Cowboytrucks i skarpladt duel

Hvis du vil have en arbejdsvogn, der samtidig ser sej ud, så er en pickup sagen - vi sætter to at de hårdeste på markedet i stævne

Respekt er svært at opnå i trafikken, hvis du kører rundt i en Toyota Hiace eller en VW Transporter. Hvis du derimod vælger en arbejdsbil med lad, så er sagen en helt anden.

Toyota Hilux og VW Amarok er per definition nogle seje svende, og det er ikke kun på det ydre. Med firehjulstræk, reduktionsgear og nogle ordentlige gummisutter skal der noget af en forhindring til, før de hejser det hvide flag.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Men hvilken bør du vælge af de to: Den tyske tyrolerslæde, eller den japanske sushiæder? Vi starter med den gamle kending i pickupklassen - nemlig Toyota Hilux.

Modellen har været på programmet lige siden den allerførste version kom til verden i 1968. Selv om udseendet og størrelsen har ændret sig markant siden, så er en ting altid den samme: En Hilux er bygget til at blive brugt.

Testbilen er topmodellen af nyeste generation, som sidste år fik et mindre facelift med en ny front og et par andre små detaljer. Under motorhjelmen ligger en treliters dieselmotor og brummer gevaldigt. Den yder 171 hk og 360 nm, hvilket egentlig er fint - men det er bare ikke nok til at slå Amarok.



TV: 5 rigtig dumme kranuheldTV: 5 rigtig dumme kranuheld



Pickup-markedet er noget helt nyt for VW-koncernen. I slutfirserne havde de godt nok et kort eventyr med deres Taro, men eftersom det bare var en Toyota Hilux med andre emblemer, blev den aldrig nogen storsællert.

Amarok er til gengæld fuldstændig ny og bliver produceret selvstændigt af den tyske koncern. Og man må sige, at de har gjort deres forarbejde.

Bare ved at kigge på bilens ydre mål står det klart, at den er ude efter struben på Hilux. Under motorhjelmen er der også lidt mere gang i den end hos japaneren. Godt nok har den otte hestekræfter færre end Hilux, men i en arbejdsvogn af denne type handler det i stedet om drejningsmoment, og det har Amarok.



TV: 6 hardcore oldschool Jeep'sTV: 6 hardcore oldschool Jeep's



Selv om motoren har en slagvolumen på kun to liter, yder den 40 nm mere end konkurrenten. Grunden til de mange kræfter er, at der sidder hele to turboer under hjelmen, som presser luft ind i motoren med lynets hast.

På asfalten er det tydeligt, at VW har prøvet at gøre deres Amarok meget personbilsagtig. Styretøjet er let, og den sekstrins gearkasse fungerer med tysk præcision.

Til gengæld har bilen et rigtig godt bundtræk, som virkelig kommer til udtryk på motorvejen, når du gerne vil lave en overhaling. Faktisk er det måske også her Amaroks største egenskab ligger. Du kan sætte fartpiloten på 130 km/t. og cruise i timevis uden at blive træt. Interiøret er pænt og drager tydelige paralleller til personbilsprogrammet.



TV: Sdan bliver fremtidens lastbilTV: Sådan bliver fremtidens lastbil



Bygget til mudderpølen Bag rattet i Toyota Hilux føles det som at køre en lidt større bil, selv om de ydre mål faktisk er marginalt mindre. Styretøjet er tungere og lidt mere upræcist. Det kan dog skyldes, at dækmonteringen er en kende større.

I modsætning til Amarok kan topmodellen af Hilux udelukkende fås med et femtrins automatgear. Men det føles en smule gammeldags, og det arbejder til tider ret langsomt. Interiøret føles til gengæld rigtig lækkert - og med de lyse materialer er det et rart sted at opholde sig.

Eftersom dette er store, firehjulstrukne arbejdsbiler bliver næste stop et stykke mudret grund, og her viser Hilux'en igen lidt alder. For at slå firehjulstrækket til skal gearkassen i neutral, mens du bagefter hiver i den store gearknop for at aktivere firehjulstrækket samt reduktionsgearkassen.



Varebilen til manden uden krekortVarebilen til manden uden kørekort



I Amarok forgår den operation lidt nemmere: Et klik med en knap og firehjulstrækket slår til, samtidig med at reduktionsgearkassen aktiveres. Herefter kan du så vælge at låse det bageste differentiale for at opnå ekstra meget greb i mudderpølen.

Hvis du trykker på 'Off Road'-knappen, får du endda også hjælp til at bremse bilen, når turen går ned ad bakke.

En til asfalt, en til skov Det er tydeligt, at disse to biler på mange måder er ens, men på lige så mange måder vidt forskellige. Amarok føles som den nye dreng i klassen med sit smarte ydre og sine nymodens detaljer. Det er en bil, der hører ligeså meget hjemme i storbyen som på byggepladsen.

Hilux er derimod en vaskeægte arbejdshest, der kan tåle at blive brugt. Her er du ikke bange for at hoppe ind med mudder på støvlerne - eller fylde ladet op med alt dit ragelse. Udseendet er dog lidt mere neutralt, og den tiltrækker sig heller ikke helt så mange blikke i trafikken.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



En Amarok i den absolutte topmodel med automatgear er 22.000 kroner billigere end japaneren. Foregår det meste af din kørsel på landevejen og i byen, bør du klart vælge tyskeren.

Har du derimod ofte brug for at køre i rigtig hårdt terræn - og bruger du din pickup som et arbejdsredskab - så er Hilux stadig nummer et.

Tjek Web-TV test af Hilux og Amarok herunder...



Se TV-testen af VW AmarokSe TV-testen af VW Amarok





Se TV-testen af Toyota HiluxSe TV-testen af Toyota Hilux



Skærm

Hent flere
Hent flere