Nissan til de hårde opgaver

Den store Nissan Navara er i topversionen både en af de mest luksuriøse pickups men også en af de kraftigste på markedet

Under modelbetegnelsen Navara LE 4x4 gemmer sig en luksuriøs dobbeltkabine pickup med en ny treliters V6'er på 231 hestekræfter, der nu er sat sammen med en ligeledes nyudviklet 7-trins automatgearkasse. Med disse tekniske nyheder i karrossen føles den store Nissan Navara som et topmoderne køretøj, der intet lader stå tilbage for de fleste personbiler i mellemklassen.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Udover et mindre facelift indeholder den nye Navara model hovedkomponenter som galvaniseret stålchassisramme og den nævnte drivline, skriver Mester Tidende, der netop har haft bilen til test.

Det er især ved kørsel i fedtet og kuperet terræn man for alvor kan opleve Navara’en i sit rette element. Her er kraftoverskuddet suverænt.

Hvis man kommer ud for at baghjulene, som i øvrigt er de normale drivhjul, bare står og fedter rundt på jorden, behøver man ikke at fortvivle. Man kan i de fleste tilfælde komme videre med standardudstyr som differentialespærring af baghjulene og længdespærring, som sikre direkte træk på mindst tre af bilens fire hjul.



TV: rets varebil gr dig paranoidTV: Årets varebil gør dig paranoid



Oplever man at motorens trækkraft, selv i første gear, ikke er tilstrækkelig til at rokke bilen ud af stedet, i dybe spor med tung last, eller bilen skal forcere en bakke med ekstrem krævende stigning, kan også de kastanjer let rages ud af ilden. Nærmere betegnet med hjælp fra transmissionens integrerede reduktionsgear, som nedsætter gearkassens normale udvekslingsforhold med 50 procent.

Navara spiller også en stærk rolle som trækmaskine for trailere, som eksempelvis transporterer mindre gravemaskiner.

Eftersom testbilen er monteret med den stærkeste version af den nye 3 liters euro-5 V6 motor, som yder 231 hestekræfter og generer et maksimalt drejningsmoment på 550 Nm, er end ikke en samlet vogntogsvægt på 6 ton nok til at få drivlinen til at hoste.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Læs mere på Mester Tidende...

Skærm

Hent flere
Hent flere