TV: Flyvende bil med 180 km/t

Et hollandsk firma har udviklet en trehjulet bil, som ved hjælp af et tryk på en knap forvandler sig til en flyvemaskine

Idéen om en flyvende bil har eksisteret snart 100 år. Allerede i 1917 eksperimenterede amerikaneren Glenn Curtis med et projekt under navnet 'The Autoplane'. Men selvom tanken var god, så kom den aldrig i luften.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Siden da er der ikke sket meget for at kombinere et køretøj til asfalten med et sæt vinger - indtil nu. Det hollandske firma Pal-V har netop overstået den første prøveflyvning af deres nye specielle opfindelse, der går under navnet One. De kalder den for en bil, men med kun tre hjul og en begrænset mængde af karrosseripaneler så ligner det nu mere en form for en scooter. Dog en ret kraftig en af slagsen, da motoren yder 218 hestekræfter.

One flyver ligesom en gyrokopter, det vil sige, at den har en topmonteret rotor, som den bruger til at komme i luften, og samtidig giver den bagudmonterede propel et skub bagi, så du kommer fremad. Det kræver en startbane på 165 meter for at komme i luften, mens du kan lande den på kun 30 meter.



Varebilen til manden uden krekortVarebilen til manden uden kørekort



I luften kan du nå hastigheder på op til 180 km/t, og afhængig af hvor meget gas du giver den lille maskine, kan du holde dig i luften over en strækning af 500 km.

Så snart du lander, trykker du på en lille knap, hvorefter propel og rotor trækker sig sammen, og så er du klar til at angribe asfaltsvingene. Præcis som i luften så har One på jorden en topfart på 180 km/t, og den rammer 100 km/t på otte sekunder. På asfalt er det muligt at nå op til 1200 km, før der skal mere benzin på dyret. Rundt i svingene tilter den som en scooter for at opnå så meget greb i asfalten som muligt.



TV: 5 rigtig dumme kranuheldTV: 5 rigtig dumme kranuheld



One er godkendt både som bil/scooter og fly på de fleste store markeder, har plads til to personer, og kræver mellem 20-30 flyvetimer at få licens til den.

Om idéen er god nok til endelig at gøre det populært at køre i en maskine, der føler sig ligeså meget hjemme på asfalten som i luften, må tiden vise. Indtil videre har Pal-V dog brug for flere investorpenge, inden de kan sætte One i produktion.

Tjek den mærkelige maskine i klippet ovenfor...

1 af 2 
2 af 2 

Skærm

Hent flere
Hent flere