekræfter (1,8 l.), og den giver bilen et solidt overskud, men den knitrer også uskønt som en gammeldags diesel. Så er der langt mere ro over støjebilledet i den lille diesel med 115 hestekræfter (1,6 l.), så den får vores anbefaling.

Skal man have en trailer på slæb, så må mindste diesel trække 1200 kg, mens den store støjende napper 1400 kg. Endelig er der en lille benziner på 115 hestekræfter, der må trække 1100 kg. Den har vi ikke prøvet, men på papiret ser den bovlam ud.

Skærm

Hent flere
Hent flere